785 young graduates overtuigd in 4 maanden

Hoe Luminus en Doorstep jonge IT’ers en business talent aan boord haalden vóór de concurrentie.

9,6M

Impressies

117.6K

Websitebezoeken

?

Hires

DE CHALLENGE

De strijd om jong talent vóór zijn

De arbeidsmarkt voor young graduates is competitief, zeker voor functies in ICT en business. En in die krappe arbeidsmarkt wil je als werkgever al op de radar staan voordat studenten hun diploma op zak hebben. En liefst nog eens vóór andere bedrijven in dezelfde vijver vissen. 

Luminus begrijpt dat als geen ander. Met Generation Zero biedt de energieleverancier jong afgestudeerden in ICT, economie, marketing en sales een vliegende start en vroeg Doorstep om ook dit jaar weer de juiste instroom te genereren.

Doel: zo veel mogelijk kwalitatieve inschrijvingen voor het Generation Zero-traject, met een early bird golf om de concurrentie voor te zijn.

 

ONZE AANPAK

Slimme mix van push, data en schoolcampagnes

Met Please Tell Me More in ons DNA dook ons team opnieuw in de leefwereld van young graduates. Waar vinden we hen? Wat triggert hen om zich al vroeg te engageren?

De kern van onze strategie: een slimme mediamix met maximaal bereik en maximale relevantie. We combineerden pushkanalen (Meta, Google Demand Gen, Performance Max) met gericht adverteren op jobboards (Indeed, Student.be) en een hands-on presence op scholen.

We startten met een slimme verdeling van het mediabudget: 85% naar pushkanalen zoals Meta Ads, Google Performance Max en Demand Gen. Zo bereikten we niet alleen actieve werkzoekenden, maar vooral latent talent dat je niet op een jobsite vindt.

De andere 15% van het budget ging naar gerichte jobboards zoals Indeed en Student.be en fysieke aanwezigheid op scholen.

Optimalisatie in actie

We don't wait and see

In lijn met één van onze eigen Doorstep-waarden schoven we tijdens de 43 dagen campagne tijdig met budgetten en campagnes om de beste resultaten te bekomen:

  • Awareness verschuiven naar conversie zodra de early bird fase liep
  • Statische versus dynamische ads A/B-testen
  • Visueel materiaal on-the-fly bijsturen: pauzeren wat niet werkt en extra inzetten op video om meer traffic te genereren
  • Advertenties voor IT- of business-profielen extra pushen naargelang de respons

de resultaten

Moeten er nog inschrijvingen zijn?

Google’s Performance Max en Demand Gen bleken opnieuw de werkpaarden. De early bird-campagne bewees zijn nut: wie eerst komt, werft eerst.

Het resultaat was niet alleen een hoog bereik, maar ook een hogere doorklikratio dan vorig jaar: +0,39% CTR.

9,6 miljoen

Impressies

555 studenten vonden Generation Zero via een mix van kanalen.

117.680

Websitebezoeken

50 geselecteerde kandidaten namen deel aan Zero Camp. In de vorm van een hackathon, werkten ze in groepjes aan uitdagingen rond duurzame energie. Het perfecte moment om de kandidaten in actie te zien!

785

Inschrijvingen

En die screening tijdens Zero Camp bleek dan ook te werken. 12 van de kandidaten gingen naar huis met een jobaanbod op zak!

Wat vindt de klant?

Generation Zero is intussen een merk op zich geworden. Door vroeg te starten en intensief samen te werken met Doorstep blijven we de concurrentie elk jaar opnieuw een grote stap voor. Op naar Generation Zero 2025-2026!

Kris Hackars

EMPLOYER BRANDING MANAGER BIJ LUMINUS

Wat vindt Doorstep?

Elk jaar bouwen we Generation Zero samen met het Luminus-team een stukje verder uit, steeds met het doel om voor kandidaten een zo interessant mogelijk traject aan te bieden. Dit is ondertussen wel echt een modelcase qua aanpak en marketingprincipes. Elk jaar opnieuw trots om dan op het Zero Camp de beste kandidaten gekozen te zien worden. Trots dat we mee ons steentje bijdragen aan die future leaders van Luminus.

Bob

CO-FOUNDER DOORSTEP

Ook energie gekregen om van start te gaan?

Neem snel contact met ons op en we gaan voor jou aan de slag!

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.