Krijg gratis inzicht in de 50 meest populaire vacaturesites van België.

Op deze pagina:

De Belgische Vacature Index

Een up-to-date overzicht van alle jobboards in België, met aantal bezoekers en openstaande vacatures. Waar post jij jouw jobs?

Doorstep inzichten

1

Q1 2024: Iets meer werkzoekenden in verhouding met het aantal openstaande vacatures

Het spanningsratio blijft lichtjes stijgen

Nadat we vorig kwartaal zagen dat de spanningsratio licht steeg na een lange periode van daling, zet deze trend zich in ook dit kwartaal verder door. Dit houdt in dat het aantal werkzoekenden ten opzichte van openstaande vacatures licht blijft stijgen, uitgedrukt in een spanningsratio van 2,4. Ondanks deze stijging blijft de arbeidsmarkt krap, vooral in sectoren zoals bouw, zorg en IT.

Minder website bezoekers op meeste jobsites

Opvallend in dit kwartaal is de neerwaartse trend in bezoekersaantallen op de meeste jobsites, waarbij LinkedIn en Monster de sterkste daling vertonen. Dit staat in contrast met de stijging die we eind vorig kwartaal zagen, met name in december.

Een uitzondering op deze dalende trend zijn sectorspecifieke sites zoals FashionUnited, ArchiJobs en TL-Hub, die een sterke stijging in bezoekersaantallen laten zien. Dit benadrukt de waarde van gerichte platforms in een veranderende arbeidsmarkt.

Langdurige bezoeken op specifieke jobsites

De tijd die bezoekers doorbrengen op jobsites varieert aanzienlijk. Net zoals vorig kwartaal zien we dat PortofAntwerp de langste bezoekduur heeft, gevolgd door de algemene jobsites VDAB en LeForem. De consistentie in langdurige sessies toont aan dat deze sites succesvol zijn in het vasthouden van bezoekersaandacht.

Ondanks de daling in bezoekersaantallen in Q1 2024, is er ruimte voor groei door het aanbieden van gespecialiseerde content die nauw aansluit bij de behoeften van specifieke doelgroepen. Dit blijkt uit de lagere bounce rates en langere bezoekduur op deze platforms.

1

Q4 2023: meer jobzoekers tegen het einde van het jaar

Lichte stijging in spanningsratio na langdurige daling

Waar de arbeidsmarkt sinds februari 2021 een continue daling vertoonde op vlak van spanningsratio, zien we dit cijfer sinds de start van 2023 terug lichtjes stijgen. In de eerste maanden van het jaar bedroeg dat ratio gemiddeld 1,8, maar tegen het einde van het jaar steeg het ratio naar 2,3. Ondanks deze lichte stijging blijft er in bepaalde sectoren, zoals de bouw, de zorg en IT, een aanzienlijke krapte heersen.

Schommelingen in bezoekersactiviteit op jobsites

Op vlak van bezoekersaantallen zagen we aan het begin van Q4 bij bepaalde sites zoals Monster, JobRapido en LinkedIn een afname in bezoekersaantallen. Tegen het einde van het kwartaal veerden deze aantallen echter weer op. Dit verschilt van vorig jaar, waar in december bijna alle jobsites sterke dalingen vertoonden.

Diepgaandere betrokkenheid van jobzoekers tegen het einde van het jaar

In december nam niet alleen het aantal bezoekers toe, maar zagen we ook een opmerkelijke stijging in de sessieduur en een verbetering van de bounce rates. Dit duidt op een diepgaandere betrokkenheid bij het zoeken naar vacatures tegen het einde van het jaar, wat wijst op een toename van zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de bezoekers op jobsites.

Stabiele en groeiende bezoekersduur op specifieke jobsites

Terwijl gevestigde vacaturesites zoals VDAB en Indeed gedurende het kwartaal relatief stabiele bezoekersaantallen vertoonden met een lichte stijging tegen het einde van het jaar, bleven sites zoals PortofAntwerp, LinkedIn en bouwjobs.be de platforms waarop bezoekers de meeste tijd doorbrachten. Wat LinkedIn betreft, is het hierbij belangrijk om in gedachte te houden dat het naast een jobplatform ook gebruikt wordt als sociaal mediaplatform. Een stijging in activiteit op dit platform betekent dus niet noodzakelijk dat er hier ook meer interesse is in vacatures.

