ALGEMENE VOORWAARDEN
- Identiteits- en contactgegevens van de onderneming
Naam: DOORSTEP
Rechtsvorm: Besloten vennootschap
Zetel: Hoogstraat 6, 2570 Duffel (België)
Ondernemingsnummer: 0761.338.944
Btw-nummer: BE 0761.338.944
Rechtspersonenregister Antwerpen afdeling Mechelen
Telefoonnummer: +32 (0) 498 57 76 48
E-mail: info@doorstep.be
- Toepasselijkheid van de algemene voorwaarden
II.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, facturen van en overeenkomsten tussen de besloten vennootschap DOORSTEP met zetel te Hoogstraat 6, 2570 Duffel (België), ingeschreven in het RPR Antwerpen afdeling Mechelen met ondernemingsnummer 0761.338.944 (hierna “DOORSTEP”) en de opdrachtgever (hierna “de klant”), met uitsluiting van alle algemene of bijzondere voorwaarden van de klant.
II.2 Door beroep te doen op DOORSTEP verklaart de klant kennis te hebben van deze algemene voorwaarden en ze te aanvaarden. DOORSTEP streeft ernaar om de klant voldoende gelegenheid te bieden om de algemene voorwaarden te raadplegen en zodoende te aanvaarden. De klant kan deze algemene voorwaarden vrij inzien via de website of er een kopie van aanvragen door een e-mail te sturen naar info@doorstep.be.
II.3 Eventuele nietigheid of ongeldigheid van een van deze voorwaarden brengt niet de nietigheid mee van de andere bedingen of van de overeenkomst.
II.4 Er kan enkel worden afgeweken van deze algemene voorwaarden bij uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van DOORSTEP. Indien DOORSTEP en de klant een afzonderlijke overeenkomst sluiten, zullen de bepalingen van de afzonderlijke overeenkomst voorrang hebben op de algemene voorwaarden. Deze algemene voorwaarden zullen dan dienen als aanvullend recht, voor zover van toepassing.
- De diensten en totstandkoming van de overeenkomst
III.1 DOORSTEP is gespecialiseerd in online marketing voor recruiters en biedt onder meer de ontwikkeling van jobsites en diverse digitale marketingdiensten aan, waaronder (doch niet beperkt tot) tracking en analyse van data en copywriting. De exacte specificaties en inhoud van de diensten worden bepaald door de noden van de klant en worden weergegeven in de offerte.
III.2 De aard van deze dienstverlening impliceert dat DOORSTEP zich ertoe verbindt haar opdrachten met de grootste zorg en volgens de regels van de kunst uit te voeren, doch uitsluitend als een inspanningsverbintenis. DOORSTEP streeft steeds naar het best mogelijke resultaat, maar garandeert geenszins het behalen van specifieke uitkomsten, zoals (doch niet beperkt tot) een bepaald aantal sollicitaties, websitebezoekers of conversies.
III.3 Opleveringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend voor DOORSTEP, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen werd tussen partijen. Vertraging in de oplevering en/of uitvoering kan evenwel nooit aanleiding geven tot boete, schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst of weigering om de gevraagde producten en diensten in ontvangst te nemen bij oplevering. DOORSTEP doet er in ieder geval alles aan om steeds binnen een redelijke termijn de opdracht uit te voeren en op te leveren.
III.4 De klant is er zich van bewust dat hij mee de verantwoordelijkheid draagt voor het behalen van een beoogde opleveringstermijn. De klant verbindt er zich toe om steeds, in de mate van het mogelijke, binnen een termijn van 5 (vijf) werkdagen antwoord te verschaffen op de vragen van DOORSTEP m.b.t. het aanleveren of verschaffen van informatie, teksten of beelden die nodig zijn om de opdracht uit te voeren. Indien de klant geen antwoorden verschaft binnen de gestelde termijn, is hij zich ervan bewust dat de opleveringsdatum kan worden opgeschoven.
III.5 De overeenkomst komt tot stand door schriftelijke of elektronische ondertekening van de offerte van DOORSTEP door de klant of door een uitdrukkelijk akkoord met de offerte van DOORSTEP door de klant per e-mail, whatsapp of enig ander communicatiekanaal.
