Skip to main content

Die eerste kiemen

Alken-Maes is een van de grootste bierbrouwers van België. Hun Cristal vind je ver buiten Limburg. Op de festivals zie je hen in de kleurrijke Desperados-kraampjes, en iedereen drinkt met maten en makkers hun vers gebrouwen Maes.

Een bedrijf vol vakmanschap dat al sinds 1880 vol trots en enorm sterk communiceert over hun fantastische merken. Het werd dan ook dringend tijd om dit door te trekken naar hun Employer Brand, want wie is Alken-Maes als werkgever?

Hun grote uitdaging in 2022: dat Employer Brand scherp krijgen. Hoe kunnen we aan de buitenwereld duidelijk maken wat voor werkgever Alken-Maes nu precies is?

Eerst schroten, maischen & filteren voor we kunnen koken

Alles begon met het graafwerk. Van daaruit werd door hun Employer Branding agency een duidelijk verhaal uitgeschreven, een kapstok, waaraan wij onze campagne op zouden hangen. Zo ontstond het concept “Good Times Brewing”:

Oké, da’s duidelijk. Klaar!

Nee, natuurlijk niet. Een goeie pint, da’s ook meer dan de ingrediënten alleen. Da’s dat schoon geribbeld glas. Da’s die net iets te grote schuimkraag. Da’s die eerste slok. Da’s inhoud. Een employer brand komt pas tot leven als er iets mee gebeurt. Tijd om verhalen te gaan sprokkelen en de buitenwereld te tonen wat Good Times Brewing nu eigenlijk betekent. Welkom op onze Doorstep, Alken-Maes!

Alken-Maes dat is… thuiskomen. In een ietsje rommelige living, waar je mogelijks struikelt over die sokken van gisteren op weg naar de zetel, maar waar die glimlach & frisse Cristal klaar staan om je warm te verwelkomen. Soms is het wat zoeken en zwemmen, maar aan de schouderklopjes en het gejuich aan de zijkant zal het niet ontbreken. ‘Mijn deur staat altijd open’ is hier geen figure of speech, die laagdrempeligheid, toegankelijkheid tot op elk niveau, dat geeft energie.

Alken-Maes is ook hard werken. Soms gaat het snel, vaak eigenlijk – en soms dan ook wel ‘dju, hadden we beter meer over nagedacht’. Vallen en opstaan, maar steeds met die goesting om samen te leren en vooruit te gaan. Na een stevige werkweek toch nog 1 Cristalleke samen klinken, dat kunnen we niet laten. Want Alken-Maes, dat is ook een bende levensgenieters die graag plezier maakt. ’t Bierglas is hier altijd halfvol.

En wanneer we straks in de supermarkt staan en met lichte glundering die nieuwe 12-pack Cristal Xtra uit ’t rek halen waar we met z’n allen hard aan hebben gewerkt, klaar om mee uit te pakken op een gezellige barbecue samen met vrienden op die warme zomeravond, dan weten we, Alken-Maes, dat is… Good times brewing.

Let the brewing begin

2022 begon vanuit 2 grote brouwvaten:

  • Er moest een nieuwe jobsite komen waar de sfeer, de cultuur & de bruisende verhalen van medewerkers eindelijk tot hun recht zouden komen.
  • Wanneer alle verhalen een plek hebben gekregen, is het tijd voor een activatiecampagne met 3 grote focuspunten:
    • Het verhaal van Good Times Brewing naar buiten brengen
    • De mouterij Albert als lokale werkgever in de markt zetten
    • Een rekruteringscampagne voor Technici & Operatoren in Alken en Aubel

Jobsite

De maanden tussen mei en oktober 2022 werd een intense periode van veel communicatie en co-creatie. Via een gepersonaliseerd traject kwamen we tot een duurzame jobsite, helemaal op maat van Alken-Maes.

Via workshops konden we de input destilleren en in een structuur gieten die duidelijk was voor de toekomstige kandidaten van Alken-Maes. Info die hen zou helpen ontdekken of Alken-Maes hen smaakt, of ze toch beter ergens anders solliciteren. Alles om de keuze zo simpel en bewust mogelijk te maken.

