Skip to main content

Employer branding, wat is dat ook alweer?

Werk maakt een groot deel uit van ons leven. Vanaf we de schoolbanken vaarwel zeggen, begint de zoektocht op de arbeidsmarkt. De zoektocht naar een job waarin we ons goed voelen. Een bedrijf zal aan jou vertellen wat hun verhaal is en welk pad jij kan bewandelen in de organisatie. Dat heet employer branding, ook wel het werkgeversmerk genoemd. Het is een manier om de cultuur van een bedrijf over te brengen op potentiële (en huidige) werknemers.

Waarom is employer branding belangrijk?

Employer branding is belangrijk. Voor elk bedrijf, groot of klein. Waarom? We geven je de belangrijkste redenen even mee.

Elk bedrijf heeft een employer brand

Een employer brand is in de eerste plaats belangrijk omdat élk bedrijf er een heeft. Ook al ze dat zelf niet beseffen of er zelf niet bewust aan werken. Werknemers praten over hun werk en dus ook over hun werkgever. Op deze manier wordt het imago van jouw bedrijf verspreid binnen een groot netwerk. Je werknemers praten met elkaar, maar ook met mensen buiten het bedrijf. Daarnaast zullen ook sollicitanten en klanten zich een beeld over jouw bedrijf vormen. Sociale media spelen daar ook een belangrijke rol in.

Jouw employer brand wordt dus verspreid onder iedereen die op de een of andere manier met jouw bedrijf in contact komt. Inzetten op employer branding, om jouw bedrijf naar buiten te brengen zoals jij dat wil, is dus voor iedereen belangrijk.

 

Kandidaten willen jou leren kennen

Sollicitanten willen niet langer gewoon een goedbetaalde job. Ze willen werken in een bedrijf dat bij hen past. Dat is ook voor jouw als werkgever belangrijk. Want een werknemer die zijn job graag doet en zich thuis voelt op de werkvloer, zal beter presteren en niet snel afhaken.

Met employer branding zet je naast je huidige werknemers dus ook in op toekomstige werknemers. Deze potentiële sollicitanten komen op de een of andere manier in contact met jouw bedrijf: sociale media, word of mouth, een jobboard…

Wist je dat een werkzoekende ongeveer 16 touchpoints nodig hebben vooraleer ze effectief de stap zetten naar een sollicitatie? Je hebt dus heel wat kansen om jouw employer brand duidelijk te maken.

 

De juiste kandidaat bij de juiste functie

Door jouw bedrijfscultuur en EVP (Employee Value Proposition) duidelijk naar buiten te communiceren, kunnen potentiële kandidaten uitzoeken of zij de juiste fit zouden zijn voor jouw bedrijf. Hoe beter je deze omschrijft, hoe geschikter je kandidaten zijn en hoe minder verloop je uiteindelijk hebt in je bedrijf.

Dat zorgt meteen voor een daling van je cost per hire oftewel de gemiddelde kost die je per nieuwe aanwerving maakt. Denk maar aan de organisatie van je onboarding, administratieve kosten en welkomstboxen die je de nieuwe werknemers zal aanbieden. Honderden sollicitaties screenen en gesprekken houden met de meest geschikte kandidaten neemt veel tijd in beslag. Na enkele maanden beseffen dat de nieuwe werknemer toch niet in het bedrijf past, zou het bedrijf volgens een studie van de Society for Human Resource Management zo’n 6 tot 9 maanden salaris kosten. Hieronder vallen de opleidingskosten, de tijd die collega’s verliezen met het opleiden en ondersteunen van de nieuwe werkkracht en de kosten en uren van het rekruteren zelf.

Speel daarom goed in op de nieuwe social media trends. Mensen die momenteel actief op zoek gaan naar een nieuwe job checken eerst of het bedrijf waarbij ze willen solliciteren een fit is voor hen. Om te beginnen nemen ze waarschijnlijk een kijkje op je sociale media. Maar daar stopt het (meestal) niet. Gebruik jouw platformen om hen de weg te wijzen naar je jobsite. Hierop leg je duidelijk uit waar je als bedrijf voor staat en welke kandidaat in jouw team past. Maak dat allemaal duidelijk met gestructureerde informatie.

 

Meer betrokkenheid bij jouw werknemers

Employer branding is ook belangrijk voor je huidige werknemers. Een goede employer branding verhoogt namelijk de betrokkenheid van je werknemers. Medewerkers hebben die graag bij je werken is leuk, maar medewerkers die bereid zijn om “the extra mile” te gaan zijn grote troef binnen je bedrijf. Betrokken werknemers in je team hebben heeft enkele voordelen: ze zijn productiever, zorgen voor een lager ziekteverzuim en minder verloop binnen je organisatie.

 

Een betere communicatie dankzij employer branding

Als jij als bedrijf een goede, duidelijke employer branding hebt gecreëerd, wordt het eenvoudiger om dat verhaal naar buiten toe te communiceren. Wanneer je een duidelijk verhaal hebt, kan je dit in allerlei vormen en via verschillende kanalen verspreiden. Je vertelt via elk kanaal hetzelfde verhaal in een aangepaste vorm. Dat zorgt voor consistentie en zorgt ervoor dat je de juiste verwachtingen over je bedrijf schept. Jij weet immers goed wat je wil vertellen en kandidaten zullen dat waarderen.

