Skip to main content

Digital recruitment is de Engelse term voor digitaal rekruteren. Dat wordt elk jaar belangrijker. Wat houdt digitaal rekruteren in en waarom is het zo belangrijk? We leggen het je uit in deze blogpost.

Digitaal rekruteren

Digitaal rekruteren kan je samenvatten als online technologie gebruiken om vacatures in te vullen. We zoeken naar een combinatie van verschillende kanalen en tools zodat we zo efficiënt mogelijk kandidaten kunnen vinden. Door dan het authentieke verhaal van het bedrijf te vertellen gaan kandidaten bewuster solliciteren voor een functie én een bedrijf. Op deze manier schieten enkel de meest relevante kandidaten over.

Hoe bereik je de juiste kandidaten met digital recruitment?

Het internet is een schatkist vol tools en kanalen die je kan inschakelen om digitaal te rekruteren. Sociale media, job boards, mobiele applicaties, jobsites… Noem maar op! Veel bedrijven gebruiken nu al één of meerdere van deze kanalen, maar staan nog ver van een strategisch plan.

Zo’n plan is belangrijk om op het juiste moment de juiste boodschap uit te kunnen sturen. De kandidaat gaat namelijk niet over één dag ijs bij het veranderen van job.

Daar waar de kandidaten zich bevinden

Wanneer je een nieuwe kast wil kopen, ga je dan de straat op om rond te roepen dat je een nieuwe kast nodig hebt? Je zal na een tijdje misschien wel eens een goeie tip krijgen, maar echt effectief lijkt het ons niet.

Hetzelfde geldt voor digital recruiting. We vertellen jouw verhaal, daar waar je beste kandidaten zich bevinden. Is dat op Facebook en TikTok? Of lezen ze De Tijd? We zoeken het samen uit en passen onze campagne er op aan.

Data is koning

Het grote voordeel aan digitaal rekruteren is dat we gebruik kunnen maken van heel wat data. We gaan na wanneer jouw ideale kandidaat online is en waar we hem of haar het best kunnen bereiken. We leren het juiste profiel kennen en voeren continu A/B tests uit om niet alleen de campagnes, maar ook de jobsite zo efficiënt mogelijk te maken.

Meer dan campagne voeren

Alleen campagne voeren om mensen naar de jobsite te brengen is natuurlijk niet voldoende. De reis van de kandidaat begint daar pas. Waar op de website laat je de kandidaten landen? Zijn die pagina’s wel optimaal opgemaakt? En als ze dan solliciteren, wat gebeurt er dan?

Daarover later meer! 😉

Nu al meer weten? Geef ons een seintje!