III.6 Na oplevering van de dienst, het werk, het project of een substantieel onderdeel ervan, beschikt de klant over een termijn van tien (10) kalenderdagen om eventuele gebreken of non-conformiteiten schriftelijk en gemotiveerd aan DOORSTEP te melden. Bij gebreke aan een dergelijke melding binnen voormelde termijn, wordt het werk geacht stilzwijgend en onherroepelijk te zijn aanvaard door de klant. Eventuele latere opmerkingen of verzoeken tot aanpassing worden als meerwerken beschouwd en vallen buiten de oorspronkelijke opdracht.
III.7 Na de aanvaarding zoals bedoeld in artikel III.6, verbindt DOORSTEP BV zich ertoe om eventuele door haar gemaakte fouten die binnen een termijn van dertig (30) kalenderdagen na aanvaarding schriftelijk worden gemeld door de klant, kosteloos te herstellen, voor zover deze fouten uitsluitend aan DOORSTEP toerekenbaar zijn en verband houden met de overeengekomen dienstverlening. Na het verstrijken van deze termijn, of indien het gemelde probleem geen fout van DOORSTEP betreft, kan herstel enkel plaatsvinden op basis van een nieuwe offerte en mits betaling door de klant.
- Duur van de overeenkomst en stopzetting
IV.1 Overeenkomsten worden steeds aangegaan voor bepaalde duur, te weten de duur die wordt opgenomen in de offerte.
IV.2 De overeenkomst is te allen tijde opzegbaar. Bij opzegging van de overeenkomst vóór de 15e van de maand, neemt de overeenkomst een einde op de laatste dag van de maand van opzegging. Wordt de overeenkomst opgezegd op of na de 15e van de maand, dan wordt deze geacht te eindigen op het einde van de daaropvolgende maand. Alle reeds gemaakte kosten en prestaties en de kosten en prestaties die redelijkerwijze nog gemaakt moeten worden om de lopende periode correct af te ronden, worden volledig aangerekend aan de klant en moeten door hem betaald worden. Deze regeling garandeert voldoende tijd voor een zorgvuldige en ordentelijke afronding van de samenwerking. De klant kan de overeenkomst opzeggen door een mail te sturen naar info@doorstep.be.
IV.3 DOORSTEP behoudt zich het recht voor om de overeenkomst te ontbinden wanneer zij dit nodig achten. Zij zullen dit doen met inachtname van dezelfde opzeggingstermijn als hierboven in artikel IV.2. Zij zullen de klant hier per e-mail op de hoogte brengen.
- Prijzen, offertes en factuurvoorwaarden
V.1 Weergegeven prijzen zijn steeds exclusief btw en in euro.
V.2 DOORSTEP behoudt zich het recht voor om voorschotten te vragen.
V.3 Alle offertes worden gemaakt onder alle voorbehoud en zijn zonder verplichting vanwege DOORSTEP. Offertes gelden uitsluitend voor de klant waaraan de offerte is gericht.
V.4 Offertes gelden uitsluitend voor de in de offerte vermelde tijd. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is dit een termijn van 30 (dertig) dagen.
V.5 Uit offertes, prijsopgaven of (raam)overeenkomsten uit het verleden kunnen geen rechten ontleend worden voor toekomstige opdrachten.
V.6 Tenzij anders overeengekomen, dienen alle facturen betaald te worden voor de vervaldatum die vermeld staat op de factuur.
V.7 Bij niet-betaling van een factuur op de vervaldag, zullen de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met een interest. Dit is de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten en afgerond tot het hogere halve procentpunt. Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde, bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het totale factuurbedrag met een minimum van 40 euro, ter vergoeding van de invorderingskosten. Dit doet geen afbreuk aan het recht van DOORSTEP om een hogere vergoeding te vragen voor eventuele andere kosten die verbonden zijn aan niet-betaling.
V.8 Bij niet-betaling van een factuur op de vervaldag, worden alle openstaande facturen onmiddellijk en volledig opeisbaar.
V.9 Indien de klant in gebreke blijft met de tijdige betaling van één of meerdere facturen, behoudt DOORSTEP zich het recht voor om, zonder voorafgaande ingebrekestelling en onverminderd andere contractuele of wettelijke rechten de uitvoering van haar prestaties, waaronder de naleving van overeengekomen opleveringsdeadlines, geheel of gedeeltelijk op te schorten, alsook reeds ontwikkelde of geleverde materialen, documenten, content of andere deliverables tijdelijk te weerhouden totdat volledige betaling van openstaande bedragen (inclusief btw, interesten, schadevergoedingen) is ontvangen. Deze opschorting of retentie kan nooit aanleiding geven tot enige schadevergoeding vanwege DOORSTEP. Eventuele vertragingen die hieruit voortvloeien, zijn uitsluitend toe te rekenen aan de klant.
