Werken bij Doorstep, wat kan je daarvan verwachten?

Benieuwd hoe het is om met onze bende te werken? Ervaringsdeskundige en topstagiaire Yara deed een grote rondvraag bij de collega’s naar de bedrijfscultuur binnen Doorstep. Lees de blog en ontdek haar bevindingen en ervaringen!

Employer branding

Vraag 1: Hoe gaan de collega's met elkaar om?

Bij Doorstep valt er altijd wel wat te beleven: iemand die ligt te lachen op de grond, Jules die weer aan het opscheppen is over zijn meest recente overwinning in Mario Kart, of Bob die weer een waanzinnig slechte dad-joke vertelt. Toch blijven respect, vertrouwen en plezier belangrijke waarden. Een losse sfeer met open communicatie is voor ons dan ook the way to go! 

Het is opvallend hoe die totaal uiteenlopende types toch zo goed samenwerken. De ene brengt structuur waar andere die kan gebruiken, de andere daagt die ene dan vaak weer uit in hun creativiteit. Iedereen wordt zoveel mogelijk op hun kwaliteiten en energiegevers ingezet.

Vraag 2: Hoe zou jij de bedrijfscultuur in 3 woorden omschrijven en waarom?"

1. Flexibel

Flexibel werken? Hell to the yes! Verblijf jij 3 dagen in Amsterdam en wil jij graag van daaruit werken? Heb je op maandag je kinderen thuis en is het moeilijk om voor die dag opvang te zoeken? Allemaal geen probleem! Zolang de communicatie duidelijk is en het voor iedereen past natuurlijk. Moraal van het verhaal: bij Doorstep ligt de focus eerder op de kwaliteit van het eindresultaat dan op de weg ernaartoe.

Uit onze ervaring biedt deze manier van werken vele voordelen, zoals:

  • Een betere werk-privébalans,
  • Het besparen van (reis)tijd,
  • Meer werkplezier,
  • Productievere medewerkers,
  • Meer betrokkenheid,
  • etc.

2. Verantwoordelijkheidsgevoel
(+ vertrouwen)

Aangezien het er bij Doorstep flexibel aan toe gaat, is er natuurlijk ook een andere belangrijke factor: verantwoordelijkheidsgevoel! Onze flexibele aanpak werkt omdat al onze collega’s hier voldoende over beschikken. Er heerst dan ook veel vertrouwen in het team

Dat vertrouwen zorgt er dus ook voor dat je zelf je agenda grotendeels bepaalt. Het is jouw verantwoordelijkheid om je werk goed te plannen en aan te geven als iets niet lukt of als je ergens tegenaan loopt. Uiteraard zullen we je daar wel bij helpen.

3. Non-hiërarchisch

Bij Doorstep houden we niet van de klassieke bedrijfshiërarchie. Er zal amper tot nooit gesproken worden over “bazen” en “werknemers” en in de dagelijkse werking zal je daar weinig van merken. Bob en Jan-Bart zullen uiteraard altijd de verantwoordelijkheid nemen als er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden, en zij zetten de lijnen van het bedrijf ook wel het meest uit, maar alle inspraak is altijd welkom en wordt zelfs bijna verwacht. Dat zorgt voor een prachtige harmonie onder de collega’s.

Bovendien zorgt het ook voor open communicatie: één voor één weten wij dat wij met alles terecht kunnen bij onze teamgenoten. Het is ook de reden bij uitstek waarom er geen negatieve rivaliteit heerst op ons bureau.

Vraag 3: "Welke eigenschappen zijn belangrijk om te slagen bij Doorstep?"

1. Teamplayer

Aangezien ons team hecht is en we veel aandacht schenken aan de relatie tussen alle collega’s, moet je een echte teamplayer zijn! Om die eigenschap bij iedereen te versterken, doen we veel activiteiten in groep: van teambuildings tot inspiratiesessies tot… Mario-Kart wedstrijden op het bureau?

Een teamplayer zijn, gaat bovendien verder dan alleen tijdens de werkuren. Zo staan onze groepschats ook na een werkdag, niet stil. Wat kan je verwachten? Spannende date-verhalen, relatable GIFs en heel wat dad-jokes

2. Autonomie

Omdat er iets minder structuur is dan bij pakweg een grootbank is het belangrijk om autonoom te zijn. Zo leer je trouwens het beste bij! Want zeg nu eerlijk: als je alles voorgekauwd krijgt, leer je zelf niet echt, toch? Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je niet met al je vragen terecht kan bij iedereen in het team, integendeel! Eén voor één staan we paraat om je te helpen.

