0 emissies, 12 hires: de toekomst ziet er groen uit bij luminus

Met Camp Zero daagden we Gen Z uit om een 0 te halen op het meest uitdagende examen ooit.

233 K

Website bezoekers

140

Kwalitatieve sollicitaties

12

Hires

DE CHALLENGE

Nood aan een frisse, groene wind

Als een van de grootste spelers in de elektriciteitsproductie in België, speelt Luminus een belangrijke rol in de strijd tegen klimaatverandering. Ze legden zichzelf dan ook een belangrijke doelstelling op: een nul halen op hun meest uitdagende examen ooit. Met als streefdoel ‘zero emissions, zero waste and zero carbon footprint’.

 

Luminus had dus nood aan een frisse wind – letterlijk en figuurlijk. En wie is er beter geschikt dan een groep enthousiaste young grads die staan te popelen om de net geleerde theorie om te zetten in praktijk? Zo werd het Generation Zero traject geboren: drie verschillende traineeships, elk met hun eigen discipline, namelijk IT, Tech of Management. Maar hoe trek je Gen Z juist aan in een competitieve jobmarkt waar de traineeships voor het grijpen liggen? Twee jaar geleden klopte Luminus bij ons aan met die vraag. En inmiddels kunnen we terugblikken op onze tweede succesvolle campagne voor deze traineeships.

ONZE AANPAK

Challenge accepted

Samen met onze partners in recruitment werkten we onze strategie uit. Maarten Van Dromme zorgde voor de strategische employer branding. Bij Hotel Bonka namen ze de creatieve insteek en uitwerking voor hun rekening, en wij richtten ons op het digitale recruitment marketing luik. Het resultaat? Een samenwerking die net zo perfect in elkaar viel als een succesvolle Tetris game.

We zorgden voor een nieuwe landingspagina op de huidige jobsite van Luminus, inclusief user-friendly sollicitatieformulier. Daarnaast automatiseerden we de communicatieflow doorheen de verschillende stappen van de candidate journey  

Hierbij combineerden we een mix van online en offline kanalen om onze doelgroep te bereiken. We adverteerden op LinkedIn, Facebook, Instagram, Google Search, Google Performance Max, Google Display, Indeed en Student.be. Daarnaast stuurden we een mailing uit naar bijna 3.000 laatstejaarsstudenten op relevante hogescholen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Offline waren we aanwezig op meer dan 18 jobbeurzen en met digitale banners op de campussen van en in bushokjes aan relevante hogescholen en universiteiten. In onze advertenties verwerkten we video’s en beelden van eerdere bootcamps – kwestie van de nodige FOMO te creëren 🤓.

MISSION ACCOMPLISHED

Batterijen opgeladen!

En die tactiek bleek te werken! In slechts 4 maanden tijd surften 233.000 websitebezoekers doorheen de verschillende waves op onze landingspagina, waarvan er 555 solliciteerden (vanaf nu ons lucky number!). Uiteindelijk kwalificeerden er hiervan 140 sollicitanten om deel te nemen aan Zero Camp. Na deze succesvolle dag kregen uiteindelijk 12 talenten een contract aangeboden, dat ze dan ook met veel plezier ondertekenden!

Kortom, we kunnen met trots zeggen dat we weer een succesvolle editie van Generation Zero achter de rug hebben. Met een opgeladen batterij en een stevige dosis energie kijken we nu alvast uit naar de volgende uitdaging!

DE RESULTATEN IN CIJFERS

Data speaks louder than words

Op 6 maanden tijd trokken we heel wat enthousiaste Gen Z’ers aan op onze jobsite. De cijfers spreken voor zich:

555

Sollicitaties

Jackpot! 555 sollicitaties kwamen binnen via de verschillende kanalen.

50

Deelnames aan Camp Zero

50 geselecteerde kandidaten namen deel aan Camp Zero. In de vorm van een hackathon, werkten ze in groepjes aan uitdagingen rond duurzame energie. Het perfecte moment om de kandidaten in actie te zien!

12

Hires

En die screening tijdens Camp Zero bleek dan ook te werken. 12 van de kandidaten gingen naar huis met een jobaanbod op zak!

Wat vindt de klant?

De klik tussen Luminus en het Doorstep team was er vanaf dag 1. We zochten een partner met expertise in recruitment marketing om ons jongerenmerk “Generation Zero” op de kaart te zetten. Doorstep hielp ons met het bepalen van de juiste boodschappen en kanalen, zowel online als offline.

Nu, 6 jaar later, staat ons jongerenmerk als een huis en werken we samen verder aan een groenere planeet voor toekomstige generaties.

Kris Hackars

EMPLOYER BRANDING MANAGER BIJ LUMINUS

Wat vindt Doorstep?

