Werk maakt een groot deel uit van ons leven. Vanaf dat we de schoolbanken vaarwel zeggen, begint de zoektocht op de arbeidsmarkt naar een job waarin we ons goed voelen. Een bedrijf zal aan jou willen vertellen wat hun verhaal is en welk pad jij kan bewandelen in de organisatie. Dit is Employer Branding. Om de juiste en de beste talenten te kunnen aanwerven is het voor bedrijven belangrijk om een goed en duidelijk Employer Brand naar buiten te brengen. 

 

De grote Doorstep-droom

Aangezien de pensioenleeftijd in België op 67 jaar ligt, zorgen we er maar beter voor dat we de job die we doen, ook graag doen. Als je elke zondagavond of maandagmorgen met veel tegenzin naar het begin van de werkweek kijkt, weet je eigenlijk dat je niet echt op je plek zit. 

Gelukkig zijn op het werk en je job graag doen, is belangrijk. Een werknemer spendeert immers de meerderheid van zijn tijd op zijn werk. Doorstep streeft naar dit geluk en zweert dan ook bij het volgende:

 

 “We want everyone to choose a job they love at a company they love.” 

Doorstep

Om demotivatie bij een werknemer tegen te gaan, is het belangrijk dat er voor de aanwerving duidelijk gecommuniceerd wordt wat de bedrijfscultuur, waarden en normen en verwachtingen van de organisatie zijn. Hier komt je Employer Branding van pas. 

Wat is de EVP van jouw bedrijf? Waar ben je sterk in en wat vind je belangrijk? Hoe ziet jouw managementstijl eruit? Krijgen je werknemers opleidingen en hebben ze genoeg doorgroeimogelijkheden? Dit zijn vragen waarover jij als bedrijf moet nadenken en ook helder en transparant over moet communiceren tijdens je recruitmentproces. 

 

Het belang van een goede candidate experience 

Van zodra een kandidaat solliciteert voor een functie binnen je bedrijf, start zijn of haar betrokkenheid. Aan het begin is deze natuurlijk laag, want ze kennen je nog niet goed en kunnen nog geen concreet gezicht op je bedrijf plakken. Ze hebben ook nog geen emotionele band, maar hoe verder die kandidaat vordert in je sollicitatieprocedure, hoe meer de betrokkenheid groeit. Een goede Employer Branding is hierbij belangrijk, de kandidaat heeft immers al een beeld van jouw bedrijf en koos ervoor om te solliciteren. 

Tijdens de sollicitatieprocedure zal de kandidaat graag op de hoogte gehouden worden van zijn of haar vorderingen. De manier waarop je dit doet als bedrijf bepaalt mee jouw imago of Employer Brand. Laat je weken niets horen van jezelf of reageer je niet op mails of telefoontjes van de kandidaat? Dan zal die een negatieve candidate experience ervaren, wat jouw Employer Brand niet te goede komt. Hou je de kandidaat echter op de hoogte en geef je een opbouwende feedback als die niet weerhouden wordt? Dan weten andere potentiële kandidaten dat jouw bedrijf op een eerlijke en oprechte manier met mensen bezig zijn. 

 

Verschuiving bedrijf naar kandidaat 

De conclusie van een benchmarkonderzoek van Talent Board uit 2019 is dat  het belang van het bedrijf verschoof naar het belang van de kandidaat. Meer technieken werden uitgevonden om de behoeften van de kandidaat te vervullen. Zo zijn er bijvoorbeeld chatbots die 24/7 vragen van kandidaten kunnen beantwoorden. 

Door de opkomst van sociale media kunnen kandidaten gemakkelijker hun mening over een bedrijf delen, iets dat je Employer Brand al dan niet ten goede kan komen. Je haalt er dus meer uit om je kandidaat goed te behandelen, zodat die zijn lof kan betuigen op sociale mediaplatformen. Websites zoals Glassdoor bieden daarnaast een uitgangsklep voor enerzijds misnoegde en anderzijds tevreden werknemers. 

Waar kandidaten vroeger andere prioriteiten stelden, willen ze nu meer uit hun werk halen. 

