Wat is Digital Recruitment?

Digital recruitment is de Engelse term voor digitaal rekruteren. Dat wordt elk jaar belangrijker. Wat houdt digitaal rekruteren in en waarom is het zo belangrijk? We leggen het je uit in deze blogpost.

Recruitment marketingCandidate Journey

Digitaal rekruteren

Digitaal rekruteren kan je samenvatten als online technologie gebruiken om vacatures in te vullen. We zoeken naar een combinatie van verschillende kanalen en tools zodat we zo efficiënt mogelijk kandidaten kunnen vinden. Door dan het authentieke verhaal van het bedrijf te vertellen gaan kandidaten bewuster solliciteren voor een functie én een bedrijf. Op deze manier schieten enkel de meest relevante kandidaten over.

Hoe bereik je de juiste kandidaten met digital recruitment?

Het internet is een schatkist vol tools en kanalen die je kan inschakelen om digitaal te rekruteren. Sociale media, job boards, mobiele applicaties, jobsites… Noem maar op! Veel bedrijven gebruiken nu al één of meerdere van deze kanalen, maar staan nog ver van een strategisch plan.

Zo’n plan is belangrijk om op het juiste moment de juiste boodschap uit te kunnen sturen. De kandidaat gaat namelijk niet over één dag ijs bij het veranderen van job.

Daar waar de kandidaten zich bevinden

Wanneer je een nieuwe kast wil kopen, ga je dan de straat op om rond te roepen dat je een nieuwe kast nodig hebt? Je zal na een tijdje misschien wel eens een goeie tip krijgen, maar echt effectief lijkt het ons niet.

Hetzelfde geldt voor digital recruiting. We vertellen jouw verhaal, daar waar je beste kandidaten zich bevinden. Is dat op Facebook en TikTok? Of lezen ze De Tijd? We zoeken het samen uit en passen onze campagne er op aan.

Data is koning

Het grote voordeel aan digitaal rekruteren is dat we gebruik kunnen maken van heel wat data. We gaan na wanneer jouw ideale kandidaat online is en waar we hem of haar het best kunnen bereiken. We leren het juiste profiel kennen en voeren continu A/B tests uit om niet alleen de campagnes, maar ook de jobsite zo efficiënt mogelijk te maken.

Meer dan campagne voeren

Alleen campagne voeren om mensen naar de jobsite te brengen is natuurlijk niet voldoende. De reis van de kandidaat begint daar pas. Waar op de website laat je de kandidaten landen? Zijn die pagina’s wel optimaal opgemaakt? En als ze dan solliciteren, wat gebeurt er dan? Dat lees je in onze andere blogs!

Zin gekregen om samen te werken?

Boek je videocall van ’15 met Jan-Bart

Gelijkaardige artikels

Data in HR – Hoe meet je succes?

Dankzij Data-Driven recruitment krijg je inzicht in je recruitment-cijfers en kan je op een kost efficiënte manier gaan rekruteren. Meer weten? Lees de blog!
HR Data & Analytics

Video Recruitment: Hoe Maak je Effectieve Wervingsvideo’s?

Video recruitment is een krachtige tool geworden in de moderne wervingsprocessen. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog
Recruitment campagne

Waarom je job posten op Indeed?

Indeed is een van de grootste en meest bezochte jobboards wereldwijd. Waarom jij het zou moeten gebruiken? Dat lees je in onze blog
Recruitment campagne

Karima Neveu

Operations Manager

Karima heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing achter de rug. Gedurende het grootste deel van haar loopbaan heeft ze zich bij een media agency opgewerkt van digital marketeer tot vennoot. Tegenwoordig combineert ze haar expertise met haar passie voor het ontwikkelen van soft skills bij individuen en het optimaliseren van teamstructuren en -processen voor een efficiëntere samenwerking.

Likes
Dislikes

Laure Borremans

Digital Recruitment Marketeer
Namasté! Als Laure niet op haar surfplank of yogamat staat, dan vind je haar achter haar computer om campagnes te optimaliseren, creatieve teksten te schrijven of zich bij te scholen in grafische vormgeving. Ze kan terugblikken op meer dan 5 jaar ervaring in social campaigns, content creation, marketing automation en e-mail marketing.
Likes
Dislikes

Ella Adam

Recruitment Marketing Strateeg

Ella heeft 8 jaar ervaring als in-house en freelance marketer, waarvan 3 jaar in digital recruitment marketing. Work is life voor haar, maar als ze niet aan het werk is, vind je haar terug op een karting track of in de Turkse les. Ze heeft een heilige schrik van pinguïns en je kan steevast op haar rekenen als Spotify diskjockey die de wekelijkse gezamenlijke jams feilloos aan elkaar rijgt.

Likes
Dislikes

Jules Giroulle

Digital Recruitment Marketeer
Jules besloot om na zijn studies TEW zich verder te verdiepen in de wereld van de digitale marketing. Bij Doorstep is hij meestal in de weer met de setups en optimalisaties van campagnes. Je kan hem herkennen aan het vibend geknik als hij zijn earpods in heeft. In zijn vrije tijd is hij praktisch altijd terug te vinden op het hockeyveld, ofwel als coach van het universitaire team, ofwel als speler bij Hoegaarden.
Likes
Dislikes

Jan-Bart Cassimon

Zaakvoerder

Zijn ouders konden niet kiezen, wij zeggen eigenlijk gewoon JB. Hij zorgt voor de avontuurlijke toets in het bedrijf. Na 2,5 jaar in Barcelona wonen en met een rugzak vol Online Marketingervaring is hij terug naar België gekomen om van Doorstep het beste Digital Recruiting Agency van België te maken. Het liefst van al is hij de missing link die de juiste mensen samenbrengt om van een project een succes te maken.

Likes
Dislikes

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.

Bob van de Voorde

Zaakvoerder

Het liefst van al lost Bob gewoon puzzels op. Een probleem om te ontleden en te bedenken hoe we dat probleem kunnen oplossen, ja dan maak je Bob blij. Die strategische vraagstukken oplossen doet hij ondertussen reeds 8 jaar lang, eerst bij Insilencio, full-service employer branding agency. Om van daaruit in 2021 samen met Jan-Bart, Yannick & Tom Doorstep op te richten.

Likes
Dislikes