V.10 De klant dient de facturen, in geval van betwisting, per e-mail te protesteren binnen de 8 (acht) kalenderdagen na de ontvangst ervan, en dit op straffe van verval. De klant kan dit doen door een mail te sturen naar de vaste contactpersoon bij DOORSTEP én info@doorstep.be. In die e-mail moet de klant duidelijk aangeven dat het om een betwisting gaat, alsook de reden van betwisting en de gegevens van de betreffende factuur.
V.11 Tenzij anders overeengekomen kan DOORSTEP facturen opsturen volgens offerte zonder vermelden van enigerlei PO nummer. Dit is verantwoordelijkheid van de klant en kan niet leiden tot niet-betaling van facturen, als deze informatie niet bij opstart aan DOORSTEP bezorgd wordt.
- Aansprakelijkheid en overmacht
VI.1 De aansprakelijkheid van DOORSTEP en/of haar aangestelde(n) is steeds beperkt tot directe en voorzienbare schade en is enkel inroepbaar voor zover deze het gevolg zou zijn van haar opzet, grove schuld of die van haar aangestelden of lasthebbers, of, behoudens overmacht, voor het niet-uitvoeren van een verbintenis die een van de essentiële verbintenissen van de overeenkomst vormt. DOORSTEP is nooit aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productiebeperkingen, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden.
Deze bepaling en andere bepalingen in deze algemene voorwaarden die een beperking van aansprakelijkheid bevatten, zijn van toepassing zowel contractueel als buitencontractueel, en gelden ten behoeve van DOORSTEP, haar personeel, aangestelden, onderaannemers en bestuurders.
VI.2 Behoudens andersluidende bepalingen van dwingend recht, kunnen DOORSTEP, haar personeel, aangestelden, onderaannemers en bestuurders niet (rechtstreeks) buitencontractueel aansprakelijk worden gesteld.
VI.3 De volledige aansprakelijkheid van DOORSTEP is ten allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag dat terzake door de aansprakelijkheidsverzekeraar van DOORSTEP wordt uitgekeerd. Indien er geen tussenkomst is van een verzekeraar, is de aansprakelijkheid van DOORSTEP beperkt tot maximaal het bedrag van de totale vergoeding die door de klant effectief aan DOORSTEP werd betaald voor de uitvoering van de opdracht.
VI.4 In geval van overmacht mag DOORSTEP de uitvoering van de opdracht geheel of gedeeltelijk opschorten, en dit voor de duur van de overmacht. DOORSTEP is niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade in geval van overmacht. Overmacht is de situatie waarbij een onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis zich voordoet, buiten de wil van de schuldenaar, en die een onoverkomelijk beletsel uitmaakt voor de nakoming van de verplichting of verbintenis.
VI.5 Indien DOORSTEP, bij het ontstaan van de overmachtsituatie, al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is DOORSTEP gerechtigd het reeds uitgevoerde werk of de reeds geleverde materialen, afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen.
VI.6 Indien de klant een toerekenbare tekortkoming vaststelt, moet hij DOORSTEP hiervan zo snel mogelijk per e-mail op de hoogte brengen. Dit kan de klant doen door een e-mail te sturen naar de vaste contactpersoon bij DOORSTEP én info@doorstep.be, waarin hij de tekortkoming nauwkeurig en gedetailleerd beschrijft. Volgend op de ingebrekestelling van de klant, heeft DOORSTEP steeds het recht om de tekortkoming te herstellen.
VI.7 Indien de klant door een contractuele of buitencontractuele tekortkoming uit zijn hoofde, de aansprakelijkheid van DOORSTEP in het gedrang brengt, dient hij alle nodige maatregelen te nemen om DOORSTEP te vrijwaren van elke schade die DOORSTEP hierdoor kan oplopen.
- Intellectuele eigendomsrechten
VII.1 Tenzij anders overeengekomen, krijgt de klant na integrale betaling van de factuur alle intellectuele eigendomsrechten op hetgeen DOORSTEP in zijn opdracht heeft gemaakt. Afhankelijk van het voorwerp van de opdracht kan dit gaan om rechten zoals toegekend door het auteursrecht, softwarerecht, databankrecht, tekeningen- en modellenrecht en andere toepasselijke (intellectuele) eigendomsrechten.
