Waarom is Employer Branding belangrijk?

Werk maakt een groot deel uit van ons leven. Vanaf we de schoolbanken vaarwel zeggen, begint de zoektocht op de arbeidsmarkt. De zoektocht naar een job waarin we ons goed voelen. Een bedrijf zal aan jou vertellen wat hun verhaal is en welk pad jij kan bewandelen in de organisatie. Dat heet employer branding, ook wel het werkgeversmerk genoemd. Het is een manier om de cultuur van een bedrijf over te brengen op potentiële (en huidige) werknemers.

Employer branding

Employer branding is belangrijk. Voor elk bedrijf, groot of klein. Waarom? We geven je de belangrijkste redenen even mee.

Elk bedrijf heeft een Employer Brand

Een employer brand is in de eerste plaats belangrijk omdat élk bedrijf er een heeft. Ook al ze dat zelf niet beseffen of er zelf niet bewust aan werken. Werknemers praten over hun werk en dus ook over hun werkgever. Op deze manier wordt het imago van jouw bedrijf verspreid binnen een groot netwerk. Je werknemers praten met elkaar, maar ook met mensen buiten het bedrijf. Daarnaast zullen ook sollicitanten en klanten zich een beeld over jouw bedrijf vormen. Sociale media spelen daar ook een belangrijke rol in.

Jouw employer brand wordt dus verspreid onder iedereen die op de een of andere manier met jouw bedrijf in contact komt. Inzetten op employer branding, om jouw bedrijf naar buiten te brengen zoals jij dat wil, is dus voor iedereen belangrijk.

Kandidaten willen jou leren kennen

Sollicitanten willen niet langer gewoon een goedbetaalde job. Ze willen werken in een bedrijf dat bij hen past. Dat is ook voor jouw als werkgever belangrijk. Want een werknemer die zijn job graag doet en zich thuis voelt op de werkvloer, zal beter presteren en niet snel afhaken.

Met employer branding zet je naast je huidige werknemers dus ook in op toekomstige werknemers. Deze potentiële sollicitanten komen op de een of andere manier in contact met jouw bedrijf: sociale media, word of mouth, een jobboard…

Wist je dat een werkzoekende ongeveer 16 touchpoints nodig hebben vooraleer ze effectief de stap zetten naar een sollicitatie? Je hebt dus heel wat kansen om jouw employer brand duidelijk te maken.

De juiste kandidaat bij de juiste functie

Door jouw bedrijfscultuur en EVP (Employee Value Proposition) duidelijk naar buiten te communiceren, kunnen potentiële kandidaten uitzoeken of zij de juiste fit zouden zijn voor jouw bedrijf. Hoe beter je deze omschrijft, hoe geschikter je kandidaten zijn en hoe minder verloop je uiteindelijk hebt in je bedrijf.

 

Dat zorgt meteen voor een daling van je cost per hire oftewel de gemiddelde kost die je per nieuwe aanwerving maakt. Denk maar aan de organisatie van je onboarding, administratieve kosten en welkomstboxen die je de nieuwe werknemers zal aanbieden. Honderden sollicitaties screenen en gesprekken houden met de meest geschikte kandidaten neemt veel tijd in beslag. Na enkele maanden beseffen dat de nieuwe werknemer toch niet in het bedrijf past, zou het bedrijf volgens een studie van de Society for Human Resource Management zo’n 6 tot 9 maanden salaris kosten. Hieronder vallen de opleidingskosten, de tijd die collega’s verliezen met het opleiden en ondersteunen van de nieuwe werkkracht en de kosten en uren van het rekruteren zelf.

 

Speel daarom goed in op de nieuwe social media trends. Mensen die momenteel actief op zoek gaan naar een nieuwe job checken eerst of het bedrijf waarbij ze willen solliciteren een fit is voor hen. Om te beginnen nemen ze waarschijnlijk een kijkje op je sociale media. Maar daar stopt het (meestal) niet. Gebruik jouw platformen om hen de weg te wijzen naar je jobsite. Hierop leg je duidelijk uit waar je als bedrijf voor staat en welke kandidaat in jouw team past. Maak dat allemaal duidelijk met gestructureerde informatie.

