5 tips om aan de slag te gaan met je Employer Brand

Iedere organisatie heeft een Employer Brand van zodra ze ontstaat. Het is het imago van bedrijf, de manier waarop buitenstaanders én werknemers ernaar kijken. Meer en meer bedrijven zijn op de hoogte van het belang van Employer Branding, maar weten niet goed hoe ze ermee aan de slag moeten gaan. Hier zijn 5 tips die jou kunnen helpen bij het creëren van jouw Employer Brand. 

Employer brandingCandidate Journey

Tip 1: Bekijk de huidige stand van zaken

Begin met het kijken naar je huidige stand van zaken. Hoe kijken je werknemers alsook buitenstaanders naar jouw bedrijf? Bevraag als eerste je huidige werknemers over de huidige situatie. Wat vinden ze goed aan werken bij jouw bedrijf en wat vinden ze dat beter kan? 

De tweede stap is om te gaan luisteren bij buitenstaanders. Kijk eens wat er over jouw bedrijf gezegd wordt op sociale media en stel eens vragen aan mensen die het afgelopen jaar bij jou gesolliciteerd hebben, maar die geen medewerker geworden zijn. Hoe staan ze nu tegenover jouw bedrijf? Wat zou beter kunnen bij de candidate experience en journey? Wat waren de grootste pluspunten? 

Tip 2: Stippel je doel uit

Zoek uit wat je wil bereiken. Welk bedrijfsimago heb je voor ogen? Als je dit voor ogen hebt kan je een goede strategie uitwerken. Je kan dit doen door een aantal strategische workshops met de belangrijkste stakeholders binnen je bedrijf te organiseren. Zo kunnen jullie samen nadenken over wat voor soort bedrijf jullie nu eigenlijk willen zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het type werkgever dat je wilt en welk type het best past bij het businessmodel dat je voor ogen hebt. 

Tip 3: Ga aan de slag met je EVP

Denk na over wat de voordelen zijn van het werken bij jouw bedrijf. Dit is je employee value proposition (EVP). Factoren zoals een inspirerend leiderschap, consistente managementstijl, goede werkomstandigheden, persoonlijke groei en ontwikkeling en een mooi salarispakket. 

Begin met het bevragen van je huidige werknemers op alle facetten van werk, daar haal je vaak de meeste informatie uit. Je kan hiervoor bijvoorbeeld het framework van ons zusterbedrijf Insilencio gebruiken, op basis van zeven duidelijke bouwstenen. Bevraag alle lagen van je organisatie, leadership, middle management en de uitvoerende profielen. Dit is cruciaal om de mogelijke perceptieverschillen bloot te kunnen leggen. 

Evalueer de uitkomst van je bevraging. Waar scoor je sterk en minder sterk op, op basis van de antwoorden van je werknemers? Ga vervolgens verder met het bepalen van de bouwstenen waarin jij je onderscheidt van andere bedrijven. Die neem je dan ook mee in de communicatie met kandidaten. Je resultaten op een handige matrix zetten, kan je helpen bij deze communicatie. 

Tip 4: Engageer je medewerkers

Zorg dat de huidige medewerkers de visie en missie van het merk verspreiden door ze te motiveren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld informatie over de organisatie op hun eigen kanalen (zoals LinkedIn) delen. Of gebruik maken van social sharing tools die het voor bedrijven en medewerkers makkelijker maken om content  te delen. Denk hierbij aan Social Seeder en Ambassify

Tip 5: Blijf evalueren

Blijf voortdurend je stand van zaken evalueren en blijf inspelen op veranderende percepties. Je EVP blijft ook niet hetzelfde doorheen de jaren. Daarnaast wil je ook evalueren of de interne acties die je opgezet hebt ook een positieve impact hebben. Bevraag dus minstens 1 keer (idealiter 2 keer) per jaar je medewerkers over hoe je het als werkgever doet. 

Zin gekregen om samen te werken?

Boek je videocall van ’15 met Jan-Bart

Gelijkaardige artikels

Data in HR – Hoe meet je succes?

Dankzij Data-Driven recruitment krijg je inzicht in je recruitment-cijfers en kan je op een kost efficiënte manier gaan rekruteren. Meer weten? Lees de blog!
HR Data & Analytics

Video Recruitment: Hoe Maak je Effectieve Wervingsvideo’s?

Video recruitment is een krachtige tool geworden in de moderne wervingsprocessen. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog
Recruitment campagne

Waarom je job posten op Indeed?

Indeed is een van de grootste en meest bezochte jobboards wereldwijd. Waarom jij het zou moeten gebruiken? Dat lees je in onze blog
Recruitment campagne

Karima Neveu

Operations Manager

Karima heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing achter de rug. Gedurende het grootste deel van haar loopbaan heeft ze zich bij een media agency opgewerkt van digital marketeer tot vennoot. Tegenwoordig combineert ze haar expertise met haar passie voor het ontwikkelen van soft skills bij individuen en het optimaliseren van teamstructuren en -processen voor een efficiëntere samenwerking.

Likes
Dislikes

Laure Borremans

Digital Recruitment Marketeer
Namasté! Als Laure niet op haar surfplank of yogamat staat, dan vind je haar achter haar computer om campagnes te optimaliseren, creatieve teksten te schrijven of zich bij te scholen in grafische vormgeving. Ze kan terugblikken op meer dan 5 jaar ervaring in social campaigns, content creation, marketing automation en e-mail marketing.
Likes
Dislikes

Ella Adam

Recruitment Marketing Strateeg

Ella heeft 8 jaar ervaring als in-house en freelance marketer, waarvan 3 jaar in digital recruitment marketing. Work is life voor haar, maar als ze niet aan het werk is, vind je haar terug op een karting track of in de Turkse les. Ze heeft een heilige schrik van pinguïns en je kan steevast op haar rekenen als Spotify diskjockey die de wekelijkse gezamenlijke jams feilloos aan elkaar rijgt.

Likes
Dislikes

Jules Giroulle

Digital Recruitment Marketeer
Jules besloot om na zijn studies TEW zich verder te verdiepen in de wereld van de digitale marketing. Bij Doorstep is hij meestal in de weer met de setups en optimalisaties van campagnes. Je kan hem herkennen aan het vibend geknik als hij zijn earpods in heeft. In zijn vrije tijd is hij praktisch altijd terug te vinden op het hockeyveld, ofwel als coach van het universitaire team, ofwel als speler bij Hoegaarden.
Likes
Dislikes

Jan-Bart Cassimon

Zaakvoerder

Zijn ouders konden niet kiezen, wij zeggen eigenlijk gewoon JB. Hij zorgt voor de avontuurlijke toets in het bedrijf. Na 2,5 jaar in Barcelona wonen en met een rugzak vol Online Marketingervaring is hij terug naar België gekomen om van Doorstep het beste Digital Recruiting Agency van België te maken. Het liefst van al is hij de missing link die de juiste mensen samenbrengt om van een project een succes te maken.

Likes
Dislikes

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.

Bob van de Voorde

Zaakvoerder

Het liefst van al lost Bob gewoon puzzels op. Een probleem om te ontleden en te bedenken hoe we dat probleem kunnen oplossen, ja dan maak je Bob blij. Die strategische vraagstukken oplossen doet hij ondertussen reeds 8 jaar lang, eerst bij Insilencio, full-service employer branding agency. Om van daaruit in 2021 samen met Jan-Bart, Yannick & Tom Doorstep op te richten.

Likes
Dislikes