Skip to main content

Een sterke en aantrekkelijk Employer Brand vloeit voort uit een goede Employee Value Proposition, ofwel wat jij als werkgever kan bieden aan je (toekomstige) werknemers. Het gaat verder dan een goede basisverloning, extralegale voorwaarden en een fijne werkomgeving. Het gaat ook om ontwikkelingsmogelijkheden, carrièreperspectieven en de leiderschapsstijl. 

Employee Value Proposition (EVP) omvat de cultuur en de waarden en normen die jij als bedrijf voorop plaatst. Wij gebruiken hier het framework dat Insilencio uitgewerkt heeft. Zij hebben 7 bouwstenen waarop jouw bedrijf sterk of zwak scoort volgens de perceptie van je medewerkers, middenmanagement en leadership. 

Waarom is het belangrijk? 

De juiste kandidaat voor de juiste functie is belangrijk, zo verlaag je de kans op een hoog verloop en verminder je de cost per hire. De EVP van je bedrijf laat je kandidaten weten wat jij als bedrijf belangrijk vindt en maakt het voor de kandidaten ook makkelijker om te zien of ze diezelfde zaken even belangrijk vinden of niet. 

Als jouw kandidaat een autoritair leiderschap verkiest en dat is niet de leiderschapsstijl die jij hanteert, dan is het goed dat hij/zij weet dat daar al een verschil zit. Vermoedelijk zal die kandidaat dan niet solliciteren, aangezien het niet pas bij zijn/haar verwachtingen rond werk.  

Kandidaten die nu actief op zoek zijn kijken naast het salarispakket, meer en meer naar de werkomstandigheden bij een bedrijf. Met andere woorden, huidige kandidaten kijken meer naar het volledige plaatje van een bedrijf dan louter de loonbrief die aan de job verbonden is. Flexibele werkuren, de kans om thuis te werken en een goede werk/privé-balans zijn belangrijke factoren. Draag jij die waarden als bedrijf hoog in het vaandel, dan ben jij een interessante catch voor de kandidaten van nu. 

In functie van het aannemen van de juiste kandidaat, moet je als bedrijf jouw eigen EVP bepalen. Hieronder leggen we je graag uit hoe je dit doet. 

 

Uit wat bestaat je EVP? 

Om de EVP van je bedrijf te kunnen schrijven is het belangrijk om te weten uit welke componenten het bestaat. Onze partner Insilencio hanteert hiervoor 7 bouwstenen. Als bedrijf dien je voor elk van deze bouwstenen te bepalen of je hier sterk in bent en/of in welke mate je ze belangrijk vindt. 

 

Visie en identiteit 

Wat is de visie en het imago van mijn bedrijf? Wat is de purpose of het maatschappelijk belang van mijn organisatie? Is het voor jouw bedrijf bijvoorbeeld belangrijk dat je een groene oplossing kan bieden? 

 

Leiderschap en management 

Welk leiderschap- en managementstijl wil ik voor mijn bedrijf? Verkies je een autoritaire of eerder transparante stijl

 

Leren en groeien 

Welke ontwikkelingsmogelijkheden bied ik mijn werknemers aan? Is er een opleidingsbudget? Wat kunnen ze bijleren tijdens hun job? Is er een mentor die hen ondersteunt?

 

Mobiliteit en retentie 

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden van mijn werknemers? Zijn er enkel mogelijkheden om horizontaal te groeien? Of kunnen ze ook makkelijk verticale sprongen maken? En hoe begeleiden we hen als organisatie daarbij? 

 

Mensen en waarden 

Wat zijn onze bedrijfswaarden? En in welke mate voelt iedereen die waarden dagelijks in het gedrag van alle medewerkers? Is er een goede sfeer onder mijn werknemers? Zit de interne communicatie goed? 

 

Werkplaats en welzijn 

Is de werkplek van mijn werknemers voldoende stimulerend? Hebben mijn werknemers de mogelijkheid om van thuis te werken? Is er een goede werk/privé-balans? Bieden we onze medewerkers alle tools aan om hun job efficiënt en makkelijk uit te voeren?

 

Verloning en erkenning 

Naast het verloningspakket, geef ik mijn werknemers voldoende erkenning en beloning voor het werk dat ze doen? Maken we tijd om successen samen te vieren? 

 

Hoe creëer je jouw EVP? 

Het creëren van je EVP is geen exacte wetenschap, maar met onderstaande tips kan je het proces wat vergemakkelijken. 

 

  1. Evalueer wat je momenteel aanbiedt aan (potentiële) werknemers en wat je huidige bedrijfscultuur, normen en waarden zijn. 
  2. Hou een bevraging onder je huidige en voormalige werknemers. Zijn/waren ze tevreden over hun werkplaats of hebben ze tips? 
  3. Definieer wat voor jouw bedrijf de belangrijkste componenten van EVP zijn. 
  4. Schrijf je Employee Value Proposition op basis van wat voor jou de de belangrijkste componenten zijn.
  5. Promoot deze via de juiste platforms, zoals bijvoorbeeld je interne communicatieplatform of je sociale media.
  6. Evalueer de resultaten. 

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.