Staande ovatie voor de luchtdirigenten

Hoe we met een opvallende visuele aanpak het aantal relevante kandidaten de lucht inkregen.

15.000

Bezoekers

509

Inschrijvingen

80%

Door de eerste testen

De vraag

De Bestemming

Heb je jezelf ooit al eens afgevraagd hoe piloten weten wanneer ze mogen opstijgen en landen? Of met wie ze communiceren wanneer ze niet onduidelijk brabbelen over het weer of aankomsttijd? Dat zijn de luchtverkeersleiders van Skeyes. Met hun constante focus zorgen zij voor een veilig luchtruim van België en Groothertogdom Luxemburg. En dat dag en nacht voor jaarlijks meer dan 1 miljoen vliegbewegingen. Hou die maar eens allemaal in de maat!

Geen evidente job dus en ook geen job waar veel mensen meteen aan denken als ze de schoolbanken verlaten. Daarnaast moet je verschillende toelatingsproeven uitvoeren en krijg je een opleiding van 2 jaar. Om dit haalbaar te houden, organiseert Skeyes 2 keer per jaar een inschrijvingsmoment. Een niche job én een korte periode om te solliciteren? Daar heb je een opvallende aanpak voor nodig.

De aanpak

De Reis

Zoals veel ideeën, begon het ook bij ons met een (v)luchtige brainstorm. Hoe kunnen we duidelijk maken wat een luchtverkeersleider doet? Is er een ander beroep waarmee we kunnen vergelijken? Een dirigent misschien? Want net zoals een dirigent moet een luchtverkeersleider leiden, een goed overzicht kunnen houden en kunnen multitasken. Ze begeleiden de vliegtuigen alsof het een echt orkest is. Dat idee klonk als muziek in onze oren!

Samen met Contentom organiseerden we een fotoshoot in de controletoren (bucketlist checked!) en creëerden we opvallende advertenties waarmee we duidelijk de juiste snaar raakten bij de kandidaten.

Het resultaat

Succesvolle landing!

Het liedje was duidelijk nog niet uitgezongen, want we gingen meteen aan de slag voor een nieuwe inschrijvingsperiode. Het sterke concept werd behouden en werd verder uitgebreid met audio ads op digitale radio en podcasts, video ads op Tiktok en advertenties met een extra focus op duurzaamheid en inclusiviteit. Skeyes zelf organiseerde dan weer een jobcafé waar geïnteresseerden de job eens van dichtbij konden beleven.
Zelfs Mozart had het niet beter kunnen componeren!

15.000

Bezoekers

Via de campagne hebben 15.000 bezoekers de website van Skeyes gevonden.

509

Inschrijvingen

509 mensen hebben zich ingeschreven voor de
toelatingsproeven.

80%

Door na de toelantingstesten

Na een eerste screening zijn 80% van de kandidaten doorgegaan naar het eerste deel van de toelatingstesten.

Ook zin in zo'n succesvolle reis?

Boek hieronder een call met Jan-bart om je vraag te bespreken. Dan kijken we samen als we je kunnen helpen!

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.