Elk jaar bouwen we Generation Zero samen met het Luminus-team een stukje verder uit, steeds met het doel om voor kandidaten een zo interessant mogelijk traject aan te bieden. Dit is ondertussen wel echt een modelcase qua aanpak en marketingprincipes. Elk jaar opnieuw trots om dan op het Zero Camp de beste kandidaten gekozen te zien worden. Trots dat we mee ons steentje bijdragen aan die future leaders van Luminus.

Bob

CO-FOUNDER DOORSTEP

Ook energie gekregen om van start te gaan?

Neem snel contact met ons op en we gaan voor jou aan de slag!

Glenn Goovaerts

Recruitment marketing Strateeg

Datagedreven, macrostrategie en veel testen. Dat is Glenn als het op werkvlak aankomt. Als mens is hij funny, mensgericht en altijd op reis. Glenn heeft jaren agency ervaring en bekijkt het leven door een roze bril. Dat vat hem wel samen. Wat moet je er nog over weten? Als een échte “classic white girl” speelt hij graag padel, kruipt hij graag vroeg in zijn bed en stelt hij alles in vraag.

Likes
Dislikes

Aster Mesaus

Digital Recruitment Marketeer

Na haar studies TEW besloot Aster haar passie voor digitale marketing verder te ontwikkelen tijdens een postgraduaat in Digital Marketing Communication. Na haar stage, startte ze bij Doorstep als Digital Recruitment Marketeer, klaar om de theorie in de praktijk te brengen.  Buiten het werk vind je Aster vaak in de keuken, waar ze haar passie voor bakken uitleeft, of aan tafel met vrienden voor een goed gezelschapsspel. Daarnaast houdt ze van reizen, hoe verder hoe liever.

Likes
Dislikes

Karima Neveu

Operations Manager

Karima heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing achter de rug. Gedurende het grootste deel van haar loopbaan heeft ze zich bij een media agency opgewerkt van digital marketeer tot vennoot. Tegenwoordig combineert ze haar expertise met haar passie voor het ontwikkelen van soft skills bij individuen en het optimaliseren van teamstructuren en -processen voor een efficiëntere samenwerking.

Likes
Dislikes

Laure Borremans

Digital Recruitment Marketeer
Namasté! Als Laure niet op haar surfplank of yogamat staat, dan vind je haar achter haar computer om campagnes te optimaliseren, creatieve teksten te schrijven of zich bij te scholen in grafische vormgeving. Ze kan terugblikken op meer dan 5 jaar ervaring in social campaigns, content creation, marketing automation en e-mail marketing.
Likes
Dislikes

Ella Adam

Recruitment Marketing Strateeg

Ella heeft 8 jaar ervaring als in-house en freelance marketer, waarvan 3 jaar in digital recruitment marketing. Work is life voor haar, maar als ze niet aan het werk is, vind je haar terug op een karting track of in de Turkse les. Ze heeft een heilige schrik van pinguïns en je kan steevast op haar rekenen als Spotify diskjockey die de wekelijkse gezamenlijke jams feilloos aan elkaar rijgt.

Likes
Dislikes

Jules Giroulle

Digital Recruitment Marketeer
Jules besloot om na zijn studies TEW zich verder te verdiepen in de wereld van de digitale marketing. Bij Doorstep is hij meestal in de weer met de setups en optimalisaties van campagnes. Je kan hem herkennen aan het vibend geknik als hij zijn earpods in heeft. In zijn vrije tijd is hij praktisch altijd terug te vinden op het hockeyveld, ofwel als coach van het universitaire team, ofwel als speler bij Hoegaarden.
Likes
Dislikes

Jan-Bart Cassimon

Zaakvoerder

Zijn ouders konden niet kiezen, wij zeggen eigenlijk gewoon JB. Hij zorgt voor de avontuurlijke toets in het bedrijf. Na 2,5 jaar in Barcelona wonen en met een rugzak vol Online Marketingervaring is hij terug naar België gekomen om van Doorstep het beste Digital Recruiting Agency van België te maken. Het liefst van al is hij de missing link die de juiste mensen samenbrengt om van een project een succes te maken.

Likes
Dislikes

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.

Bob van de Voorde

Zaakvoerder

Het liefst van al lost Bob gewoon puzzels op. Een probleem om te ontleden en te bedenken hoe we dat probleem kunnen oplossen, ja dan maak je Bob blij. Die strategische vraagstukken oplossen doet hij ondertussen reeds 8 jaar lang, eerst bij Insilencio, full-service employer branding agency. Om van daaruit in 2021 samen met Jan-Bart, Yannick & Tom Doorstep op te richten.

Likes
Dislikes