Volgende halte: Een nieuwe jobsite voor NMBS!

Want op een goeie jobsite is er evenveel leven als in Antwerpen-Centraal.

282.000

Websitebezoekers

14%

Bounce Rate

3.411

Sollicitaties

De oproep

Een jobsite voor NMBS

De NMBS is volop in verandering en dus zoeken ze de komende jaren naar heel wat nieuw talent. Naast treinbestuurders, -begeleiders en loketbedienden, heeft NMBS ook heel wat vacatures voor profielen die je niet meteen verwacht. Denk aan UX designers, marketeers, juristen, ingenieurs en nog zoveel meer.

Om iedereen te bereiken werd het tijd om te investeren in een nieuwe jobsite. Daarvoor klopten ze aan bij ons en onze zusterbedrijven Insilencio en Pink PiñataHet doel? Een knappe en duidelijke jobsite op poten zetten, zodat (potentiële) kandidaten optimaal geïnformeerd zijn voordat ze bij NMBS solliciteren.

Ieder in z'n sterkte

En daarvoor waren ze bij ons aan de juiste halte. Insilencio nam de strategische onderbouw voor zich. Ze zetten het employer brand in de verf, bepaalden de candidate journey en deden het designwerk. Pink Piñata creëerde duidelijke en inspirerende people content zoals sfeerbeelden en testimonials.

Doorstep zorgde dan weer voor de datamigratie van de oude naar de nieuwe jobsite. We hielpen ook met SEO en waren strategische partner voor al het technisch advies rond die nieuwe jobsite.

Aan het stuur

Wat deden we nu precies?

Als eerste stap moesten we een strategisch plan uitwerken. Hoe pakken we de nieuwe jobsite aan? Met welke technische beperkingen moeten we rekening houden? En hoe zorgen we ervoor dat er geen belangrijke technische koppelingen vergeten worden? We doken in het SAP ATS-systeem, Succesfactors, dat NMBS al gebruikte. Van daaruit moesten we zorgen dat het systeem van de nieuwe jobsite goed communiceert met dat van de oude. Zo ging er zeker geen data verloren.

Vervolgens gingen we op zoek naar beperkingen en bugs in de oude jobsite, om die op te lossen en zeker niet mee te nemen naar de nieuwe. We onderzochten de URL-structuur en schreven de redirect-plannen uit. Zo werd na de lancering alles correct doorverwezen van de oude naar de nieuwe jobsite en stond elke digitale trein op de juiste rails.

Tot slot doken we in de technische SEO van de nieuwe jobsite. Wordt de jobsite goed geïndexeerd? Hoe scoort hij in de ranking van Google? Hoe lang duurt het voordat de pagina laadt en interactief wordt? En hoe kunnen we creatieve oplossingen bedenken om binnen de SAP structuur toch een zo goed mogelijke SEO optimalisatie mogelijk te maken?

We verlaten het perron...

29 maart 2021: de lancering van de nieuwe NMBS-jobsite

Op 29 maart was het zover: de lancering van de nieuwe NMBS jobsite. Een duidelijk platform, gemaakt voor potentiële kandidaten uit verschillende sectoren, die een job bij NMBS overwegen. We zijn blij dat we hierbij een rol konden spelen en dat we vanuit de drie bedrijven een volledig antwoord konden bieden op de vraag van NMBS.

Maar natuurlijk is dit niet het eindstation. Er zijn altijd SEO-optimalisaties mogelijk en we blijven samen kijken hoe we de jobsite als centrale pijler binnen de rekruteringsstrategie van NMBS kunnen positioneren.

Bekijk hier de transformatie van de jobsite

Welke rol speelde ons ecosysteem?

Insilencio

Insilencio is dé strategische partner die NMBS sinds 2019 ondersteunt bij het verbeteren van het Employer Brand, zowel intern als extern. Door een aantal co-creatie workshops en het uitwerken van duidelijke wireframes en design werden de fundamenten gelegd voor de nieuwe jobsite.

Pink Piñata

Een nieuwe jobsite mag dan wel het perfecte UX-design hebben, als de content die erop staat niet aanspreekt, mis je de trein. En dat is de rol die onze roze zussen van Pink Piñata voor zich namen: het shooten van leuke ambassador video’s die de kandidaten inkijk geven in hoe hun takenpakket en werkomgeving eruit zal zien.

Doorstep

En wij speelden de marketingtechnische rol om ervoor te zorgen dat de website ook qua SEO zo goed mogelijk kon scoren. Daarnaast zorgden we dat de overgang van de oude naar de nieuwe website met zo weinig mogelijk storingen gepaard ging zodat die trein op tijd kon vertrekken. Google blij, de duizenden bezoekers blij en NMBS zeer blij!

Eindhalte

U mag uitstappen!

En vergeet zeker niet na te kijken of u iets achterlaat op deze trein. Uw gsm? Portefeuille? Of wat dacht u van een aantal prachtige resultaten?