 

Verschuiving van bedrijf naar kandidaat

De conclusie van een benchmarkonderzoek van Talent Board uit 2019 is dat het belang van het bedrijf verschoof naar het belang van de kandidaat. Meer technieken werden uitgevonden om de behoeften van de kandidaat te vervullen. Denk maar aan chatbots die 24/7 vragen van kandidaten kunnen beantwoorden.

Door de opkomst van sociale media kunnen kandidaten gemakkelijker hun mening over een bedrijf delen, iets dat je employer brand al dan niet ten goede kan komen. Je haalt er dus meer uit om je kandidaat goed te behandelen, zodat die zijn lof kan betuigen op sociale mediaplatformen. Websites zoals Glassdoor bieden daarnaast een uitgangsklep voor enerzijds misnoegde en anderzijds tevreden werknemers.

Waar kandidaten vroeger andere prioriteiten stelden, willen ze nu meer uit hun werk halen.

Ze willen naast een mooie verloning en een pakket extralegale voordelen ook nieuwe uitdagingen, meer contact en interactie met collega’s, autonomie, rechtvaardigheid en een goede werk/privébalans. Kandidaten willen niet langer een job die voor 90% goed zit, ze willen de volle 100%.

Stel je voor dat een kandidaat dezelfde verloning kan krijgen bij bedrijf A en bedrijf B, maar hij voelt een betere connectie met bedrijf A, dan is de kans groot dat de kandidaat voor dat bedrijf zal kiezen.

Dit is perfect te plaatsen op de piramide van Maslow. Wie zijn of haar gezin financieel goed kan onderhouden, en dus de eerste basisbehoeften zoals eten, drinken en onderdak vervuld heeft, zal naar de volgende stap in de piramide gaan kijken. Die kandidaat is dan eerder op zoek naar erkenning en waardering. Iemand die met moeite elke maand rond komt zal al sneller een job kiezen waar ze een euro per uur meer kunnen verdienen. Dat zal het verschil zijn tussen beleg op je brood of niet.

BehoBehoeftenpiramide Maslow EB

©Hubb88

 

Het belang van een goede candidate experience voor jouw employer brand

Van zodra een kandidaat solliciteert voor een functie binnen je bedrijf, start zijn of haar betrokkenheid. Aan het begin is deze natuurlijk laag, want ze kennen je nog niet goed en kunnen nog geen concreet gezicht op je bedrijf plakken. Ze hebben ook nog geen emotionele band. Maar hoe verder die kandidaat vordert in je sollicitatieprocedure, hoe meer de betrokkenheid groeit. Een goede employer branding is hierbij belangrijk, de kandidaat heeft immers al een beeld van jouw bedrijf en koos ervoor om te solliciteren.

Tijdens de sollicitatieprocedure zal de kandidaat graag op de hoogte gehouden worden van zijn of haar vorderingen. De manier waarop je dit doet als bedrijf bepaalt mee jouw imago of employer brand. Laat je weken niets van je horen of reageer je niet op mails of telefoontjes van de kandidaat? Dan zal die een negatieve candidate experience ervaren, wat jouw employer brand niet te goede komt. Hou je de kandidaat echter op de hoogte en geef je opbouwende feedback als die niet weerhouden wordt? Dan weten andere potentiële kandidaten dat jouw bedrijf op een eerlijke en oprechte manier met mensen bezig is.

 

De grote Doorstep-droom: daarom is employer branding belangrijk!

Aangezien de pensioenleeftijd in België op 67 jaar ligt, zorgen we er maar beter voor dat we de job die we doen ook écht graag doen. Als je elke zondagavond of maandagmorgen met veel tegenzin naar het begin van de werkweek kijkt, weet je eigenlijk dat je niet op je plek zit.

Gelukkig zijn op het werk en je job graag doen, is belangrijk. Een werknemer spendeert immers de meerderheid van zijn tijd op zijn werk. Doorstep streeft naar dit geluk en zweert dan ook bij het volgende:

 

 “We want everyone to choose a job they love at a company they love.” 

Doorstep

Om demotivatie bij een werknemer tegen te gaan, is het belangrijk dat er voor de aanwerving duidelijk gecommuniceerd wordt wat de bedrijfscultuur, waarden en normen en verwachtingen van de organisatie zijn. Hier komt je employer branding van pas.

Wat is de EVP van jouw bedrijf? Waar ben je sterk in en wat vind je belangrijk? Hoe ziet jouw managementstijl eruit? Krijgen je werknemers opleidingen en hebben ze genoeg doorgroeimogelijkheden? Dit zijn vragen waarover jij als bedrijf moet nadenken en ook helder en transparant over moet communiceren tijdens je recruitmentproces.

Heb je hulp nodig bij jouw employer branding of wil je er meer over weten? Contacteer ons dan. 

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.