Zoek je nieuw talent, gebruik dan ook je eigen collega’s. Je hebt een hele populatie die functies uitoefenen en de kans is groot dat ze in hun persoonlijk netwerk ook heel wat gelijkaardige professionals hebben rondlopen (vorige werkervaring, zelfde studie-achtergrond of friends & family).
Een interne referral-campagne actief houden zou tot het standaard takenpakket van elke Talent Acquisition manager moeten behoren, want is het by far and away de beste sourcing tactiek die er bestaat. Kandidaten die via referrals binnen komen er vaak sneller, zijn gemotiveerd (krijgen al uitleg via de collega’s en dus al een duidelijker beeld van de job/organisatie) en blijven doorgaans dubbel zo lang als andere nieuwkomers.
En je geeft je eigen medewerkers ook een stukje ownership over de nieuwkomers binnen de organisatie, dat verhoogt de emotionele connectie die ze met de organisatie voelen.
Leuk extraatje: heb je echt een moeilijk profiel te vinden? Verdubbel dan tijdelijk de referralbonus. Die tijdelijk hogere incentive zal voor een extra push zorgen bij de collega’s om hun netwerk nog eens af te schuimen. En levert doorgaans veel sneller resultaat dan het inhuren van headhunters.