0 emissiONS, 12 hires: de toekomst ziet er groen uit bij luminus

Met Zero Camp daagden we Gen Z uit om een 0 te halen op het meest uitdagende examen ooit.

233 K

Website bezoekers

140

Kwalitatieve sollicitaties

12

Hires

DE CHALLENGE

Een frisse, groene wind

Als een van de grootste elektriciteitsproducenten en -leveranciers en nummer 1 in windenergie op het vasteland en waterkracht in België, speelt Luminus een belangrijke rol in de strijd tegen klimaatverandering. Ze legden zichzelf dan ook een belangrijke doelstelling op: een nul halen op hun meest uitdagende examen ooit. Met als streefdoel ‘zero emissions, zero waste and zero carbon footprint’.

En wie is er hiervoor beter geschikt dan een groep enthousiaste Gen Z’ers die staan te popelen om de net geleerde theorie om te zetten in praktijk? Zo werd het Luminus traineeship Generation Zero geboren:  Maar hoe trek je Gen Z juist aan in een competitieve jobmarkt waar de traineeships voor het grijpen liggen? Twee jaar geleden klopte Luminus bij ons aan met die vraag. En inmiddels kunnen we terugblikken op onze derde succesvolle campagne.

ONZE AANPAK

Challenge accepted

Samen met onze partners in recruitment werkten we onze strategie uit. Maarten Van Dromme zorgde voor de strategische employer branding. Bij Hotel Bonka namen ze de creatieve insteek en uitwerking voor hun rekening, en wij richtten ons op het digitale recruitment marketing luik. Het resultaat? Een samenwerking die net zo perfect in elkaar viel als een succesvolle Tetris game.

We zorgden voor een nieuwe landingspagina op de jobsite van Luminus, inclusief user-friendly sollicitatieformulier. Daarnaast automatiseerden we de communicatieflow doorheen de verschillende stappen van de candidate journey  

Hierbij combineerden we een mix van online en offline kanalen om onze doelgroep te bereiken. We adverteerden op LinkedIn, Facebook, Instagram, Google Search, Google Performance Max, Google Display, Indeed en Student.be. Daarnaast stuurden we een mailing uit naar bijna 3.000 laatstejaarsstudenten  in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Offline waren we te zien op een tiental studentenbeurzen, op digitale banners op de campussen en in bushokjes aan relevante hogescholen en universiteiten. In onze advertenties verwerkten we video’s en beelden van eerdere bootcamps – kwestie van de nodige FOMO te creëren 🤓.

MISSION ACCOMPLISHED

Batterijen opgeladen!

En die tactiek bleek te werken! In slechts 4 maanden tijd surften 233.000 websitebezoekers doorheen de verschillende waves van de campagne op onze landingspagina, waarvan er 555 solliciteerden (vanaf nu ons lucky number!). 140 sollicitanten werden uitgenodigd voor een interview en 50 van hen namen deel aan Zero Camp. De ultieme selectiedag. De 12 talenten met de meest groene mindset en “can do spirit” kregen een contract aangeboden, dat ze dan ook met veel plezier ondertekenden!

Met opgeladen batterijen en een stevige dosis energie kijken we nu alvast uit naar de volgende succesvolle editie!

DE RESULTATEN IN CIJFERS

Data speaks louder than words

Op 6 maanden tijd trokken we heel wat enthousiaste Gen Z’ers aan op de Luminus jobsite. De cijfers spreken voor zich:

555

Sollicitaties

555 studenten vonden Generation Zero via een mix van kanalen.

50

Deelnames aan Zero Camp

50 geselecteerde kandidaten namen deel aan Zero Camp. In de vorm van een hackathon, werkten ze in groepjes aan uitdagingen rond duurzame energie. Het perfecte moment om de kandidaten in actie te zien!

12

Hires

En die screening tijdens Zero Camp bleek dan ook te werken. 12 van de kandidaten gingen naar huis met een jobaanbod op zak!

Wat vindt de klant?

De klik tussen Luminus en het Doorstep team was er vanaf dag 1. We zochten een partner met expertise in recruitment marketing om ons jongerenmerk “Generation Zero” op de kaart te zetten. Doorstep hielp ons met het bepalen van de juiste boodschappen en kanalen, zowel online als offline. Een brand bouw je niet op 1,2,3.

Maar nu, 6 jaar later, staat ons jongerenmerk als een huis.

Kris Hackars

EMPLOYER BRANDING MANAGER BIJ LUMINUS

Wat vindt Doorstep?

Elk jaar bouwen we Generation Zero samen met het Luminus-team een stukje verder uit, steeds met het doel om voor kandidaten een zo interessant mogelijk traject aan te bieden. Dit is ondertussen wel echt een modelcase qua aanpak en marketingprincipes. Elk jaar opnieuw trots om dan op het Zero Camp de beste kandidaten gekozen te zien worden. Trots dat we mee ons steentje bijdragen aan die future leaders van Luminus.

Bob

CO-FOUNDER DOORSTEP

Ook energie gekregen om van start te gaan?

Neem snel contact met ons op en we gaan voor jou aan de slag!

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.