Aan de andere kant zien we dat sites zoals Engineeringnet, Archijobs en Xelyo de kortste bezoekduur vertonen. Dit kan wijzen op content die minder relevant is voor bezoekers, of op vacatures die bezoekers snel doorverwijzen naar een externe pagina, zoals via een sollicitatiebutton.

1

Q3 2023: de invloed van de zomer op de arbeidsmarkt

Daling in bezoekersaantallen tijdens de zomermaanden

In juli en augustus registreerden we een afname van activiteit op dit platform, wat waarschijnlijk te wijten is aan de zomerperiode. Na de zomerperiode, in september, zagen we het bezoekersaantal weer stijgen.

Deze trend van afnemende bezoekersaantallen tijdens de zomermaanden was niet exclusief op LinkedIn te zien, ook andere algemenere jobsites zoals Glassdoor, Stepstone en Indeed vertonen een gelijkaardige trend. 

Naast LinkedIn, zien we dat ook jobsites in sales, voor studentenjobs of voor ingenieur vacatures de grootste daling vertonen. Opvallend hier is wel dat ZorgJobs dan weer een opmerkelijke stijging in bezoekersaantallen vertoont.

Gerichtere zoekactiviteit van werkzoekenden

Deze algemene tendens van lagere bezoekersaantallen merken we zelf ook op in onze eigen data. Werkzoekenden gaan minder rondkijken op jobplatformen, maar gaan wel nog steeds vacaturepagina’s van bedrijven waarin ze interesse hebben als werkgever bezoeken. Waar ze dus minder actief zoeken, blijven ze dus wel gericht op zoek naar jobs bij werkgevers waarvoor ze overwegen om hun huidige job op te zeggen.

Stijging website bezoekers na zomermaanden

September bracht echter een kentering: de bezoekersaantallen op enkele van deze platforms begonnen opnieuw te stijgen na de zomer. Vooral op algemene jobsites zoals Références en Jobat was een duidelijke opleving zichtbaar. 

Deze hernieuwde interesse kan worden verklaard door het einde van de zomer, een periode waarin velen hun zoektocht naar een nieuwe job hervatten. Dit ligt ook in lijn met onze eigen ervaringen. Mensen gaan tijdens de zomermaanden immers vaker nadenken en terugblikken op hun huidige job, en vrijblijvend verkennend gedrag vertonen online. In september, wanneer ze na de vakantieperiode terug aan het werk zijn, gaan ze dan effectief over tot ‘actie’ door jobplatformen te bezoeken en te solliciteren.

1

Q2 2023: stand van zaken op de Belgische arbeidsmarkt

Stabilisatie van de werkloosheidsgraad voor de eerste keer in twee jaar 

In het tweede kwartaal van 2023 zien we dat de werkloosheidsgraad voor de eerste keer stabiel bleef, na een daling van 5 opeenvolgende kwartalen. 

Ook zagen we dat op 2 jaar tijd de vraag naar arbeid fel steeg. Sinds mei 2021 gaven 2 op de 3 bedrijven aan moeite te hebben met het vinden van geschikt personeel voor het invullen van openstaande vacatures. Voor grote bedrijven was dit zelfs 3 op 4.

Dit is ook merkbaar in het spanningsratio, het ratio dat  de verhouding weergeeft tussen het aantal werkzoekenden zonder werk tegenover het aantal openstaande vacatures. Waar dit in mei 2021 nog op 4  stond, zakte dit aantal sterk, naar 1,9 in mei 2023. Waar er dus eerst 4 werkzoekenden per vacature waren, zijn dit er nu minder dan 2. Voor hooggeschoolden ligt dit cijfer nog lager, met een spanningsratio van 1,3.

Wel zien we dat het spanningsratio sinds dit kwartaal stilletjes aan weer aan het stijgen is, na de gestage daling sinds 2021. 

Stijging van bezoekersaantallen op vacaturesites

Wat het bezoekersaantal betreft, zagen we in juni een opmerkelijke stijging op vlak van bezoekersaantallen op verschillende vacaturesites. Vooral LinkedIn vertoont hier de meest significante groei.

