Skip to main content

Kort gezegd slaat de User Experience op hoe jouw gebruikers je jobsite ervaren. Hoe snel laden je pagina’s? Is je jobsite mobile responsive? Het is belangrijk om hiermee bezig te zijn, want een betere ervaring leidt tot vlottere sollicitaties. Hier zijn enkele tips.

 

Less is more

Een mooie jobsite staat niet altijd gelijk aan eentje vol toeters en bellen. Vul je jobsite gerust met veel relevante content, maar zorg dat deze wel duidelijk en gestructureerd is. Geef ook niet meteen al je content op één pagina prijs, maar zorg dat je de juiste informatie aanbiedt, op het moment dat de gebruiker ze nodigt heeft.

Hou in het achterhoofd dat de aandachtsspanne van je bezoeker vaak maar 8 seconden is. Wanneer je website dan ook nog eens chaotisch is, weten je bezoekers niet waarop ze moeten klikken en dat leidt vaak tot een hogere bounce rate

Groepeer je onderwerpen op je website op een logische manier en wees niet bang om hier en daar een witruimte in te voeren. Op die manier is je website veel gemakkelijker te scannen en is ze veel overzichtelijker. 

 

Maak je website mobile responsive 

Volgens de cijfers van Google is het punt bereikt dat meer dan de helft van alle bezoekers via een smartphone naar je jobsite surft. Zorg er dan ook voor dat je jobsite mobile friendly is. Eindeloos moeten in- en uitzoomen om je content goed te kunnen bekijken, is niet aangenaam voor je bezoeker en zal er dan ook voor zorgen dat die je website snel weer verlaat. Zorg ervoor dat je formulieren mobile friendly zijn, dat je buttons makkelijk klikbaar zijn en dat je zoveel mogelijk met 1 vinger kunt doorscrollen.

Ook al is de tendens nog niet zo sterk als andere onderdelen van je jobsite, solliciteren gebeurt wel meer en meer mobiel dan 5 jaar geleden. Om je bezoeker een goede candidate journey en expierence te geven, moet je er ook voor zorgen dat je website goed werkt en responsive is op een mobiel apparaat. Zorg ervoor dat je sollicitatieformulier bijvoorbeeld op een enkele pagina staat. Zo kunnen kandidaten snel en efficiënt het formulier invullen, bij meerdere pagina’s verliezen ze misschien hun motivatie. Ook kunnen gegevens verloren raken wanneer de tweede pagina niet snel genoeg laadt. 

 

Zorg voor een snelle laadtijd 

Niet enkel voor je technische SEO is een snelle laadtijd belangrijk, ook voor de User Experience van je website. Een pagina die veel tijd nodig heeft om te laden en interactief te worden, is een afknapper voor bezoekers. Aan de hand van handige tools zoals Pingdom en Google’s PageSpeed Insights kan je meten hoe snel jouw website laadt. 

Is de laadsnelheid van je website niet snel genoeg? Comprimeer dan grote bestanden zoals foto’s en video’s of verwijder Javascript-bestanden die je niet gebruikt.  

Maak je website interactief 

Zorg dat de bezoekers van je website zich betrokken voelen en interageren. Je bezoeker kan zelf gegevens invullen, op meerkeuzevragen klikken of andere interactieve dingen doen om zo bij je content te geraken. Dit zorgt ervoor dat je bezoeker eerst een actie zal moeten uitvoeren alvorens die interessante en waardevolle informatie kan vinden. 

Concrete voorbeelden van interactieve componenten op je jobsite zijn bijvoorbeeld een culture fit test op maat van de klant, chatten met een recruiter, het bekijken van een testimonial video van een werknemer enzovoort. 

 

Het belang van een optimale UX

Door actief bezig te zijn met het optimaliseren van de User Experience van je website, trek je meer bezoekers aan, die ook langer blijven, sneller overgaan tot een conversie en vaker zullen terugkomen. In een maatschappij waarin tijd schaars is, is het belangrijk om bezoekers zo snel mogelijk iets aan te bieden wat ze willen: solliciteren, content lezen, chatten met een medewerker, een contactformulier invullen, …

 

Daarnaast ligt het voordeel van een optimale UX in een hoge ranking bij de zoekresultaten van zoekmachines. Design en UX van een site zijn belangrijke onderdelen van SEO. Zoekmachines hebben verschillende algoritmes om de User Experience van je website te meten. Heeft je site een hoge bounce rate? Dan zal je zakken in de zoekresultaten en vinden surfers moeilijk hun weg naar je website. 

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.