Nieuw merk? Nieuwe jobsite!

Tijd voor een rebranding en een vernieuwde werken bij site voor Hansea.

2

Nieuwe doelgroepen

1

Merk

1

Gloednieuwe jobsite

De vraag

Een nieuw merk & heel wat vragen

Nog geen 2 jaar na de bouw van de eerste website was het al tijd voor wat nieuws, dachten ze bij Hansea. Na een grote strategische oefening was de tijd rijp om alle aparte business units met hun eigen cultuur, merk en bedrijfsnaam onder de Hansea-vlag te laten rijden. En als ze iets doen, dan doen ze het goed.

Nieuwe kleuren, nieuw logo, en dus ook een nieuwe jobsite.

Dat gaf ons 2 keuzes:

  • We leggen een nieuw laagje verf over de bestaande jobsite

OF

  • We nemen de learnings van de vorige jobsite mee en bouwen een nieuwe versie die de vernieuwde scope meteen aan kan

De aanpak

Werken bij Hansea 2.0

Uiteraard kozen we voor dat tweede. Tijd om ons nog eens goed uit te leven door met een toffe workshop alle nodige informatie op te halen.

De vorige jobsite hebben we op amper een maand gebouwd, van vraag tot finish. Dat was dus vooral vanuit de eigen kennis. Die konden we nu naast de ondertussen opgedane inzichten leggen om een nog betere versie te maken.

We zorgden voor een nieuwe sollicitatieflow en de website werd sterk uitgebreid met heel wat extra informatie. We zorgden voor extra video en blogposts, zodat kandidaten een nog duidelijker beeld krijgen van hoe het er bij Hansea écht aan toegaat.

De vrienden van Karakters zorgden voor de nieuwe visuele stijl en met Growl hadden we échte experten in WordPress development mee aan tafel. Met Doorstep als strategische en aansturende partner dus een echt recept voor succes.

En route!

Goed geleerd, goed gedaan!

De belangrijkste learnings die we meenamen:

  • Transparantie in lonen! Jawel, voor elke vacature is een loonvork uitgewerkt die pro-actief wordt getoond. Gedaan met het loonsgesprek tot het einde te houden!
  • De Candidate Journey is nu gemakkelijker dan ooit: Wie de jobsite bezoekt weet meteen welke weg ie af moet leggen. Of je nu technieker, chauffeur of bediende bent, je weet meteen waar te klikken.
  • Tussenpagina’s zorgen voor beter geïnformeerde kandidaten.
  • Achter de verschillende jobs als chauffeur hebben we pop-ups gestoken waardoor ze nu 4 redenen krijgen waarom je wel of nét niet bij Hansea aan de slag zou moeten.
  • FAQ: De lijst aan veel gestelde vragen is groot en wordt nog aardig uitgebreid.
  • Jobs in de kijker: Hoge nood bij Hansea? Dan zetten we die specifieke jobs in de kijker op de hoofd- én tussenpagina’s.
  • Een nieuw sollicitatieproces: dankzij de gepersonaliseerde Typeforms kunnen wij opvolgen op welke vraag kandidaten afvallen en komen de sollicitaties meteen bij de juiste persoon terecht.
  • Een aparte pagina met informatie over Hansea
  • Een aparte pagina vol Busklap, allemaal verhalen, video’s, artikels en quotes.

Het resultaat

Mission accomplished

De vorige jobsite zat al goed in elkaar, maar met de nieuwe versie brengen we Hansea wel écht naar het volgende niveau. De meer dan 2.000 buschauffeurs die we dankzij onze campagne jaarlijks naar de website trekken hebben nu écht een volwaardige website vol informatie om een goed doordachte keuze te maken.

2

Nieuwe doelgroepen

Dankzij de nieuwe jobsite kunnen we nu een veel grotere hoeveelheid jobs aan. Ook Techniekers en kantoor-personeel heeft nu een volwaardige plek vol informatie over de verschillende jobs.

1

Merk

Waar het in het verleden vooral de namen van de verschillende business unites waren die naar buiten kwamen, rijdt nu iedereen onder dezelfde vlag.

1

Nieuwe jobsite

En dat allemaal op 1 werken-bij site. Waar solliciteren gemakkelijker is dan ooit.

Wat vindt de klant?

We zijn erg tevreden over de samenwerking met Doorstep. We hebben veel kwalitatieve instroom gehad van buschauffeurs en mecaniciens.

Kevin Vandepitte

Communications specialist bij Hansea

Hoe hebben wij deze case beleefd?

Hansea is voor mij het voorbeeld van hoe we willen werken: korte communicatielijnen, snel schakelen, een tof concept, een duidelijke campagne en fantastische resultaten. En bovenal, een team bij Hansea dat op elk moment meedenkt en de schouders onder de campagne steekt.

Ik heb me zo op dit project gestoken dat ik bij elke De Lijn bus die ik passeer check of het eentje “van ons” is. Dat zegt alles, denk ik dan.

Jan-Bart

Lead op dit project

Ook nood aan een bus vol talent?

Neem contact met ons op, dan kijken we samen hoe we je kunnen helpen!

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.