We b(r)ouwen mee aan het verhaal van Alken-Maes

Een smaakvolle nieuwe website!

114

Sollicitaties

8

Hires

€ 3.000

Cost per Hire

Hoe het allemaal begon

De eerste kiemen

Alken-Maes is een van de grootste bierbrouwers van België. Hun Cristal vind je ver buiten Limburg. Op de festivals zie je hen in de kleurrijke Desperados-kraampjes, en iedereen drinkt met maten en makkers hun vers gebrouwen Maes.

Een bedrijf vol vakmanschap dat al sinds 1880 vol trots en enorm sterk communiceert over hun fantastische merken. Het werd dan ook dringend tijd om dit door te trekken naar hun Employer Brand, want wie is Alken-Maes als werkgever?

Hun grote uitdaging in 2022: dat Employer Brand scherp krijgen. Hoe kunnen we aan de buitenwereld duidelijk maken wat voor werkgever Alken-Maes nu precies is?

De aanpak

Eerst schroten, maischen & filteren voor we kunnen koken

Alles begon met het graafwerk. Van daaruit werd door hun Employer Branding agency een duidelijk verhaal uitgeschreven, een kapstok, waaraan wij onze campagne op zouden hangen. Zo ontstond het concept “Good Times Brewing”. Dat verhaal lees je onder het volgende tekstblokje.

 

Oké, da’s duidelijk. Klaar!

Nee, natuurlijk niet. Een goeie pint, da’s ook meer dan de ingrediënten alleen. Da’s dat schoon geribbeld glas. Da’s die net iets te grote schuimkraag. Da’s die eerste slok. Da’s inhoud. Een employer brand komt pas tot leven als er iets mee gebeurt. Tijd om verhalen te gaan sprokkelen en de buitenwereld te tonen wat Good Times Brewing nu eigenlijk betekent. Welkom op onze Doorstep, Alken-Maes!

Alken-Maes dat is… thuiskomen. In een ietsje rommelige living, waar je mogelijks struikelt over die sokken van gisteren op weg naar de zetel, maar waar die glimlach & frisse Cristal klaar staan om je warm te verwelkomen. Soms is het wat zoeken en zwemmen, maar aan de schouderklopjes en het gejuich aan de zijkant zal het niet ontbreken. ‘Mijn deur staat altijd open’ is hier geen figure of speech, die laagdrempeligheid, toegankelijkheid tot op elk niveau, dat geeft energie.

Alken-Maes is ook hard werken. Soms gaat het snel, vaak eigenlijk – en soms dan ook wel ‘dju, hadden we beter meer over nagedacht’. Vallen en opstaan, maar steeds met die goesting om samen te leren en vooruit te gaan. Na een stevige werkweek toch nog 1 Cristalleke samen klinken, dat kunnen we niet laten. Want Alken-Maes, dat is ook een bende levensgenieters die graag plezier maakt. ’t Bierglas is hier altijd halfvol.

En wanneer we straks in de supermarkt staan en met lichte glundering die nieuwe 12-pack Cristal Xtra uit ’t rek halen waar we met z’n allen hard aan hebben gewerkt, klaar om mee uit te pakken op een gezellige barbecue samen met vrienden op die warme zomeravond, dan weten we, Alken-Maes, dat is… Good times brewing.

Tijd om te brouwen

Let the brewing begin

2022 begon vanuit 2 grote brouwvaten:

  • Er moest een nieuwe jobsite komen waar de sfeer, de cultuur & de bruisende verhalen van medewerkers eindelijk tot hun recht zouden komen.
  • Wanneer alle verhalen een plek hebben gekregen, is het tijd voor een activatiecampagne met 3 grote focuspunten:
    • Het verhaal van Good Times Brewing naar buiten brengen
    • De mouterij Albert als lokale werkgever in de markt zetten
    • Een rekruteringscampagne voor Technici & Operatoren in Alken en Aubel

Jobsite

De maanden tussen mei en oktober 2022 werd een intense periode van veel communicatie en co-creatie. Via een gepersonaliseerd traject kwamen we tot een duurzame jobsite, helemaal op maat van Alken-Maes.

