Data is king

But common sense is still the queen
want data zegt niet altijd alles.

Krijg inzicht in je HR-data en ontdek

1
Desk Research
5
Maandelijkse rapportage
4
Campagne
3
Concept & Content
2
Plan van Aanpak

Aan de slag met digitale rekruteringscampagnes

1. Desk Research

Meteen van start gaan heeft in een rekruteringscampagne geen zin. We starten met doelgroeponderzoek waar we jullie input combineren met online research. Waar bevinden ze zich? Wat zijn hun noden? Waarom zouden we bij jullie moeten komen werken?

We duiken ook graag in jullie data. Hebben jullie vandaag al voldoende bereik en solliciteren ze gewoon (nog) niet? Welke stappen hebben jullie al ondernomen? 

Pas dan maken we een Plan van Aanpak op. 

2. Plan van Aanpak

Met al deze informatie maken we een plan van aanpak op. We denken daarbij even omgekeerd:
Hoeveel hires hebben jullie nodig?
Wat is het solliciatieratio?
Hoeveel mensen moeten we dan op de website krijgen?
Hoeveel kost dat dan ongeveer?

Samen gaan we op zoek naar die cijfers en maken we een plan met kanalenkeuzes en budgetten

3. Concept & Content

Time to get creative!

Om impact te maken moet je opvallen. Ligt er al een tof concept en hebben jullie al een sterke branding? Top!

Moet die nog gecreëerd worden? Nog beter, want wij doen niets liever! We bedenken een nieuw concept en laten de designers advertenties op maat maken. Daarmee adverteren we op verschillende kanalen zodat we de juiste kandidaten kunnen overtuigen.

4. Campagne

En dan kruipen wij achter onze computers. We zetten campagnes op, via jobboards, sociale media of bijvoorbeeld via schermen in het straatbeeld. Allemaal met hetzelfde doel: De beste kandidaten naar jouw vacatures sturen.

Die campagnes sturen we constant bij om de beste resultaten te behalen.

5. Maandelijkse Rapportagemeeting

In onze advertentie- en analyticsaccounts zien wij cijfers. Die zeggen natuurlijk niet alles. 30 Sollicitaties op een week op 1 vacature? Super tof! Tenzij de kwaliteit niet goed is natuurlijk. Daarom zitten we graag elke maand met jullie samen om de campagnes te bespreken. We delen transparant alle cijfers, budgetten en learnings, en nemen jullie mee in wat we gedaan hebben en nog gaan doen. Alleen zo vinden we de beste mensen voor jouw organisatie.

Eens proeven van digitaal rekruteren?

Tracking & Analytics

Wist je dat je elke actie van websitebezoekers kan meten? Welke vacatures worden het vaakst bekeken? Hoeveel mensen starten een sollicitatie? Hoeveel maken ze volledig af? Maar dan moet je het wel zelf instellen. Krijg inzicht in je funnel-data en ontdek waar je nog kan optimaliseren.

Allemaal GDPR-proof uiteraard!

Het juiste ATS

Succesfactors, Recruitee, Jobtools,… Om jouw sollicitaties ook achterliggend goed op te volgen ga je vanaf een groter aantal vacatures best aan de slag met een Applicant Tracking System. Het is cruciaal om de juiste keuze te maken zodat we alles goed door kunnen meten en de journey voor de kandidaat vlekkeloos verloopt.

Betrek ook zeker je recruiters bij deze keuze. Zij moeten dagelijks met dit systeem werken.

Een dashboard op maat

Inzicht in je data, allemaal goed en wel. Maar elke keer in Analytics gaan duiken en de juiste cijfers gaan zoeken? Dat is dan weer een job op zich. Daarom stellen we samen met jullie een dashboard op. Dat is een plek waar je op elk moment van de dag naartoe kan surfen en zicht krijgt op jouw belangrijkste rekruteringscijfers.

Deze bedrijven gingen je voor

Campagnes in cijfers

8

Jobsites
gerealiseerd

35%

Meer
sollicitanten

€ 125

Lagere kost
per hire

Meer weten over HR data? Lees onze blog

Data in HR – Hoe meet je succes?