En zo brouwden we week na week verder aan de techniciteiten en de visuele stijl van de jobsite, om alles perfect op tijd op te kunnen leveren. Op 10 oktober kon het vat dan eindelijk worden aangesloten. Het bier kon worden getapt. De nieuwe website was klaar.

De megafoon op die Good Times Brewing

Employer Brand met inhoud? Check. Jobsite? Check. Tijd om die megafoon aan te zetten en het verhaal van Alken-Maes naar buiten te brengen.

Met onze marketingcampagne werkten we op 3 niveaus:

  • Brede Awarenesscampagne in heel België
  • Lokale & Specifieke rekruteringscampagne voor Mouterij Albert
  • Specifieke rekruteringscampagne voor operatoren en techniekers in Limburg en Luik.

3 Campagnes die vroegen om een multichannel aanpak en een heus mediaplan (lees: een gigantische Google Sheet die we in die periode nog vaker bezochten dan onze stamkroeg) waar meetbare digitale kanalen werden aangevuld met de juiste offline kanalen (print, cinema advertenties) om ook lokaal die extra push te geven:

Een campagne zonder doelen is als een café zonder bier (sorry, deze pun was te gemakkelijk om ‘m niet te maken). De doelen voor deze campagne?

  • Mensen op een andere manier laten kennismaken met Alken-Maes. Een open, eerlijke inkijk in hun werkgeversmerk.
  • Specifieke vacatures boosten om de druk op de talent acquisition afdeling van ‘t vat te halen.

Onze ingrediënten voor een lekkere jobsite

  • Spendeer genoeg tijd in het café voor je het overneemt. Waarmee we vooral willen zeggen, neem écht je tijd om naar informatie te graven.
  • Sta stil bij elke stap. Hoe langer je stilstaat bij de wireframes, hoe sneller het design en development zal gaan.
  • Zet je in de schoenen van elke kandidaat! Doe regelmatig de “mama-test”. Laar je vorderingen zien aan mensen die jouw bedrijf niet kennen, en laat hen eens vanaf de beginpagina de weg naar een vlotte sollicitatie afleggen.
  • Laat je jobsite vooral leven! We waren super trots op de eerste versie die we in oktober lanceerden. Maar ondertussen blijven we optimaliseren en ondertussen werken we aan versie 4. Testen, testen en vernieuwen.

Maar vooral, het belang van een goede jobsite wordt nog steeds enorm onderschat. Een website met een goed en duidelijk verhaal geeft een enorme boost aan je werkgeversidentiteit en hoe potentiële kandidaten naar je kijken. Het verhoogt de instroom en nog belangrijker, zorgt voor beter geïnformeerde kandidaten die bewust solliciteren voor jouw organisatie.

Jouw Jobsite is de plek waar kandidaten écht overtuigd worden. Waar ze misschien zelfs een beetje verliefd worden. Waar ze zich beginnen inbeelden of ze bij je zouden kunnen werken. Hoe authentieker de jobsite, des te impactvoller je rekruteringscampagnes zullen zijn.

TIJD VOOR DE SMAAKTEST!

Toen we van Margot te horen kregen dat in de 1,5j dat ze bij Alken-Maes werkt, het aantal vacatures voor het eerst onder de 20 openstaande dook, waarbij het normaal altijd rond de 40-50 open bleef hangen. Dat deed ons glimlachen, dat zijn ook die good times waar wij op mikken.

Dat we merken dat al het werk dat we samen met alle partners en Alken-Maes opgezet hebben, ook tot een merkbaar verschil leidt.

WAT HADDEN WE VOOROPGESTELD?

47K relevante landing page views > 137 sollicitaties > 14 hires Cost per hire van 4K€

WAT HEBBEN WE NU AL GEHAALD? (15/12, 65% BUDGET)

48K relevante landing page views > 114 sollicitaties > 8 hires Cost per hire van 3K€

Heb jij na het lezen van deze case zin gekregen in Good Times met Doorstep?

Vul dan hieronder een aantal gegevens in en dan contacteren wij je binnen een paar dagen om eens op de koffie te komen.