Via workshops konden we de input destilleren en in een structuur gieten die duidelijk was voor de toekomstige kandidaten van Alken-Maes. Info die hen zou helpen ontdekken of Alken-Maes hen smaakt, of ze toch beter ergens anders solliciteren. Alles om de keuze zo simpel en bewust mogelijk te maken.

En zo brouwden we week na week verder aan de techniciteiten en de visuele stijl van de jobsite, om alles perfect op tijd op te kunnen leveren. Op 10 oktober kon het vat dan eindelijk worden aangesloten. Het bier kon worden getapt. De nieuwe website was klaar.

De megafoon op die Good Times Brewing

Employer Brand met inhoud? Check. Jobsite? Check. Tijd om die megafoon aan te zetten en het verhaal van Alken-Maes naar buiten te brengen.

Met onze marketingcampagne werkten we op 3 niveaus:

  • Brede Awarenesscampagne in heel België
  • Lokale & Specifieke rekruteringscampagne voor Mouterij Albert
  • Specifieke rekruteringscampagne voor operatoren en techniekers in Limburg en Luik.

3 Campagnes die vroegen om een multichannel aanpak en een heus mediaplan (lees: een gigantische Google Sheet die we in die periode nog vaker bezochten dan onze stamkroeg) waar meetbare digitale kanalen werden aangevuld met de juiste offline kanalen (print, cinema advertenties) om ook lokaal die extra push te geven:

Een campagne zonder doelen is als een café zonder bier (sorry, deze pun was te gemakkelijk om ‘m niet te maken). De doelen voor deze campagne?

  • Mensen op een andere manier laten kennismaken met Alken-Maes. Een open, eerlijke inkijk in hun werkgeversmerk.
  • Specifieke vacatures boosten om de druk op de talent acquisition afdeling van ‘t vat te halen.

Onze ingrediënten voor een lekkere jobsite

  1. Spendeer genoeg tijd in het café voor je het overneemt. Waarmee we vooral willen zeggen, neem écht je tijd om naar informatie te graven.
  2. Sta stil bij elke stap. Hoe langer je stilstaat bij de wireframes, hoe sneller het design en development zal gaan.
  3. Zet je in de schoenen van elke kandidaat! Doe regelmatig de “mama-test”. Laar je vorderingen zien aan mensen die jouw bedrijf niet kennen, en laat hen eens vanaf de beginpagina de weg naar een vlotte sollicitatie afleggen.
  4. Laat je jobsite vooral leven! We waren super trots op de eerste versie die we in oktober lanceerden. Maar ondertussen blijven we optimaliseren en ondertussen werken we aan versie 4. Testen, testen en vernieuwen.

Maar vooral, het belang van een goede jobsite wordt nog steeds enorm onderschat. Een website met een goed en duidelijk verhaal geeft een enorme boost aan je werkgeversidentiteit en hoe potentiële kandidaten naar je kijken. Het verhoogt de instroom en nog belangrijker, zorgt voor beter geïnformeerde kandidaten die bewust solliciteren voor jouw organisatie.

Jouw Jobsite is de plek waar kandidaten écht overtuigd worden. Waar ze misschien zelfs een beetje verliefd worden. Waar ze zich beginnen inbeelden of ze bij je zouden kunnen werken. Hoe authentieker de jobsite, des te impactvoller je rekruteringscampagnes zullen zijn.

Het resultaat

Tijd voor de smaaktest!

Toen we van Margot te horen kregen dat in de 1,5j dat ze bij Alken-Maes werkt, het aantal vacatures voor het eerst onder de 20 openstaande dook, waarbij het normaal altijd rond de 40-50 open bleef hangen. Dat deed ons glimlachen, dat zijn ook die good times waar wij op mikken.

Dat we merken dat al het werk dat we samen met alle partners en Alken-Maes opgezet hebben, ook tot een merkbaar verschil leidt.

