Tip 1: Bekijk de huidige stand van zaken
Begin met het kijken naar je huidige stand van zaken. Hoe kijken je werknemers alsook buitenstaanders naar jouw bedrijf? Bevraag als eerste je huidige werknemers over de huidige situatie. Wat vinden ze goed aan werken bij jouw bedrijf en wat vinden ze dat beter kan?
De tweede stap is om te gaan luisteren bij buitenstaanders. Kijk eens wat er over jouw bedrijf gezegd wordt op sociale media en stel eens vragen aan mensen die het afgelopen jaar bij jou gesolliciteerd hebben, maar die geen medewerker geworden zijn. Hoe staan ze nu tegenover jouw bedrijf? Wat zou beter kunnen bij de candidate experience en journey? Wat waren de grootste pluspunten?
Tip 2: Stippel je doel uit
Zoek uit wat je wil bereiken. Welk bedrijfsimago heb je voor ogen? Als je dit voor ogen hebt kan je een goede strategie uitwerken. Je kan dit doen door een aantal strategische workshops met de belangrijkste stakeholders binnen je bedrijf te organiseren. Zo kunnen jullie samen nadenken over wat voor soort bedrijf jullie nu eigenlijk willen zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het type werkgever dat je wilt en welk type het best past bij het businessmodel dat je voor ogen hebt.
Tip 3: Ga aan de slag met je EVP
Denk na over wat de voordelen zijn van het werken bij jouw bedrijf. Dit is je employee value proposition (EVP). Factoren zoals een inspirerend leiderschap, consistente managementstijl, goede werkomstandigheden, persoonlijke groei en ontwikkeling en een mooi salarispakket.
Begin met het bevragen van je huidige werknemers op alle facetten van werk, daar haal je vaak de meeste informatie uit. Je kan hiervoor bijvoorbeeld het framework van ons zusterbedrijf Insilencio gebruiken, op basis van zeven duidelijke bouwstenen. Bevraag alle lagen van je organisatie, leadership, middle management en de uitvoerende profielen. Dit is cruciaal om de mogelijke perceptieverschillen bloot te kunnen leggen.
Evalueer de uitkomst van je bevraging. Waar scoor je sterk en minder sterk op, op basis van de antwoorden van je werknemers? Ga vervolgens verder met het bepalen van de bouwstenen waarin jij je onderscheidt van andere bedrijven. Die neem je dan ook mee in de communicatie met kandidaten. Je resultaten op een handige matrix zetten, kan je helpen bij deze communicatie.
Tip 4: Engageer je medewerkers
Zorg dat de huidige medewerkers de visie en missie van het merk verspreiden door ze te motiveren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld informatie over de organisatie op hun eigen kanalen (zoals LinkedIn) delen. Of gebruik maken van social sharing tools die het voor bedrijven en medewerkers makkelijker maken om content te delen. Denk hierbij aan Social Seeder en Ambassify.
Tip 5: Blijf evalueren
Blijf voortdurend je stand van zaken evalueren en blijf inspelen op veranderende percepties. Je EVP blijft ook niet hetzelfde doorheen de jaren. Daarnaast wil je ook evalueren of de interne acties die je opgezet hebt ook een positieve impact hebben. Bevraag dus minstens 1 keer (idealiter 2 keer) per jaar je medewerkers over hoe je het als werkgever doet.