Data in HR - Hoe meet je succes?

Data-gedreven recruitment houdt in dat je gegevens en analytics gebruikt om je wervingsprocessen te optimaliseren. Het doel is om betere beslissingen te nemen, de efficiëntie te verhogen en de kwaliteit van aanwervingen te verbeteren. Maar hoe meet je het succes van je recruitmentinspanningen? Hier zijn enkele belangrijke KPI’s (Key Performance Indicators) en tips om je te helpen.

Recruitment marketing

De belangrijkste KPI's in rekrutering

Time to hire

De Time to Hire is de tijd die verstrijkt tussen het openen van een vacature en het aannemen van een kandidaat. Een korte time-to-hire kan wijzen op een efficiënt wervingsproces. Door die in kaart te brengen zie je hoe lang het gemiddeld duurt voor je de juiste persoon hebt gevonden, en kan je dus ook vooruit gaan plannen.

Heb je een gemiddelde Time to Hire van 6 maanden, en heb je binnen 3 maanden écht wel die nieuwe technieker nodig? Get to work!

Cost per Hire

De cost per Hire vertelt meteen wat het is: je totale kost om iemand aan te werven.

Die vind je door de investeringskost van alle rekruteringsacties samen te nemen en te delen door de aanwervingen die ze op hebben geleverd.

Dat kan je voor je totale investering doen, maar ook per kanaal. Vergeet dan wel niet dat heel wat kanalen ook ondersteunend werk leveren. Zo zien we bijvoorbeeld vaak dat de kandidaat jullie via online advertenties op sociale media heeft leren kennen, maar uiteindelijk via Indeed solliciteert. 

Pageviews op je vacatures

Via tools als Google Analytics 4 kan je (als de cookies geaccepteerd werden) onderzoeken hoeveel bezoekers op je website zijn geweest en welke vacatures ze open geklikt hebben.

Heb je weinig sollicitaties maar veel websitebezoekers? Dan moet je je website gaan optimaliseren of bereik je niet de juiste mensen.

Heb je weinig websitebezoekers? Dan is het tijd om reclame te maken. Spread the word!

Start-Sollicitaties

Een super nuttig cijfer dat vaak vergeten wordt is het aantal start sollicitaties. Wie klikt mijn sollicitatieformulier open maar maakt de sollicitatie niet af?

Is dat verschil te groot? Bekijk dan zeker je formulier eens. Stel je niet te veel vragen? Maak je het de kandidaat niet te moeilijk?

Afgewerkte sollicitaties

Uiteraard moet je ook je afgewerkte sollicitaties gaan meten. Alleen zo krijg je zicht op waar ze vandaan komen, via welke kanalen ze gesolliciteerd hebben en welke acties effectief iets opleveren. Welk platform levert de meeste sollicitaties op?

Quality of application

Maar uiteindelijk draait het natuurlijk om de kwaliteit van de sollicitaties. Passen ze voldoende bij het team?

In sommige ATS-systemen kan je een score toevoegen aan de verschillende sollicitanten. Door die te onderzoeken krijg je ook weer zicht op de platformen en investeringen die de meeste kwaliteit opleveren.

2 Tools die je kunnen helpen

JE ATS-systeem

Er bestaan heel wat ATS-systemen. En als we heel eerlijk zijn, de meeste zijn echt niet goed.

Ze zijn:

Super handig voor de recruiter, maar moet de kandidaat door een helse sollicitatie-ervaring.
OF
Goed genoeg voor de kandidaat maar lastig te beheren als HR-team.

There’s no in between..

 

Maar we helpen je met plezier kiezen. Stuur ons gerust een berichtje! 

Google Analytics 4

Aan de basis van heel wat HR-data ligt Google Analytics 4. Al zijn er ook heel wat andere platformen die je van data kunnen voorzien, zoals Ontame.

Ga vooral op onderzoek uit naar wat je HR-team nodig heeft en maak dan de keuze voor een gratis of betalende tool.

Ook daarin helpen we met veel plezier!

Zo maak jij je wervingsvideo's effectiever

Conclusie

Data-gedreven recruitment biedt een systematische aanpak om je wervingsprocessen te verbeteren en succes te meten. Door de juiste KPI’s te volgen en gegevens effectief te gebruiken, kun je betere beslissingen nemen, de efficiëntie verhogen en de kwaliteit van je aanwervingen verbeteren. Begin vandaag nog met het verzamelen en analyseren van gegevens om je recruitmentproces naar een hoger niveau te tillen.