114

Sollicitaties

Na 2/3 van de campagne haalden we 114 sollicitaties binnen. Perfect in lijn met de vooropgestelde doelen

8

Hires

8 mensen werden al aangeworven via de nieuwe jobsite en onze campagne. Sterk!

€ 3.000

Cost per hire

Waar we in ons vooronderzoek rekenden op € 4.000, doen we het een pak goedkoper. Lekker bezig!

Wat vindt de klant?

We zijn erg tevreden over de samenwerking met Doorstep. We hebben veel kwalitatieve instroom gehad van sollicitaties.

Naam van de klant

CEO

Hoe hebben wij deze case beleefd?

Het leuke aan deze case is dat we veel vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid kregen vanuit STILL. Eva en Ann hebben ons steeds uitgedaagd om het beste van onszelf te geven. In de nieuwe website die we voor hen gecreëerd hebben, in de campagne en in elk punt van de samenwerking. Wat een toppers.

Jan-Bart

Lead op dit project

Ook goesting gekregen in een nieuwe jobsite?

Neem contact op met Bob om je vraag te bespreken. Dan kijken we samen hoe we je kunnen helpen!

Karima Neveu

Operations Manager

Karima heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing achter de rug. Gedurende het grootste deel van haar loopbaan heeft ze zich bij een media agency opgewerkt van digital marketeer tot vennoot. Tegenwoordig combineert ze haar expertise met haar passie voor het ontwikkelen van soft skills bij individuen en het optimaliseren van teamstructuren en -processen voor een efficiëntere samenwerking.

Likes
Dislikes

Laure Borremans

Digital Recruitment Marketeer
Namasté! Als Laure niet op haar surfplank of yogamat staat, dan vind je haar achter haar computer om campagnes te optimaliseren, creatieve teksten te schrijven of zich bij te scholen in grafische vormgeving. Ze kan terugblikken op meer dan 5 jaar ervaring in social campaigns, content creation, marketing automation en e-mail marketing.
Likes
Dislikes

Ella Adam

Recruitment Marketing Strateeg

Ella heeft 8 jaar ervaring als in-house en freelance marketer, waarvan 3 jaar in digital recruitment marketing. Work is life voor haar, maar als ze niet aan het werk is, vind je haar terug op een karting track of in de Turkse les. Ze heeft een heilige schrik van pinguïns en je kan steevast op haar rekenen als Spotify diskjockey die de wekelijkse gezamenlijke jams feilloos aan elkaar rijgt.

Likes
Dislikes

Jules Giroulle

Digital Recruitment Marketeer
Jules besloot om na zijn studies TEW zich verder te verdiepen in de wereld van de digitale marketing. Bij Doorstep is hij meestal in de weer met de setups en optimalisaties van campagnes. Je kan hem herkennen aan het vibend geknik als hij zijn earpods in heeft. In zijn vrije tijd is hij praktisch altijd terug te vinden op het hockeyveld, ofwel als coach van het universitaire team, ofwel als speler bij Hoegaarden.
Likes
Dislikes

Jan-Bart Cassimon

Zaakvoerder

Zijn ouders konden niet kiezen, wij zeggen eigenlijk gewoon JB. Hij zorgt voor de avontuurlijke toets in het bedrijf. Na 2,5 jaar in Barcelona wonen en met een rugzak vol Online Marketingervaring is hij terug naar België gekomen om van Doorstep het beste Digital Recruiting Agency van België te maken. Het liefst van al is hij de missing link die de juiste mensen samenbrengt om van een project een succes te maken.

Likes
Dislikes

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.

Bob van de Voorde

Zaakvoerder

Het liefst van al lost Bob gewoon puzzels op. Een probleem om te ontleden en te bedenken hoe we dat probleem kunnen oplossen, ja dan maak je Bob blij. Die strategische vraagstukken oplossen doet hij ondertussen reeds 8 jaar lang, eerst bij Insilencio, full-service employer branding agency. Om van daaruit in 2021 samen met Jan-Bart, Yannick & Tom Doorstep op te richten.

Likes
Dislikes