Meer betrokkenheid bij de collega's

Employer branding is ook belangrijk voor je huidige werknemers. Een goede employer branding verhoogt namelijk de betrokkenheid van je werknemers. Medewerkers hebben die graag bij je werken is leuk, maar medewerkers die bereid zijn om “the extra mile” te gaan zijn grote troef binnen je bedrijf. Betrokken werknemers in je team hebben heeft enkele voordelen: ze zijn productiever, zorgen voor een lager ziekteverzuim en minder verloop binnen je organisatie.

Een betere communicatie dankzij employer branding

Als jij als bedrijf een goede, duidelijke employer branding hebt gecreëerd, wordt het eenvoudiger om dat verhaal naar buiten toe te communiceren. Wanneer je een duidelijk verhaal hebt, kan je dit in allerlei vormen en via verschillende kanalen verspreiden. Je vertelt via elk kanaal hetzelfde verhaal in een aangepaste vorm. Dat zorgt voor consistentie en zorgt ervoor dat je de juiste verwachtingen over je bedrijf schept. Jij weet immers goed wat je wil vertellen en kandidaten zullen dat waarderen.

Verschuiving van bedrijf naar kandidaat

De conclusie van een benchmarkonderzoek van Talent Board uit 2019 is dat het belang van het bedrijf verschoof naar het belang van de kandidaat. Meer technieken werden uitgevonden om de behoeften van de kandidaat te vervullen. Denk maar aan chatbots die 24/7 vragen van kandidaten kunnen beantwoorden.

Door de opkomst van sociale media kunnen kandidaten gemakkelijker hun mening over een bedrijf delen, iets dat je employer brand al dan niet ten goede kan komen. Je haalt er dus meer uit om je kandidaat goed te behandelen, zodat die zijn lof kan betuigen op sociale mediaplatformen. Websites zoals Glassdoor bieden daarnaast een uitgangsklep voor enerzijds misnoegde en anderzijds tevreden werknemers.

Waar kandidaten vroeger andere prioriteiten stelden, willen ze nu meer uit hun werk halen.

Ze willen naast een mooie verloning en een pakket extralegale voordelen ook nieuwe uitdagingen, meer contact en interactie met collega’s, autonomie, rechtvaardigheid en een goede werk/privébalans. Kandidaten willen niet langer een job die voor 90% goed zit, ze willen de volle 100%.

Stel je voor dat een kandidaat dezelfde verloning kan krijgen bij bedrijf A en bedrijf B, maar hij voelt een betere connectie met bedrijf A, dan is de kans groot dat de kandidaat voor dat bedrijf zal kiezen.

Dit is perfect te plaatsen op de piramide van Maslow. Wie zijn of haar gezin financieel goed kan onderhouden, en dus de eerste basisbehoeften zoals eten, drinken en onderdak vervuld heeft, zal naar de volgende stap in de piramide gaan kijken. Die kandidaat is dan eerder op zoek naar erkenning en waardering. Iemand die met moeite elke maand rond komt zal al sneller een job kiezen waar ze een euro per uur meer kunnen verdienen. Dat zal het verschil zijn tussen beleg op je brood of niet.

Het belang van een goede candidate experience voor jouw employer brand

Van zodra een kandidaat solliciteert voor een functie binnen je bedrijf, start zijn of haar betrokkenheid. Aan het begin is deze natuurlijk laag, want ze kennen je nog niet goed en kunnen nog geen concreet gezicht op je bedrijf plakken. Ze hebben ook nog geen emotionele band. Maar hoe verder die kandidaat vordert in je sollicitatieprocedure, hoe meer de betrokkenheid groeit. Een goede employer branding is hierbij belangrijk, de kandidaat heeft immers al een beeld van jouw bedrijf en koos ervoor om te solliciteren.