282.000

Websitebezoekers

De Jobsite van NMBS is drukker bezocht dan het gemiddelde treinstation. Meer dan 30k bezoekers komen elke maand ontdekken welke fantastische jobs NMBS in de aanbieding heeft.

14%

Bouncerate

Een heel erg lage bounce rate zoals deze zegt ons dat de bezoekers benieuwd zijn om ofwel verhalen, ofwel verschillende vacatures te ontdekken. De gemiddelde kandidaat bekijkt 4 pagina’s per bezoek op deze jobsite. Daar worden we blij van.

3.411

Sollicitaties

Een bedrijf met zo’n 18.000 medewerkers zoekt elk jaar natuurlijk wel wat nieuwe gezichten. We zijn blij dat na 9 maanden al meer dan 3000 mensen de trein richting een nieuwe job zijn opgestapt! Choo Choo!

Wat vindt de klant?

Doorstep wist vanaf het eerste moment waar we naartoe wilden en wat we nodig hadden op vlak van ondersteuning qua SEO en analytics voor onze nieuwe jobsite. Ze zijn heel professioneel en gaan erg ver in het zoeken naar de meest performante oplossing. Daarnaast zijn ze enorm proactief én is het bijzonder aangenaam samenwerken. Ze waren voor ons dan ook de perfecte partner.
Arnaud Gielen

Employer Branding bij NMBS

Hoe hebben wij deze case beleefd?

Wat ik zo waardeerde aan het team bij NMBS is dat met de beperkingen vanuit Successfactors ze toch open stonden om de grenzen op te zoeken en de best mogelijke candidate journey aan te bieden. Dat merkte ik al vanaf de eerste workshops en in alle daarop volgende validatiesessies. Het moest de toekomstige kandidaten van NMBS de juiste informatie opleveren waardoor zij beter konden beslissen om wel of niet bij NMBS te solliciteren.

Bob

Websitebouwer en treinfanaat van dienst

Ook een vaste halte bouwen voor al jouw kandidaten?

Neem contact op om je vraag te bespreken. Dan kijken we samen hoe we je kunnen helpen!

Karima Neveu

Operations Manager

Karima heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing achter de rug. Gedurende het grootste deel van haar loopbaan heeft ze zich bij een media agency opgewerkt van digital marketeer tot vennoot. Tegenwoordig combineert ze haar expertise met haar passie voor het ontwikkelen van soft skills bij individuen en het optimaliseren van teamstructuren en -processen voor een efficiëntere samenwerking.

Likes
Dislikes

Laure Borremans

Digital Recruitment Marketeer
Namasté! Als Laure niet op haar surfplank of yogamat staat, dan vind je haar achter haar computer om campagnes te optimaliseren, creatieve teksten te schrijven of zich bij te scholen in grafische vormgeving. Ze kan terugblikken op meer dan 5 jaar ervaring in social campaigns, content creation, marketing automation en e-mail marketing.
Likes
Dislikes

Ella Adam

Recruitment Marketing Strateeg

Ella heeft 8 jaar ervaring als in-house en freelance marketer, waarvan 3 jaar in digital recruitment marketing. Work is life voor haar, maar als ze niet aan het werk is, vind je haar terug op een karting track of in de Turkse les. Ze heeft een heilige schrik van pinguïns en je kan steevast op haar rekenen als Spotify diskjockey die de wekelijkse gezamenlijke jams feilloos aan elkaar rijgt.

Likes
Dislikes

Jules Giroulle

Digital Recruitment Marketeer
Jules besloot om na zijn studies TEW zich verder te verdiepen in de wereld van de digitale marketing. Bij Doorstep is hij meestal in de weer met de setups en optimalisaties van campagnes. Je kan hem herkennen aan het vibend geknik als hij zijn earpods in heeft. In zijn vrije tijd is hij praktisch altijd terug te vinden op het hockeyveld, ofwel als coach van het universitaire team, ofwel als speler bij Hoegaarden.
Likes
Dislikes

Jan-Bart Cassimon

Zaakvoerder

Zijn ouders konden niet kiezen, wij zeggen eigenlijk gewoon JB. Hij zorgt voor de avontuurlijke toets in het bedrijf. Na 2,5 jaar in Barcelona wonen en met een rugzak vol Online Marketingervaring is hij terug naar België gekomen om van Doorstep het beste Digital Recruiting Agency van België te maken. Het liefst van al is hij de missing link die de juiste mensen samenbrengt om van een project een succes te maken.

Likes
Dislikes

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.

Bob van de Voorde

Zaakvoerder

Het liefst van al lost Bob gewoon puzzels op. Een probleem om te ontleden en te bedenken hoe we dat probleem kunnen oplossen, ja dan maak je Bob blij. Die strategische vraagstukken oplossen doet hij ondertussen reeds 8 jaar lang, eerst bij Insilencio, full-service employer branding agency. Om van daaruit in 2021 samen met Jan-Bart, Yannick & Tom Doorstep op te richten.

Likes
Dislikes