De ambassadeurs van je bedrijf zijn die werknemers die verder gaan dan hun takenpakket en verantwoordelijkheden. Ze zijn er trots op dat ze bij jouw bedrijf werken en stralen dit ook uit. Het is goed om te weten wie deze medewerkers zijn, hen kan je immers makkelijker overtuigen wanneer je nieuwe gedragen of verwachtingen in je bedrijf wil introduceren. Lees hier hoe je aan de slag kan gaan met je ambassador community. 

 

Diffusion of innovation 

DiffusionOfInnovation

©Rogers

 

Bovenstaande afbeelding is gebaseerd op de innovatietheorie van Rogers die iets vertelt over hoe nieuwe ontwikkelingen en innovaties zich verspreiden. Het wordt vaak gebruikt in de marketing en bestaat uit 5 verschillende stadia:

 

  • De Innovators: dit zijn de mensen die het product als eerste willen hebben en steeds op zoek gaan naar de nieuwste ontwikkelingen. 
  • De Early Adopters (de pioniers): deze mensen komen iets na de innovatoren en zijn ook op zoek naar nieuwe dingen. Deze fase staat bekend voor zijn sterke groei in aankoop. 
  • De Early Majority (de voorlopers): dit is de eerste grote groep die het nieuwe product gaat kopen. 
  • De Late Majority (de achterlopers): het grote deel van de bevolking is bekend met het product en koopt het. De verkoop van het product zal stilaan afnemen. 
  • De Laggards (de achterblijvers): de laatste groep die het product kopen, vaak omdat het in aanbieding staat. De verkoop neemt sneller af. 

 

Diffusion of innovation op de werkvloer

 

Deze theorie speelt ook een rol bij het veranderen van gedrag bij je werknemers. Het omschrijft wie het meest openstaat voor het nieuwe gedrag dat je wil introduceren, wie de grote groep is die volgt, wie de rest van je werknemers zijn en tenslotte degenen die het nieuwe idee verwerpen en niet willen meegaan. Het bepaalt ook wie jouw ambassador community eigenlijk is. 

Wil je als bedrijf je werknemers engageren en motiveren om mee te doen, vertrek dan vanuit die kleine groep die openstaat voor verandering. Dit zijn je zeer betrokken ambassadeurs. Indien je hen nog niet had kunnen identificeren, hoef je maar een oproep tot iets te lanceren, en zij zullen zich waarschijnlijk als eerste inschrijven. Zij doen dit omdat ze geloven in jou als werkgever en in jouw bedrijf, en trots zijn op hun rol. 

Deze eerste groep zal ook in staat zijn de tweede groep mee te trekken in hun enthousiasme. Op hun beurt motiveren ze sneller de andere twee, vaak kritische en sceptische, groepen die daarop volgen. Zo creëer je een positief effect over het nieuwe gedrag dat vertrekt vanuit je medewerkers in plaats van iets dat zomaar opgelegd wordt vanuit management. En die word-of-mouth van je ambassador community zorgt ervoor dat je uiteindelijk sneller de meerderheid van je medewerkers overtuigt.

De laatste groep, de Laggards, zal de moeilijkste groep zijn om te overtuigen. Zij staan nog kritischer tegenover nieuwe gewoonten en willen vasthouden aan hun vaste routines. 

 

Een lang proces

 

Verwacht niet dat het creëren  van een ambassador community een proces van een paar dagen is. Vaak verstrijken er maanden en soms zelfs jaren voordat nieuwe gewoontes en gedragingen hun weg in je bedrijf vinden. 

Het is ook niet mogelijk dat jij als baas de nieuwe spelregels aankondigt bij je werknemers en dan verwacht dat ze die vanaf de volgende dag moeten volgen. Op die manier krijg je zelfs weerstand van je grote groepen, mensen houden immers niet van directe veranderingen, ze moeten daaraan gewend geraken. 

 

Filter jouw ambassador community

 

Begin dus voornamelijk met het filteren van jouw Innovators of ambassadeurs. Overtuig hen als eerste van je nieuwe patronen en trajecten die je voor ogen hebt. Door hun betrokkenheid heb je mensen in het veld, die geen management zijn, en die hun collega’s mee zullen trekken in het verhaal. Die Innovators vormen ook de proefpersonen van jouw nieuw project. Door ze grondig te analyseren en hun meningen voldoende te peilen, kan je ook bijsturen waar nodig en leer je de zwaktes en sterktes van je nieuwe plan kennen. 

Het is dus belangrijk om die ambassadeurs te leren kennen. Zij vormen immers de schakel tussen jou, die met nieuwe ideeën komt, en de mensen in het werkveld. Het is niet langer de ‘ivoren toren’ die eisen en regels oplegt, maar iemand die dichter bij zijn collega’s staat. 

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.