Tijdens de sollicitatieprocedure zal de kandidaat graag op de hoogte gehouden worden van zijn of haar vorderingen. De manier waarop je dit doet als bedrijf bepaalt mee jouw imago of employer brand. Laat je weken niets van je horen of reageer je niet op mails of telefoontjes van de kandidaat? Dan zal die een negatieve candidate experience ervaren, wat jouw employer brand niet te goede komt. Hou je de kandidaat echter op de hoogte en geef je opbouwende feedback als die niet weerhouden wordt? Dan weten andere potentiële kandidaten dat jouw bedrijf op een eerlijke en oprechte manier met mensen bezig is.

Old office

Zin gekregen om samen te werken?

Boek je videocall van ’15 met Jan-Bart

Gelijkaardige artikels

Data in HR – Hoe meet je succes?

Dankzij Data-Driven recruitment krijg je inzicht in je recruitment-cijfers en kan je op een kost efficiënte manier gaan rekruteren. Meer weten? Lees de blog!
HR Data & Analytics

Video Recruitment: Hoe Maak je Effectieve Wervingsvideo’s?

Video recruitment is een krachtige tool geworden in de moderne wervingsprocessen. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog
Recruitment campagne

Waarom je job posten op Indeed?

Indeed is een van de grootste en meest bezochte jobboards wereldwijd. Waarom jij het zou moeten gebruiken? Dat lees je in onze blog
Recruitment campagne

Karima Neveu

Operations Manager

Karima heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing achter de rug. Gedurende het grootste deel van haar loopbaan heeft ze zich bij een media agency opgewerkt van digital marketeer tot vennoot. Tegenwoordig combineert ze haar expertise met haar passie voor het ontwikkelen van soft skills bij individuen en het optimaliseren van teamstructuren en -processen voor een efficiëntere samenwerking.

Likes
Dislikes

Laure Borremans

Digital Recruitment Marketeer
Namasté! Als Laure niet op haar surfplank of yogamat staat, dan vind je haar achter haar computer om campagnes te optimaliseren, creatieve teksten te schrijven of zich bij te scholen in grafische vormgeving. Ze kan terugblikken op meer dan 5 jaar ervaring in social campaigns, content creation, marketing automation en e-mail marketing.
Likes
Dislikes

Ella Adam

Recruitment Marketing Strateeg

Ella heeft 8 jaar ervaring als in-house en freelance marketer, waarvan 3 jaar in digital recruitment marketing. Work is life voor haar, maar als ze niet aan het werk is, vind je haar terug op een karting track of in de Turkse les. Ze heeft een heilige schrik van pinguïns en je kan steevast op haar rekenen als Spotify diskjockey die de wekelijkse gezamenlijke jams feilloos aan elkaar rijgt.

Likes
Dislikes

Jules Giroulle

Digital Recruitment Marketeer
Jules besloot om na zijn studies TEW zich verder te verdiepen in de wereld van de digitale marketing. Bij Doorstep is hij meestal in de weer met de setups en optimalisaties van campagnes. Je kan hem herkennen aan het vibend geknik als hij zijn earpods in heeft. In zijn vrije tijd is hij praktisch altijd terug te vinden op het hockeyveld, ofwel als coach van het universitaire team, ofwel als speler bij Hoegaarden.
Likes
Dislikes

Jan-Bart Cassimon

Zaakvoerder

Zijn ouders konden niet kiezen, wij zeggen eigenlijk gewoon JB. Hij zorgt voor de avontuurlijke toets in het bedrijf. Na 2,5 jaar in Barcelona wonen en met een rugzak vol Online Marketingervaring is hij terug naar België gekomen om van Doorstep het beste Digital Recruiting Agency van België te maken. Het liefst van al is hij de missing link die de juiste mensen samenbrengt om van een project een succes te maken.

Likes
Dislikes

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.

Bob van de Voorde

Zaakvoerder

Het liefst van al lost Bob gewoon puzzels op. Een probleem om te ontleden en te bedenken hoe we dat probleem kunnen oplossen, ja dan maak je Bob blij. Die strategische vraagstukken oplossen doet hij ondertussen reeds 8 jaar lang, eerst bij Insilencio, full-service employer branding agency. Om van daaruit in 2021 samen met Jan-Bart, Yannick & Tom Doorstep op te richten.

Likes
Dislikes