3. Leergierig

Bij Doorstep vinden we het ook belangrijk om alsmaar bij te leren. De digital recruitment marketingwereld staat nooit stil, en wij dus ook niet! Merk je dat je niet mee bent met de laatste updates van Google Ads? Duik in talloze Google-Ads certificaten of klop eens aan bij je collega’s: voor jouw leerproces maken we met veel plezier tijd en budget vrij!

Vraag 4: "Hoe onderscheidt Doorstep zich van de concurrentie qua bedrijfscultuur? Wat is er hier beduidend anders?"

Je hoort het vaak, maar we proberen écht te focussen op ieders work-life balance en op de mental health van het team. We vinden het belangrijk dat iedereen zich goed voelt, niet alleen in zichzelf maar ook binnen het bedrijf. Dat iedereen mens is en men af en toe een mindere dag kan hebben? Daar zijn we ons zeker van bewust en daar gaan we goed mee om!

Iets anders dat ons onderscheidt van de concurrentie is de ‘work where you want, when you want’-mindset. Deze manier van werken is vandaag de dag nog niet helemaal het geval, maar ligt ons nauw aan het hart en is zeker iets waar we naartoe streven. Dat iemand een drietal dagen vanuit Barcelona werkt of een uurtje later start, gebeurt al. Toch gaat ‘work where you want, when you want’ veel verder dan dat. Een maand vanuit Portugal werken of eens een maandag niet werken en in plaats daarvan bijvoorbeeld op een zaterdag, just do it!

Als laatste is ook ons ecosysteem een heel belangrijk onderdeel van onze bedrijfscultuur. Wij werken nauw samen met Insilencio en Pink Piñata en bundelen onze sterktes om een zo goed mogelijk resultaat op tafel te leggen voor onze klanten. Doorstep staat in voor de rekruteringscampagnes, Jobsites en data-luik, Insilencio is hét Employer Branding Agency bij uitstek en Pink Piñata maakt het geheel af met video’s en sprankelende (job) events. Om het ecosysteem te onderhouden en te voeden, houden we niet alleen binnen ons bedrijf teambuildings maar ook met de bedrijven van het ecosysteem. Zo ontstaat er een gigantisch web van kennis waar iedereen op elk moment van kan leren.

Niet onbelangrijk: samen haalden we ook al heel wat mooie klanten binnen, waaronder: Delhaize, Crelan, FOD Justitie, DHLNMBS etc. Benieuwd wie nog? Neem zeker eens een kijkje bij onze cases op onze website. 

Old office

Vraag 5: "Hoe wordt er, binnen het bedrijf, omgegaan met conflicten?"

Opbouwende en transparante feedback is key! 

Wanneer er een conflict ontstaat, regelen de betrokken partijen een open en kwetsbaar gesprekEerlijk communiceren over waarom je bepaalde zaken als negatief hebt ervaren, hoe je je daarbij voelde en welke verandering je verwacht is onze gang van zaken wanneer er een conflict ontstaat. Het resultaat? Groeien als individu en als team! 

Bovendien vinden we het belangrijk dat je durft op te komen voor je fouten en er uiteindelijk ook uit leert. As already mentioned: iedereen maakt fouten

Waar we wel voor moeten opletten, is dat zachtere feedback zich vaak in de vorm van een mopje verschuilt. Hierdoor landt de feedback niet altijd even duidelijk bij de ontvangende partij. Eentje om in de toekomst aan te werken dus!

Laatste vraag: "Als je iets kon veranderen aan dit bedrijf, wat zou dat dan zijn?"

Flexibiliteit, verantwoordelijkheidsgevoel en non-hiërarchie zijn mooie eigenschappen van een bedrijfscultuur. Alleen moeten we je waarschijnlijk niet vertellen dat dit soms ook een beetje voor chaos zorgt. Structuur is dus wel iets waar we vandaag hard aan proberen te werken. But then again: Creativity is born out of chaos

Zin gekregen om samen te werken?

Boek je videocall van ’15 met Jan-Bart

Gelijkaardige artikels

Data in HR – Hoe meet je succes?

Dankzij Data-Driven recruitment krijg je inzicht in je recruitment-cijfers en kan je op een kost efficiënte manier gaan rekruteren. Meer weten? Lees de blog!
HR Data & Analytics

Video Recruitment: Hoe Maak je Effectieve Wervingsvideo’s?

Video recruitment is een krachtige tool geworden in de moderne wervingsprocessen. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog
Recruitment campagne

Waarom je job posten op Indeed?

Indeed is een van de grootste en meest bezochte jobboards wereldwijd. Waarom jij het zou moeten gebruiken? Dat lees je in onze blog
Recruitment campagne

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.