VII.2 De hierboven vermelde overdracht van eigendomsrechten strekt zich nooit uit tot concepten, technieken, specifieke vaardigheden, voorgeprogrammeerde routines of procedures en technologieën die deel uitmaken van het knowhow van DOORSTEP. Deze blijven steeds integraal eigendom van DOORSTEP.
VII.3 DOORSTEP kan geen intellectuele eigendomsrechten toekennen op software en andere producten waarvan de eigendomsrechten niet aan hem toekomen, zoals bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) de open source-software die gebruikt wordt. De eigendomsrechten van de klant blijven beperkt tot wat bepaald wordt in de desbetreffende licenties.
VII.4 De klant aanvaardt dat DOORSTEP ten allen tijde een verwijzing kan maken naar zijn vennootschaps- en/of handelsnaam en/of logo bij wijze van referenties en recensies, tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen.
VII.5 Tenzij anders overeengekomen, heeft DOORSTEP te allen tijde het recht om de opgeleverde teksten, visuals, sites en resultaten te tonen als referentie- of portfolio materiaal, zowel online als offline. De klant verleent hiervoor een niet-exclusieve, kosteloze licentie aan DOORSTEP.
- Verwerking van persoonsgegevens
VIII.1 DOORSTEP en/of haar aangestelde(n) verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die zij van de klant ontvangen met het oog op het opmaken van offertes, de uitvoering van de overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Belgische wetgeving ter zake. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, toestemming, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang. Meer info hierover is te vinden in het privacybeleid (https://doorstep.be/privacy/).
VIII.2 In het kader van de uitvoering van haar diensten kan DOORSTEP in voorkomend geval persoonsgegevens ontvangen en verwerken van (potentiële) kandidaten of andere betrokkenen binnen de doelgroep van haar klant. In dit geval treedt DOORSTEP op als verwerker in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), en verwerkt zij de gegevens uitsluitend voor het verlenen van de overeengekomen diensten, op basis van de instructies van de klant. De klant staat er uitdrukkelijk voor in dat hij gerechtigd is om de betreffende persoonsgegevens aan DOORSTEP ter beschikking te stellen, en dat deze verwerking rechtmatig is. De klant verbindt zich ertoe DOORSTEP geen toegang te verschaffen tot persoonsgegevens waarvoor hij geen verwerkingsrecht of toestemming heeft verkregen. Indien DOORSTEP desondanks aansprakelijk wordt gesteld door een derde (zoals een betrokkene of een toezichthoudende autoriteit) voor een onrechtmatige verwerking als gevolg van een fout of nalatigheid van de klant, vrijwaart de klant DOORSTEP integraal voor alle hieruit voortvloeiende schade, kosten of vorderingen.
IX.1 Content- en legal compliance: De klant garandeert dat alle door hem aangeleverde teksten, beelden, vacature-criteria, targeting en mediakeuzes voldoen aan de geldende (arbeids-)wetgeving, anti-discriminatieregels en platform-policies. De klant vrijwaart DOORSTEP tegen elke vordering, sanctie of boete die hieruit voortvloeit. Voor de uitsluitend door DOORSTEP gecreëerde content draagt DOORSTEP dezelfde garantie.
IX.2 Hosting en onderhoud: De hostingdiensten van jobsites worden verleend via een externe hostingpartner. DOORSTEP treedt hierbij uitsluitend op als tussenpersoon en factureert deze diensten door aan de klant. DOORSTEP is niet aansprakelijk voor onderbrekingen, storingen, dataverlies, beveiligingsincidenten of andere schade die voortvloeit uit de diensten van deze externe hostingprovider. In voorkomend geval is enige eventuele vergoeding jegens de klant beperkt tot het bedrag dat DOORSTEP effectief ontvangt van de betreffende hostingpartner als compensatie voor het incident in kwestie.
X.1 In geval van geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze voorwaarden, onze diensten of dienstverlening, zullen partijen streven naar een minnelijke oplossing.
X.2 Bij geschil over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van de overeenkomst, dat niet via minnelijke weg kan worden opgelost, is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing en zijn de rechtbanken van Antwerpen afdeling Mechelen, exclusief bevoegd.