Deze trend werd versterkt door de prestaties van GraduateLand en JobTeaser, twee platformen gericht op jonge professionals en studenten. Die piek kan worden toegeschreven aan de toenemende vraag van studenten en net afgestudeerden naar stageplaatsen en startersfuncties op dat moment. Dit is in lijn met wat we vorig jaar in dezelfde periode observeerden, toen was er immers ook sprake van een opvallende stijging in bezoekers van mei naar juni. 

Consistente bounce rate

De bounce rate bleef consistent over het hele kwartaal, met een gemiddelde van 47,05%. Dit hoge percentage is typerend voor vacaturesites, waar bezoekers snel beslissen of een vacature al dan niet aan hun verwachtingen voldoet. Ondanks deze algemene trend, sprongen enkele jobsites eruit met een hogere bounce rate dan anderen: Aviato, Digimedia en TL-Hub. Dit kan enerzijds wijzen op een mogelijks mindere afstemming van content op de verwachtingen van bezoekers. Anderzijds zou het ook kunnen liggen aan bezoekers die snel op de ‘solliciteer’-button klikken, en hiermee naar een externe pagina worden doorgestuurd.

Daarentegen vertonen FinancialCareers, PortOfAntwerp en Lexgo de laagste bounce rates, een indicator van de sterke relevantie van content die nauw aansluit bij wat bezoekers verwachten. Deze sterke relevante content kan bestaan uit kwalitatieve vacatures qua inhoud of een groot aanbod aan relevante vacatures, waardoor bezoekers langer de tijd nemen om alle vacatures door te nemen. Dat laatste gaat hand in hand met het feit dat deze sites gericht zijn op specifieke profielen, waardoor het logisch is dat ze meer tijd op de site besteden terwijl ze een  kijkje nemen in het hele aanbod. 

1

2023 Q1: overkoepelende inzichten arbeidsmarkt

 

Zomer 2022 leek alsof er geen einde kwam aan de stroom van vacatures. De piek van pre-corona werd bijna verdubbeld. We zijn wel even terug over die piek. Ze zwakt terug af. Al zie je dat het aantal vacatures dat binnenkomt nog op hoger niveau zit dan pre-corona.

Dat zie je vooral in de spanningsratio, de index die bijhoudt hoeveel mensen er theoretisch zijn voor het aantal vacatures. Deze is de afgelopen jaren drastisch gedaald. Concreet betekent het dat je voor een gemiddelde vacature op VDAB in 2021 nog 4 kandidaten beschikbaar had voor elke vacature, dit vandaag gezakt is tot 1,8 mensen. Bij hooggeschoolden zit je gemiddeld zelfs maar op 1,3. En uiteraard is dat over alle mogelijke jobs heen. Zo zijn er voor knelpuntberoepen veel lagere spanningsratio’s. En dalen die ratio’s zelfs nog verder, voor de knelpuntberoepen.

Dat merken we ook bij de vacaturesites. Die eigenlijk vooral een grotere spreiding kennen, in het eerste kwartaal van 2022 zag je vooral stijgende lijnen across the board. Nu zie je dat bij VDAB, LeForem & Actiris (de officiële instanties voor werk in België) er wel vooruitgang is, maar Indeed, Références, Myjob, Mitula & Glassdoor kennen een terugval. Ongetwijfeld voor een stuk ook te maken met het aantal dubbele vacatures die geïndexeerd worden op die vacaturesites.

Dubbele vacatures? Job-aggregatoren zoals Indeed (de bekendste, maar niet enige) indexeren alle mogelijke websites waar jobs op staan en integreren die mee in hun aanbod. Als jouw vacature op jouw jobsite ook door de Randstads, Accent Jobs, enz van België ook op hun site gepubliceerd wordt, bestaat de kans dat diezelfde unieke job meerdere keren op die aggregatoren verschijnt.

1

2021: De balans na 1 jaar BVI

Waar staan we na een jaar employee hunting? Welk effect heeft de corona epidemie gehad op de huidige jobmarkt? Zijn er überhaupt nog mensen op zoek naar een job? Bekijk hier de belangrijkste inzichten uit 2021.

Wat zijn de inzichten na 1 jaar BVI?

