Dit was het Recruitment Marketing Summer Camp 2024

12 Gen-Z’ers opleiden tot recruitment marketeers? En of we dat kunnen!

12

Gen-Z’ers

4

Woensdagen

32

Pokébowls

2025, het jaar van recruitment marketing?

Waarom Summer Camp

Meer en meer bedrijven beseffen dat ze niet langer hun volledige rekruteringsbudget uit kunnen geven aan veel te dure rekruteringskantoren. Kwalitatieve collega’s vinden, dat moet efficiënter én goedkoper kunnen. Employer Branding is ondertussen goed ingeburgerd. Maar om kandidaten ook te doen solliciteren heb je meer nodig dan “awareness” en “branding”. Hello Recruitment Marketing!

In Nederland hebben heel wat organisaties één of meerdere recruitment marketeers rondlopen. Die mensen gaan – vaak in samenwerking met een extern agency – via marketingacties op zoek naar de beste manier om vacatures in te vullen. Een vak dat toch écht wel compleet anders is dan het verkopen van je diensten. Die opdracht kan je dus niet zomaar bij je algemene marketingdienst leggen.

Omdat er nog veel te weinig van dat soort profielen rondlopen in de Belgische markt, vonden wij ons als absolute specialisten in dat thema de geknipte partij om ze op te leiden. En zo ontstond het Recruitment Marketing Summer Camp

4 woensdagen in augustus

Aanpak en programma

4 woensdagen lang werden 12 jongeren volledig ondergedompeld in de wereld van recruitment marketing. Theoretische sessies werden afgewisseld met workshops én de catering van Papa Cassimon. Op het menu:

Candidate Journey

Over de huidige trends op de arbeidsmarkt: Hoeveel spanning zit er op bepaalde vacatures, en hoe verschilt ze van sector tot sector en locatie? Onze eigenste Bob nam de studenten mee in de weg die mensen afleggen voor, tijdens en nadat ze solliciteren bij je bedrijf, en waarom het belangrijk is dat je tijdens die weg zo veel en impactvol mogelijk in aanraking komt met je potentiële werknemer.

Hoe bouw je een sterke website?

Na een theoretische sessie over hoe je een jobsite maakt die écht scoort bij kandidaten, gingen onze studenten zelf aan de slag:


👉🏻 Hoe schrijf je een sprekende vacaturetekst?
👉🏻 Waar plaats je de nodige sollicitatie-knoppen?
👉🏻 Welke vragen willen mensen beantwoord zien op je site voordat ze jou hun sollicitatie gunnen?

AI op de werkvloer

Hoe kunnen tools als ChatGPT je helpen bij niet alleen je recruitment marketingproces, maar ook in je algemene takenpakket? T-Shaped Academy-oprichter en AI enthousiast Stein Peeters nam onze studenten mee in de wondere wereld van prompt engineering en leerde hen hoe ze efficiënt prompts schrijven die briefings, contentcreatie en rapportage versnellen.

GA4 & Data in HR

Blitse campagnes zijn cool, maar je bent er niets mee wanneer je hun impact niet kan aantonen. De voorlaatste dag van het Summer Camp stond volledig in het teken van data en rapportage: hoe vind je jouw weg in Google Analytics 4? En hoe breng je die cijfers hapklaar naar stakeholders? Safe to say: deze module was niet voor alle studenten even sexy, maar wel hoogst nodig wanneer je wil weten wat écht werkt, en wat je in de toekomst beter achterwege laat.​

Adverteren voor HR

Welke kanalen kan je inzetten voor recruitment marketing? Waar bereik je jouw kandidaten het best en hoe kunnen doelgroepanalyse en applicant persona helpen in het selecteren van de juiste content- en kanalenmix? Na een deep dive in de Meta en Linkedin ad managers konden studenten zelf aan de slag met het opzetten van hun eigen campagne.

persoonlijkheids-testen

Number crunchers, creatieve geesten, sterke schrijvers, operational wizards, … hoe werken al die disciplines nu op een efficiënte manier samen om een recruitment marketing strategie op te zetten, uit te voeren en door te meten? Tom De Wachter bracht onze studenten meer bij over de verschillende MBTI-rollen binnen een team en hoe je rekening kan houden met je eigen, en elkaars sterktes en valkuilen. De perfecte voorbereiding voor de allerlaatste dag van ons Summer Camp (tromgeroffel…)

Begint het te kriebelen?

Lees dan meer over onze plannen voor 2025 en schrijf je meteen in!

Great succes!

De resultaten

Als summum van drie woensdagen opleiding in recruitment marketing keerden onze studenten nog een laatste keer terug naar de Blarenberglaan in Mechelen. In kleine groepen kregen ze op de allerlaatste dag van het Doorstep Summer Camp 4 uur de tijd om in onze hackathon een échte case voor een écht bedrijf uit te werken met de kennis die ze de voorbije woensdagen vergaarden.

Een nieuwe jobsite voor de knappe koppen van Evolta? Een employer branding concept dat nieuwe hoogten bereikt bij Aertssen? Of een nieuwe recruitment marketingstrategie voor de experts van Ormit?

Onder begeleiding van de bedrijven zelf en onze Doorstep-veteranen werd tegen de klok gewerkt aan een originele, impactvolle oplossing. Het resultaat? Een Summer Camp-diploma als kers op de spreekwoordelijke recruitment marketingtaart voor alle geslaagde deelnemers na een presentatie voor de strenge maar constructieve jury. Proficiat, klas van 2024! 

Wat vonden de kandidaten?

Dat Doorstep, door-stept met hun Summer Camp is zéker waar. Het was fantastisch om meer te leren over hoe sollicitanten nu écht denken, hoe de arbeidsmarkt in elkaar zit en vooral hoe we dit kunnen toepassen in de praktijk met spetterende campagnes. ’t Was voor mij persoonlijk écht de kers op de taart als recruitment marketing lover. 

Zahera

Deelnemer Summer Camp 2024

Wat vond Doorstep?

Wat het Doorstep Summer Camp zo uniek en leerrijk maakte, is de mengelmoes van young graduates en recruiters die al wat ervaring op te teller hebben. Zo konden onze studenten de inzichten die ze meekregen, meteen aftoetsen aan hun ervaring in de praktijk.
ELLA

Lesgever en recruitment strateeg bij Doorstep

Klaar om in 2025 mee te knallen?

Neem snel contact met ons op en dan vertellen we je er meteen meer over!

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.