Ze willen naast een mooie verloning en een pakket extralegale voordelen ook nieuwe uitdagingen, meer contact en interactie met collega’s, autonomie, rechtvaardigheid en een goede werk/privébalans. Kandidaten willen niet langer een 90% goede job, maar willen de volledige 100%. 

Stel je voor dat een kandidaat dezelfde verloning kan krijgen bij bedrijf A en bedrijf B, maar die voelt een betere connectie met bedrijf A, dan is de kans groot dat de kandidaat voor dat bedrijf zal kiezen.

Dit is perfect te plaatsen op de piramide van Maslow. Wie zijn of haar gezin financieel goed kan onderhouden, en dus de eerste basisbehoeften zoals eten, drinken en onderdak vervuld heeft, zal naar de volgende stap in de piramide gaan kijken. Die kandidaat is dan eerder op zoek naar erkenning en waardering. Iemand die met moeite elke maand rond komt zal al sneller een job kiezen waar ze een euro per uur meer kunnen verdienen. Dat zal het verschil zijn tussen beleg op je brood of niet.

 

BehoBehoeftenpiramide Maslow EB

©Hubb88

 

De juiste kandidaat bij de juiste functie 

Door jouw bedrijfscultuur en EVP (Employee Value Proposition) duidelijk naar buiten te communiceren, kunnen potentiële kandidaten uitzoeken of zij de juiste fit zouden zijn voor jouw bedrijf. Hoe beter je deze omschrijft, hoe geschikter je kandidaten zijn en hoe minder verloop je uiteindelijk hebt in je bedrijf. 

Wat meteen zorgt voor een daling van je cost per hire oftewel de gemiddelde kost die je per nieuwe aanwerving maakt, denk maar aan de organisatie van je onboarding, administratieve kosten en welkomstboxen die je de nieuwe werknemers zal aanbieden. Honderden sollicitaties screenen en gesprekken houden met de meest geschikte kandidaten neemt al veel tijd in beslag maar na enkele maanden beseffen dat de nieuwe werknemer toch niet in het bedrijf past, zou het bedrijf, volgens een studie van de Society for Human Resource Management, zo’n 6 tot 9 maanden salaris kosten. Dit zijn kosten om de nieuwe werknemer op te leiden, de tijd die collega’s hieraan spenderen en tegelijk hun targets niet kunnen halen en algemene kosten en uren tijdens het rekruteren zelf. 

Speel daarom goed in op de nieuwe social media-trends. Mensen die momenteel actief op zoek gaan naar een nieuwe job, checken eerst of het bedrijf waarbij ze willen solliciteren, een fit is voor hen. Om te beginnen nemen ze dan een kijkje op je sociale media, maar daar stopt het natuurlijk niet. Gebruik jouw platformen om hen de weg te wijzen naar je jobsite. Hierop leg je duidelijk uit waar je als bedrijf voor staat en wat voor jou de beste kandidaat zou zijn. Maak hem dan ook duidelijk met gestructureerde informatie. 

 

Authentiek en onderscheidend 

Het Employer Brand van je bedrijf staat voor jouw bedrijfscultuur en waarden en normen. Door deze bewust te onderzoeken kom je erachter wat de sterke en minder sterke kanten van jouw bedrijf zijn en kun je deze ook uitspelen. Hierdoor onderscheidt jij je van jouw concurrenten en kan je potentiële kandidaten overtuigen dat jouw bedrijf de beste plaats is voor jouw bedrijf. En zo breidt je ook jouw talent pool uit.

 

Vergroot het engagement van je werknemers

Als jouw organisatie zich concentreert op het welzijn van haar werknemers, zal dit zich uiteindelijk vertalen in een groeiende toewijding en engagement van je werknemers. Medewerkers die zich kunnen vinden met de visie, missie en waarden van je bedrijf voelen zich veel meer betrokken en kunnen zichzelf ontpoppen tot ambassadeurs van jouw bedrijf. Wees dus zeker dat ze op de hoogte zijn van waar jouw bedrijf voor staat. 

Dit zal uiteindelijk jouw Employer Brand te goede doen en door meer productiviteit van je werknemers zullen je inkomsten mee stijgen. 

 

Heb je hulp nodig bij jouw Employer Branding of wil je er meer over weten? Contacteer ons dan. 

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.