Meer en meer vacatures
We zien deze maand meer dan een verdubbeling van de openstaande vacatures tegenover januari vorig jaar. Momenteel staan er 2 493 078 gepubliceerd. In januari 2021 waren dat er maar 1 129 438. De jobboards met de grootste stijging in aantal vacatures zijn JobToMe, Glassdoor, VDAB, Indeed en SimplyHired.be.
Kijken we nu terug naar een maand geleden, dan valt het op dat het aantal vacatures nog licht gestegen is, maar het aantal bezoekers wel daalde. In tegenstelling tot Amerika met “the great resignation” blijven Belgen na de covid pandemie juist meer bij hun huidige werkgever dan voor de pandemie.

Steeds meer bezoekers
We zien ook een stijging van ongeveer 4 miljoen in de bezoekersaantallen op de 50 jobboards. Deze stijging is vooral te wijten aan de groeiende populariteit van LinkedIn. Niet elke LinkedIn gebruiker is actief op zoek naar een nieuwe job dus de stijging van 4 miljoen moeten we toch met een korrel zout nemen. Het populairste jobboards is momenteel LinkedIn, gevolgd door VDAB, Jobat, Indeed en TrovIT.

Nieuwe jobboards
Sinds de start van de BVI in januari 2021 zijn er enkele nieuwe jobboards toegevoegd en ook een aantal verwijderd. Jobboards die te klein waren of niet meer bestaan, zijn uiteraard uit onze lijst verwijderd.

Karima Neveu

Operations Manager

Karima heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing achter de rug. Gedurende het grootste deel van haar loopbaan heeft ze zich bij een media agency opgewerkt van digital marketeer tot vennoot. Tegenwoordig combineert ze haar expertise met haar passie voor het ontwikkelen van soft skills bij individuen en het optimaliseren van teamstructuren en -processen voor een efficiëntere samenwerking.

Likes
Dislikes

Laure Borremans

Digital Recruitment Marketeer
Namasté! Als Laure niet op haar surfplank of yogamat staat, dan vind je haar achter haar computer om campagnes te optimaliseren, creatieve teksten te schrijven of zich bij te scholen in grafische vormgeving. Ze kan terugblikken op meer dan 5 jaar ervaring in social campaigns, content creation, marketing automation en e-mail marketing.
Likes
Dislikes

Ella Adam

Recruitment Marketing Strateeg

Ella heeft 8 jaar ervaring als in-house en freelance marketer, waarvan 3 jaar in digital recruitment marketing. Work is life voor haar, maar als ze niet aan het werk is, vind je haar terug op een karting track of in de Turkse les. Ze heeft een heilige schrik van pinguïns en je kan steevast op haar rekenen als Spotify diskjockey die de wekelijkse gezamenlijke jams feilloos aan elkaar rijgt.

Likes
Dislikes

Jules Giroulle

Digital Recruitment Marketeer
Jules besloot om na zijn studies TEW zich verder te verdiepen in de wereld van de digitale marketing. Bij Doorstep is hij meestal in de weer met de setups en optimalisaties van campagnes. Je kan hem herkennen aan het vibend geknik als hij zijn earpods in heeft. In zijn vrije tijd is hij praktisch altijd terug te vinden op het hockeyveld, ofwel als coach van het universitaire team, ofwel als speler bij Hoegaarden.
Likes
Dislikes

Jan-Bart Cassimon

Zaakvoerder

Zijn ouders konden niet kiezen, wij zeggen eigenlijk gewoon JB. Hij zorgt voor de avontuurlijke toets in het bedrijf. Na 2,5 jaar in Barcelona wonen en met een rugzak vol Online Marketingervaring is hij terug naar België gekomen om van Doorstep het beste Digital Recruiting Agency van België te maken. Het liefst van al is hij de missing link die de juiste mensen samenbrengt om van een project een succes te maken.

Likes
Dislikes

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.

Bob van de Voorde

Zaakvoerder

Het liefst van al lost Bob gewoon puzzels op. Een probleem om te ontleden en te bedenken hoe we dat probleem kunnen oplossen, ja dan maak je Bob blij. Die strategische vraagstukken oplossen doet hij ondertussen reeds 8 jaar lang, eerst bij Insilencio, full-service employer branding agency. Om van daaruit in 2021 samen met Jan-Bart, Yannick & Tom Doorstep op te richten.

Likes
Dislikes