Skip to main content

Het succesrecept
van de snoepfabriek

Een campagne waarbij de kandidaten niet alleen even proeven van de job, maar ook bleven plakken.

De bestelling

Astra Sweets maakt mensen in meer dan 25 landen gelukkig met hun snoepjes. En dat al sinds 1942. Om dat snoep te maken rekent het familiebedrijf uit het hartje van de Kempen op hun Astranen. (de; m; betekenis: “Medewerkers die vol passie, respect en ownership bij Astra Sweets werken.”) Een bekend merk in de regio, maar kent men Astra Sweets ook als werkgever?

De grootste draaischijf op de werkvloer van de snoepfabriek, dat zijn de technisch operatoren. Ze voeren metingen en analyses uit, produceren de overheerlijke snoepjes en zorgen ervoor dat alles goed ingepakt is. Een core-profiel dat enorm gewild is op de huidige arbeidsmarkt.

Komt daarbij dat ook de snoepmarkt enorm is veranderd. Vooral de vraag naar kleinere verpakkingen is de laatste tijd hard gestegen. Kleinere verpakkingen, dat zijn meer handelingen. En meer handelingen, dat zijn meer mensen.

De ingrediënten

Een klant om van te smullen, zo hebben we ze graag op ‘onzen Deurpel’. Onze partner in Employer Branding, Insilencio, ging meteen op zoek naar de persona’s achter de vacatures. Welke soft-criteria zijn nodig om bij Astra Sweets te werken? Wat vinden de huidige medewerkers belangrijk in hun job als technisch operator? En mogen zij ook écht de hele dag aan die snoepjes zitten? Je merkt het, we schrikken er niet van terug om ook de belangrijke vragen te stellen ;).

Daaruit kwam een tof concept met leuke, opvallende visuals. Helemaal authentiek met de gezichten van échte medewerkers, en lekker in de zoete stijl van Astra Sweets. Want wie klikt nu niet op advertenties met snoepjes?

Wij zorgden voor een aanpassing op de vacaturepagina. Een groot blok met “job in de kijker” moest de kandidaten meteen naar de vernieuwde vacaturepagina voor operatoren leiden. Een nieuwe plek met een buik vol uitleg over Astra als werkgever. Een duidelijke jobomschrijving, 3 leuke testimonial video’s van collega-operators en een handig overzicht van het sollicitatieproces mochten niet ontbreken in het recept.

We maakten het solliciteren super gemakkelijk en zorgden ervoor dat we goed konden doormeten wie solliciteerde en wie waar afhaakte. Zo konden we onze campagnes te allen tijde bijsturen, gebaseerd op juiste data. 

De levering

Tijd voor onze bestelbus om de hongerige kandidaten te overtuigen en naar de nieuwe vacaturepagina te brengen. In de eerste fase kozen we voor een iets  bredere aanpak, waarbij we onze goed gespecificeerde doelgroep kennis lieten maken met Astra Sweets als werkgever. We kozen de juiste kanalen en lieten toffe video-advertenties zien om hen al eens te doen proeven van het werk in de snoepfabriek.

De mensen die interesse toonden op onze landingspagina kregen daarna een tweede snoepje: via advertenties op Facebook, Instagram en Google konden we hen met een tweede, meer doe-gerichte boodschap overtuigen om te solliciteren.

Pakje afgeleverd, snoepen maar!

Op iets meer dan 2 maanden brachten we heel wat nieuwe snoepers naar onze herwerkte vacaturepagina. Dat resulteerde uiteindelijk in 90 extra sollicitanten die een telefoontje van de recruiters van Astra Sweets mochten ontvangen.

Wat bleek? De kwaliteit zat zo goed dat maar liefst 8 mensen een plekje tussen het snoep kregen. 9% Hiring rate en € 890 cost per hire (advertentiekost / aantal hires).

Een jaar later ondersteunen we Astra Sweets nog regelmatig met aanpassingen op de website en het invullen van de plekken voor hun job-proeverijen.

Yes we Candy!

Door tussentijds de data en de kwaliteit van de sollicitanten samen met ons goed op te volgen, kon Doorstep doorheen de campagne constant bijsturen. Op deze manier konden we gerichter targeten en was de kwaliteit van de sollicitaties voor ons hoger.

Jessie Van GorpHR Business Partner Operations - Astra Sweets

Een campagne om van te snoepen, ja graag!

Vul dan hieronder een aantal gegevens in en dan contacteren wij je binnen een paar dagen om eens op de koffie te komen.