Zin gekregen om samen te werken?

Boek je videocall van ’15 met Jan-Bart

Gelijkaardige artikels

Video Recruitment: Hoe Maak je Effectieve Wervingsvideo’s?

Video recruitment is een krachtige tool geworden in de moderne wervingsprocessen. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog
Recruitment campagne

Waarom je job posten op Indeed?

Indeed is een van de grootste en meest bezochte jobboards wereldwijd. Waarom jij het zou moeten gebruiken? Dat lees je in onze blog
Recruitment campagne

Wat is digital recruitment

Digital recruitment is de Engelse term voor digitaal rekruteren. Dat wordt elk jaar belangrijker. Wat houdt digitaal rekruteren in en waarom is het zo belangrijk? We leggen het je uit in deze blogpost.
Recruitment campagne

Aster Mesaus

Digital Recruitment Marketeer

Na haar studies TEW besloot Aster haar passie voor digitale marketing verder te ontwikkelen tijdens een postgraduaat in Digital Marketing Communication. Na haar stage, startte ze bij Doorstep als Digital Recruitment Marketeer, klaar om de theorie in de praktijk te brengen.  Buiten het werk vind je Aster vaak in de keuken, waar ze haar passie voor bakken uitleeft, of aan tafel met vrienden voor een goed gezelschapsspel. Daarnaast houdt ze van reizen, hoe verder hoe liever.

Likes
Dislikes

Karima Neveu

Operations Manager

Karima heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing achter de rug. Gedurende het grootste deel van haar loopbaan heeft ze zich bij een media agency opgewerkt van digital marketeer tot vennoot. Tegenwoordig combineert ze haar expertise met haar passie voor het ontwikkelen van soft skills bij individuen en het optimaliseren van teamstructuren en -processen voor een efficiëntere samenwerking.

Likes
Dislikes

Laure Borremans

Digital Recruitment Marketeer
Namasté! Als Laure niet op haar surfplank of yogamat staat, dan vind je haar achter haar computer om campagnes te optimaliseren, creatieve teksten te schrijven of zich bij te scholen in grafische vormgeving. Ze kan terugblikken op meer dan 5 jaar ervaring in social campaigns, content creation, marketing automation en e-mail marketing.
Likes
Dislikes

Ella Adam

Recruitment Marketing Strateeg

Ella heeft 8 jaar ervaring als in-house en freelance marketer, waarvan 3 jaar in digital recruitment marketing. Work is life voor haar, maar als ze niet aan het werk is, vind je haar terug op een karting track of in de Turkse les. Ze heeft een heilige schrik van pinguïns en je kan steevast op haar rekenen als Spotify diskjockey die de wekelijkse gezamenlijke jams feilloos aan elkaar rijgt.

Likes
Dislikes

Jules Giroulle

Digital Recruitment Marketeer
Jules besloot om na zijn studies TEW zich verder te verdiepen in de wereld van de digitale marketing. Bij Doorstep is hij meestal in de weer met de setups en optimalisaties van campagnes. Je kan hem herkennen aan het vibend geknik als hij zijn earpods in heeft. In zijn vrije tijd is hij praktisch altijd terug te vinden op het hockeyveld, ofwel als coach van het universitaire team, ofwel als speler bij Hoegaarden.
Likes
Dislikes

Jan-Bart Cassimon

Zaakvoerder

Zijn ouders konden niet kiezen, wij zeggen eigenlijk gewoon JB. Hij zorgt voor de avontuurlijke toets in het bedrijf. Na 2,5 jaar in Barcelona wonen en met een rugzak vol Online Marketingervaring is hij terug naar België gekomen om van Doorstep het beste Digital Recruiting Agency van België te maken. Het liefst van al is hij de missing link die de juiste mensen samenbrengt om van een project een succes te maken.

Likes
Dislikes

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.

Bob van de Voorde

Zaakvoerder

Het liefst van al lost Bob gewoon puzzels op. Een probleem om te ontleden en te bedenken hoe we dat probleem kunnen oplossen, ja dan maak je Bob blij. Die strategische vraagstukken oplossen doet hij ondertussen reeds 8 jaar lang, eerst bij Insilencio, full-service employer branding agency. Om van daaruit in 2021 samen met Jan-Bart, Yannick & Tom Doorstep op te richten.

Likes
Dislikes