To Infinity, And Beyond met DHL

Lees hoe we met gerichte advertenties en een creatieve landingspagina de juiste profielen konden overtuigen

377

Sollicitaties

70%

Mensen met ervaring

€ 6

Kost per sollicitant

De vraag

Op zoek naar Nachtstronauten

Jezelf ooit afgevraagd hoe het kan dat dat pakje dat je bestelde de volgende dag al op ‘den deurpel’ ligt? Daarin spelen bedrijven als DHL Express een cruciale rol. Zij verdelen en behandelen elke nacht gemakkelijk 200.000 pakketten, om alles zo snel mogelijk bij de eindklant te krijgen.

En daarvoor hebben ze dus heel wat werkkrachten nodig. Niet zomaar werkkrachten, maar nachtwerkers. De instroom zat op zich OK, er waren altijd voldoende kandidaten voor de jobs, maar net omdat het een werkregime is dat niet voor iedereen is weggelegd, haken heel wat new hires binnen het jaar weer af. Heel wat verloren budget en tijd voor zowel DHL als de kandidaat.

Op zoek naar een duidelijk verhaal en een vlotte instroom van niet meer, maar betere kandidaten dus. Insert de tandem van Insilencio en Doorstep!

Inpakken geblazen

Het Doorstep Actie(held)plan

Het was al snel duidelijk dat we een plek nodig hadden waar kandidaten de juiste informatie terug konden vinden. Een verhaal dat de juiste kandidaten aanspreekt, en genoeg informatie die een deel van onze doelgroep ook wat afschrikt. Zo creëren we geen zondvloed van sollicitanten, maar beginnen alleen de goed geïnformeerde kandidaten aan de sollicitatieprocedure. De twijfelaars krijgen meer tijd om zich op de job voor te bereiden, en anderen beseffen misschien dat er toch meer bij komt kijken dan verwacht en haken af. En dat is zeker geen probleem.

De levering

Pakketje goed toegekomen?

De campagne sloeg meteen aan en dat zien we ook in de resultaten. Na 2 maanden campagne brachten we 9000 potentiële kandidaten naar de nieuwe mini-website gestuurd. Daaruit kwamen maar liefst 377 sollicitaties70% daarvan waren ervaren nachtwerkers! En dat alles voor een advertentiebudget van nog geen € 5000. Dat is minder dan €13 per sollicitatie. Fantastische resultaten en een tevreden klant, met dank aan de heilige drievuldigheid!

En voor wie dacht dat € 13 al weinig was:  We sloten 2023 af met een kost per sollicitatie van € 6!

377

Sollicitaties

Maar liefst 377 werden overtuigd door onze donkere, opvallende visuals en solliciteerden voor een job bij DHL

70%

Kandidaten met ervaring

70% van de kandidaten had al ervaring in het nachtwerk. Van een campagne recht in de gevraagde doelgroep gesproken!

€ 6

Kost per sollicitatie

De droom van elke Recruitment Marketeer: veel sollicitaties, goede kwaliteit en dat allemaal al een spotprijs. Het lijkt wel een supermarkt. Maar nee, het is gewoon een rekruteringscampagne van Doorstep!

Wat vindt de klant?

We zijn super tevreden van de kandidaten die we via deze campagne over de vloer hebben gekregen. Stuk voor stuk gemotiveerde, ervaren kandidaten, die graag hun carrière willen verderzetten in de nacht bij DHL!

Dieter Vandeweyer

Recruitment Manager bij DHL

Hoe hebben wij deze case beleefd?

DHL is zo’n case die me altijd bij zal blijven. Door het opvallende concept, maar ook omdat we echt wel fier mogen zijn op de manier hoe we de cijfers zo positief hebben kunnen trekken. Het heeft serieus wat werk en A/B testen gekost om de kost per sollicitatie zo laag te houden. Maar kijk, toch maar mooi gelukt!

Jan-Bart

Lead op dit project

Ook zin om naar de maan te schieten?

Neem contact met ons op en samen bouwen we verder aan jouw ruimteschip!

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.