Dankzij Data-Driven recruitment krijg je inzicht in je recruitment-cijfers en kan je op een kost efficiënte manier gaan rekruteren. Meer weten? Lees de blog!
HR Data & Analytics

Sociale media inzetten voor je rekrutering

Dankzij de kracht van sociale media in rekrutering bereik je niet alleen meer, maar ook betere, latent-werkzoekende kandidaten.
Recruitment campagne, HR Data & Analytics

HR-Data FAQ

Dat doe je door tools als Ontame of Google Analytics 4 op je website te zetten. Door die goed in te stellen krijg je inzicht in het aantal websitebezoekers, unieke bezoekers per pagina, hoe lang ze ‘engaged’ blijven op je website of hoeveel mensen op die contact-knop duwen.

Er valt heel wat te meten op een website. Een aantal dingen die wij standaard opzetten zijn:

  • Hoeveel mensen bezoeken je website? (Pageview)
  • Hoeveel mensen nemen contact met je op?
  • Hoeveel mensen starten een sollicitatie? 
  • Hoeveel mensen maken de sollicitatie af?

Maar je kan bijvoorbeeld ook tools als Hotjar installeren, waarmee je zelfs een heatmap van je websitebezoeken krijgt en kan nagaan waar men naar kijkt of op klikt.

Dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Zeker gezien de inzichten die je eruit haalt. Voor de meerderheid van onze klanten kwam dat ergens uit tussen de € 500 en €1.500 euro, afhankelijk van de systemen waar je mee werkt. Er zijn bijvoorbeeld best wat ATS-systemen die de tracking zeer moeilijk maakt.

Hiervoor kan je bij ons ook terecht

Karima Neveu

Operations Manager

Karima heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing achter de rug. Gedurende het grootste deel van haar loopbaan heeft ze zich bij een media agency opgewerkt van digital marketeer tot vennoot. Tegenwoordig combineert ze haar expertise met haar passie voor het ontwikkelen van soft skills bij individuen en het optimaliseren van teamstructuren en -processen voor een efficiëntere samenwerking.

Likes
Dislikes

Laure Borremans

Digital Recruitment Marketeer
Namasté! Als Laure niet op haar surfplank of yogamat staat, dan vind je haar achter haar computer om campagnes te optimaliseren, creatieve teksten te schrijven of zich bij te scholen in grafische vormgeving. Ze kan terugblikken op meer dan 5 jaar ervaring in social campaigns, content creation, marketing automation en e-mail marketing.
Likes
Dislikes

Ella Adam

Recruitment Marketing Strateeg

Ella heeft 8 jaar ervaring als in-house en freelance marketer, waarvan 3 jaar in digital recruitment marketing. Work is life voor haar, maar als ze niet aan het werk is, vind je haar terug op een karting track of in de Turkse les. Ze heeft een heilige schrik van pinguïns en je kan steevast op haar rekenen als Spotify diskjockey die de wekelijkse gezamenlijke jams feilloos aan elkaar rijgt.

Likes
Dislikes

Jules Giroulle

Digital Recruitment Marketeer
Jules besloot om na zijn studies TEW zich verder te verdiepen in de wereld van de digitale marketing. Bij Doorstep is hij meestal in de weer met de setups en optimalisaties van campagnes. Je kan hem herkennen aan het vibend geknik als hij zijn earpods in heeft. In zijn vrije tijd is hij praktisch altijd terug te vinden op het hockeyveld, ofwel als coach van het universitaire team, ofwel als speler bij Hoegaarden.
Likes
Dislikes

Jan-Bart Cassimon

Zaakvoerder

Zijn ouders konden niet kiezen, wij zeggen eigenlijk gewoon JB. Hij zorgt voor de avontuurlijke toets in het bedrijf. Na 2,5 jaar in Barcelona wonen en met een rugzak vol Online Marketingervaring is hij terug naar België gekomen om van Doorstep het beste Digital Recruiting Agency van België te maken. Het liefst van al is hij de missing link die de juiste mensen samenbrengt om van een project een succes te maken.

Likes
Dislikes

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.

Bob van de Voorde

Zaakvoerder

Het liefst van al lost Bob gewoon puzzels op. Een probleem om te ontleden en te bedenken hoe we dat probleem kunnen oplossen, ja dan maak je Bob blij. Die strategische vraagstukken oplossen doet hij ondertussen reeds 8 jaar lang, eerst bij Insilencio, full-service employer branding agency. Om van daaruit in 2021 samen met Jan-Bart, Yannick & Tom Doorstep op te richten.

Likes
Dislikes