Data in HR - Hoe meet je succes?

Data-gedreven recruitment houdt in dat je gegevens en analytics gebruikt om je wervingsprocessen te optimaliseren. Het doel is om betere beslissingen te nemen, de efficiëntie te verhogen en de kwaliteit van aanwervingen te verbeteren. Maar hoe meet je het succes van je recruitmentinspanningen? Hier zijn enkele belangrijke KPI’s (Key Performance Indicators) en tips om je te helpen.

Recruitment marketing

De belangrijkste KPI's in rekrutering

Time to hire

De Time to Hire is de tijd die verstrijkt tussen het openen van een vacature en het aannemen van een kandidaat. Een korte time-to-hire kan wijzen op een efficiënt wervingsproces. Door die in kaart te brengen zie je hoe lang het gemiddeld duurt voor je de juiste persoon hebt gevonden, en kan je dus ook vooruit gaan plannen.

Heb je een gemiddelde Time to Hire van 6 maanden, en heb je binnen 3 maanden écht wel die nieuwe technieker nodig? Get to work!

Cost per Hire

De cost per Hire vertelt meteen wat het is: je totale kost om iemand aan te werven.

Die vind je door de investeringskost van alle rekruteringsacties samen te nemen en te delen door de aanwervingen die ze op hebben geleverd.

Dat kan je voor je totale investering doen, maar ook per kanaal. Vergeet dan wel niet dat heel wat kanalen ook ondersteunend werk leveren. Zo zien we bijvoorbeeld vaak dat de kandidaat jullie via online advertenties op sociale media heeft leren kennen, maar uiteindelijk via Indeed solliciteert. 

Pageviews op je vacatures

Via tools als Google Analytics 4 kan je (als de cookies geaccepteerd werden) onderzoeken hoeveel bezoekers op je website zijn geweest en welke vacatures ze open geklikt hebben.

Heb je weinig sollicitaties maar veel websitebezoekers? Dan moet je je website gaan optimaliseren of bereik je niet de juiste mensen.

Heb je weinig websitebezoekers? Dan is het tijd om reclame te maken. Spread the word!

Start-Sollicitaties

Een super nuttig cijfer dat vaak vergeten wordt is het aantal start sollicitaties. Wie klikt mijn sollicitatieformulier open maar maakt de sollicitatie niet af?

Is dat verschil te groot? Bekijk dan zeker je formulier eens. Stel je niet te veel vragen? Maak je het de kandidaat niet te moeilijk?

Afgewerkte sollicitaties

Uiteraard moet je ook je afgewerkte sollicitaties gaan meten. Alleen zo krijg je zicht op waar ze vandaan komen, via welke kanalen ze gesolliciteerd hebben en welke acties effectief iets opleveren. Welk platform levert de meeste sollicitaties op?

Quality of application

Maar uiteindelijk draait het natuurlijk om de kwaliteit van de sollicitaties. Passen ze voldoende bij het team?

In sommige ATS-systemen kan je een score toevoegen aan de verschillende sollicitanten. Door die te onderzoeken krijg je ook weer zicht op de platformen en investeringen die de meeste kwaliteit opleveren.

2 Tools die je kunnen helpen

JE ATS-systeem

Er bestaan heel wat ATS-systemen. En als we heel eerlijk zijn, de meeste zijn echt niet goed.

Ze zijn:

Super handig voor de recruiter, maar moet de kandidaat door een helse sollicitatie-ervaring.
OF
Goed genoeg voor de kandidaat maar lastig te beheren als HR-team.

There’s no in between..

 

Maar we helpen je met plezier kiezen. Stuur ons gerust een berichtje! 

Google Analytics 4

Aan de basis van heel wat HR-data ligt Google Analytics 4. Al zijn er ook heel wat andere platformen die je van data kunnen voorzien, zoals Ontame.

Ga vooral op onderzoek uit naar wat je HR-team nodig heeft en maak dan de keuze voor een gratis of betalende tool.

Ook daarin helpen we met veel plezier!

Zo maak jij je wervingsvideo's effectiever

Conclusie

Data-gedreven recruitment biedt een systematische aanpak om je wervingsprocessen te verbeteren en succes te meten. Door de juiste KPI’s te volgen en gegevens effectief te gebruiken, kun je betere beslissingen nemen, de efficiëntie verhogen en de kwaliteit van je aanwervingen verbeteren. Begin vandaag nog met het verzamelen en analyseren van gegevens om je recruitmentproces naar een hoger niveau te tillen.

Zin gekregen om samen te werken?

Boek je videocall van ’15 met Jan-Bart

Gelijkaardige artikels

Video Recruitment: Hoe Maak je Effectieve Wervingsvideo’s?

Video recruitment is een krachtige tool geworden in de moderne wervingsprocessen. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog
Recruitment campagne

Waarom je job posten op Indeed?

Indeed is een van de grootste en meest bezochte jobboards wereldwijd. Waarom jij het zou moeten gebruiken? Dat lees je in onze blog
Recruitment campagne

Wat is digital recruitment

Digital recruitment is de Engelse term voor digitaal rekruteren. Dat wordt elk jaar belangrijker. Wat houdt digitaal rekruteren in en waarom is het zo belangrijk? We leggen het je uit in deze blogpost.
Recruitment campagne

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.