Het succesrecept van de snoepfabriek

Een campagne waarbij de kandidaten niet alleen even proeven van de job, maar ook bleven plakken.

90+

Sollicitaties

€ 890

Kost per hire

8

Hires

De bestelling

Op zoek naar snoep-inpakkers!

Astra Sweets maakt mensen in meer dan 25 landen gelukkig met hun snoepjes. En dat al sinds 1942. Om dat snoep te maken rekent het familiebedrijf uit het hartje van de Kempen op hun Astranen(de; m; betekenis: “Medewerkers die vol passie, respect en ownership bij Astra Sweets werken.”) Een bekend merk in de regio, maar kent men Astra Sweets ook als werkgever?

De grootste draaischijf op de werkvloer van de snoepfabriek, dat zijn de technisch operatoren. Ze voeren metingen en analyses uit, produceren de overheerlijke snoepjes en zorgen ervoor dat alles goed ingepakt is. Een core-profiel dat enorm gewild is op de huidige arbeidsmarkt.

Komt daarbij dat ook de snoepmarkt enorm is veranderd. Vooral de vraag naar kleinere verpakkingen is de laatste tijd hard gestegen. Kleinere verpakkingen, dat zijn meer handelingen. En meer handelingen, dat zijn meer mensen.

De ingrediënten

Een klant om van te smullen!

Zo hebben we ze graag op ‘onzen Deurpel’. Onze partner in Employer Branding, Insilencio, ging meteen op zoek naar de persona’s achter de vacatures. Welke soft-criteria zijn nodig om bij Astra Sweets te werken? Wat vinden de huidige medewerkers belangrijk in hun job als technisch operator? En mogen zij ook écht de hele dag aan die snoepjes zitten? Je merkt het, we schrikken er niet van terug om ook de belangrijke vragen te stellen ;).

Daaruit kwam een tof concept met leuke, opvallende visuals. Helemaal authentiek met de gezichten van échte medewerkers, en lekker in de zoete stijl van Astra Sweets. Want wie klikt nu niet op advertenties met snoepjes?

Wij zorgden voor een aanpassing op de vacaturepagina. Een groot blok met “job in de kijker” moest de kandidaten meteen naar de vernieuwde vacaturepagina voor operatoren leiden. Een nieuwe plek met een buik vol uitleg over Astra als werkgever. Een duidelijke jobomschrijving, 3 leuke testimonial video’s van collega-operators en een handig overzicht van het sollicitatieproces mochten niet ontbreken in het recept.

We maakten het solliciteren super gemakkelijk en zorgden ervoor dat we goed konden doormeten wie solliciteerde en wie waar afhaakte. Zo konden we onze campagnes te allen tijde bijsturen, gebaseerd op juiste data. 

De levering

Vroem vroem!

Tijd voor onze bestelbus om de hongerige kandidaten te overtuigen en naar de nieuwe vacaturepagina te brengen. In de eerste fase kozen we voor een iets  bredere aanpak, waarbij we onze goed gespecificeerde doelgroep kennis lieten maken met Astra Sweets als werkgever. We kozen de juiste kanalen en lieten toffe video-advertenties zien om hen al eens te doen proeven van het werk in de snoepfabriek.

De mensen die interesse toonden op onze landingspagina kregen daarna een tweede snoepje: via advertenties op Facebook, Instagram en Google konden we hen met een tweede, meer doe-gerichte boodschap overtuigen om te solliciteren.

Pakje afgeleverd

Snoepen maar!

Op iets meer dan 2 maanden brachten we heel wat nieuwe snoepers naar de jobsite. Daaruit vonden maar liefst 8 mensen een nieuwe job! Straffe resultaten? Yes we candy!

90+

Sollicitaties

Meer dan 90 extra sollicitaties kwamen binnengevlogen. Ze kregen allemaal een telefoontje vanuit Astra Sweets. Spannend!

€ 890

Kost per hire

8 Hires, dat is wat de campagne uiteindelijk opleverde. En dat aan een prijs die een pak lager ligt dan wat de rekruteringskantoren hen konden beloven. Sweet!

8

Hires

9% Hiring rate. Da’s straf. De kwaliteit zat dus ook nog eens goed. Dat wil zeggen dat we de recruiters van Astra Sweets niet onnodig veel werk hebben gegeven en ze zich vooral konden focussen op de gesprekken.

Wat vindt de klant?

Door tussentijds de data en de kwaliteit van de sollicitanten samen met ons goed op te volgen, kon Doorstep doorheen de campagne constant bijsturen. Op deze manier konden we gerichter targeten en was de kwaliteit van de sollicitaties voor ons hoger.

Jessie

HR Business Partner bij Astra Sweets

Wat vindt Doorstep?

De insteek van de advertenties die vanuit Insilencio gemaakt worden is altijd leuk maar daarnaast zit de band met Jessie ook echt goed en krijgen we veel vertrouwen. Bij Astra Sweets denken ze altijd mee en geven ons bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om aanpassingen te doen aan de landingspagina. Dat zorgt ervoor dat wij ons werk optimaal kunnen doen.
Jules

Campaign manager op dit project

Ook zin gekregen in zo'n zoete campagne?

Neem snel contact met ons op en we gaan voor jou aan de slag!

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.