Met een bus vol chauffeurs naar Hansea

Lees hoe we op een maand tijd een nieuwe jobsite en rekruteringscampagne lanceerden voor Hansea

28.724

Website-
bezoekers

1.301

Sollicitaties

€ 32,02

Kost per sollicitatie

De vraag

Op zoek naar chauffeurs!

In Juli van 2023 stopte de bus van Hansea voor “onzen deurpel”.  Als overkoepelende organisatie boven bekende busbedrijven als Deceuninck uit Roeselare of De Polder uit Antwerpen hadden ze net een grote tender gewonnen, waardoor ze plots op zoek moesten naar een groot aantal buschauffeurs.

Chauffeurs Openbaar Vervoer, Reizen, Schoolvervoer… Elk van de 37 vestigingen  van Hansea was op zoek naar goede kandidaten die graag reizigers van alle leeftijden vlot en veilig tot op de bestemming brachten. De zoektocht naar Chauffeurs met rijbewijs D kon van start.

De aanpak

Klaar om te vertrekken!

“De hele volwassen maatschappij kan bij Hansea aan de slag”. Dat was onze mindset voor deze campagne. Hoewel we ons vooral gingen richten op chauffeurs met een rijbewijs D en liefst al wat ervaring, maakten ook andere chauffeurs kans op een job. Hen gingen we dan intern wel bijscholen om de juiste rijbewijzen te halen.

En het moest snel gaan. We waren ondertussen midden september, en met in het achterhoofd dat de meeste chauffeurs in januari beslissen voor welke firma ze dat jaar zullen rijden, hadden we geen tijd te verliezen. Een gloednieuwe branding, jobsite & social media campagne op anderhalve maand tijd? Let’s do this!

Na een grondig marktonderzoek werd de data naast de kwalitatieve info uit de intake-gesprekken gelegd om de doelgroepen te bepalen. Van daaruit gingen we elke stap van de candidate journey af: Hoe bekend zijn we als werkgever? Hoe ziet de huidige jobsite eruit? Staat daar voldoende info op? Is solliciteren gemakkelijk?

Al snel was duidelijk dat wat er vandaag lag niet voldeed om de juiste kandidaten te overtuigen. Daarom besloten we meteen Insilencio te betrekken in dit verhaal. Samen konden we nog veel dieper gaan graven naar de échte redenen waarom chauffeurs voor een bedrijf bij Hansea kiezen. Zij werkten een nieuw visueel brand uit, zorgden voor busstickers, e-mail handtekeningen en posts voor sociale media zodat wij ons konden focussen op het bouwen van een gloednieuwe jobsite.

En route!

Tijd om de bus te vullen!

Naast de website zorgden we samen met Pink Pinata Productions ook voor heel wat nieuw foto- en videomateriaal. Er werden 3 draaidagen georganiseerd in verschillende filialen om met testimonialvideo’s en nieuw beeldmateriaal de website en onze campagne op sociale media vorm te geven.

 

Ondertussen mogen we onszelf écht een strategische partner van Hansea noemen. We hebben wekelijks contact om campagnes bij te sturen en nieuwe acties te ondernemen. Zo reed er een week lang een “jobbus” rond langs de stations in West-Vlaanderen, of is onze campagne regelmatig te zien op schermen in en rond de grote steden.

We zitten in de driver seat bij communicatie en de beslissing over budgetten voor kanalen als Indeed en Jobat en doen er ook alles aan om hen via interne workshops ook mee te nemen in de laatste trends rond recruitment marketing.

Tot slot, hebben ook de medewerkers bij Hansea en partnerbedrijven meegedragen aan deze goede resultaten. Snel schakelen, een goede screening,… dé ideale partner voor een fijne roadtrip als je het ons vraagt! We kunnen alvast niet wachten om samen verder te schrijven aan dit succesverhaal.

Het resultaat

Mission accomplished

Dat de campagne een succes werd, is een understatement. Dankzij de fantastische mensen bij Hansea en het snelle schakelen konden we op bijzonder korte tijd heel fijne resultaten neerleggen

28.724

Websitebezoekers

Voor deze campagne konden we bijna 30.000 mensen naar de nieuwe website lokken. Een enorme visibiliteit voor het merk.

1.301

Sollicitaties

1.301 vlamingen vonden hun weg naar de vacatures van de verschillende Hansea-bedrijven. Ondertussen is de website ook beschikbaar in het Duits en het Frans.

€ 32,02

Kost per sollicitatie

€32. Dat is wat we vandaag per sollicitatie betalen. We komen van ver, maar hebben de campagne zo kunnen optimaliseren dat we kwaliteit kunnen leveren aan een zeer lage prijs.

Wat vindt de klant?

We zijn erg tevreden over de samenwerking met Doorstep. We hebben veel kwalitatieve instroom gehad van buschauffeurs en mecaniciens.

Kevin Vandepitte

Communications specialist bij Hansea

Hoe hebben wij deze case beleefd?

Hansea is voor mij het voorbeeld van hoe we willen werken: korte communicatielijnen, snel schakelen, een tof concept, een duidelijke campagne en fantastische resultaten. En bovenal, een team bij Hansea dat op elk moment meedenkt en de schouders onder de campagne steekt.

Ik heb me zo op dit project gestoken dat ik bij elke De Lijn bus die ik passeer check of het eentje “van ons” is. Dat zegt alles denk ik dan.

Jan-Bart

Lead op dit project

Ook nood aan een bus vol talent?

Neem contact met ons op, dan kijken we samen hoe we je kunnen helpen!

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.