Sociale media inzetten voor je rekrutering

Sociale media is onderrtussen al jaren ontzettend populair. De zogenaamde millennials en generatie Z gebruiken het om in contact te staan met anderen, leuke momenten te delen en meer en meer om te solliciteren. Wees daar als bedrijf dan ook van op de hoogte en pas je rekruteringsstrategie hieraan aan.

Recruitment marketingsocial media

De voordelen van social media recruitment

De snelheid van social media

Sociale media is heel snel. Je kan gemakkelijk en snel een berichtje sturen, een reactie plaatsen waarin staat dat je geïnteresseerd bent of gewoon snel even solliciteren via een invulformulier. Door deze meer persoonlijke en meer laagdrempelige manier van communiceren, kunnen eventuele vragen die kandidaten hebben over de jobinhoud of de cultuur van je bedrijf, gemakkelijk beantwoord worden. Wanneer iemand blijk van interesse toont op sociale media, is het interessant om hen te vragen een officiële sollicitatie in te vullen. 

Elk medium heeft z'n stijl

LinkedIn wordt over het algemeen gezien als medium dat je gebruikt voor professionele doeleinden. Vacatures belichten en je bedrijf voorstellen zijn daar voorbeelden van.  

Maar ook Facebook en Instagram kan je gebruiken om je vacatures en bedrijfscultuur in de kijker te zetten. Delhaize bijvoorbeeld, heeft een Facebookpagina die volledig gewijd is aan alles wat met werken bij hen te maken heeft. Werknemers worden in de kijker gezet, openstaande vacatures worden erop geplaatst enzovoort. 

Ook Twitter is een handig platform om korte maar krachtige boodschappen te verzenden. Althans, wanneer je er zeker van bent dat je doelgroep op dit platform zit. In de sector van media, IT, marketing,… leeft dit enorm, in retailbedrijven zoals Delhaize of Colruyt Group misschien minder. 

Doelgericht adverteren

Op sociale media platformen kan je heel doelgericht adverteren en zorgen dat je vacature bij de juiste mensen terechtkomt. Stel je doelgroep op aan de hand van interesses, vaardigheden en woonplaats. Natuurlijk gaat doelgericht adverteren nog verder dan je sociale media te boosten. Met een sterk uitgewerkte performance marketingstrategie kan je de doelgroep die jij voor ogen hebt, nog beter bereiken. 

De juiste mensen bereiken

Je kan enorm veel mensen bereiken op sociale media. Niet alleen mensen die actief op zoek zijn naar een nieuwe job, maar ook zij die wel blij zijn op hun huidige werk, maar ook openstaan voor een nieuwe uitdaging. Door interessante content en vacatures op je sociale media te zetten, bereik je ook de latente werkzoekenden. 

3 tips voor het gebruik van sociale media in recruitment

1. Maak een goede eerste indruk

Je sociale media is de perfecte plaats om een goede eerste indruk achter te laten. 

De kans is immers groot dat een potentiële kandidaat eerst een kijkje gaat nemen op jouw Facebook-, LinkedIn- of Instagrampagina vooraleer die gaat solliciteren. Zorg dan ook dat je visueel sterk bent. 

 

  • Neem een filmpje op, waarin je gelukkige werknemers aan het woord laat. 
  • Toon een blik achter de schermen, hoe ziet het bedrijf eruit? Zowel de werkplaats als de sfeer die er hangt.
  • Toon gevarieerde content. Wissel een video af met een foto, een gif of een blogpost. 
  • Post regelmatig, maar overdrijf hier niet in. Creëer een band met volgers.
  • Belicht je bedrijfscultuur in je eigen huisstijl. 

2. Zet je Employer Brand in de kijker

Via welk platform je ook wil communiceren, het is belangrijk om je employer brand in de kijker te zetten. Omschrijf wat je bedrijfscultuur is, wat je sterke kanten zijn en wat jij als bedrijf belangrijk vindt. Ben je hier nog niet helemaal zeker van? Neem dan je EVP erbij die je zelf geschreven hebt. 

Door je employer brand te belichten op je sociale media, kunnen potentiële kandidaten meteen zien of er een fit zou zijn tussen hen en je bedrijf. Blijf daarom altijd trouw aan de identiteit van je bedrijf, als je hierover wil communiceren via sociale media. 

Vergeet ook niet door te linken naar je eigen jobsite. Op je jobsite heb je meer ruimte om alle facetten van je employer brand uit te leggen. 

3. Schakel de ambassadeurs van je bedrijf in

Hoe meer mensen je vacature delen via sociale media, hoe meer potentiële kandidaten je kan bereiken. En wie kan je beter inschakelen dan de ambassadeurs van je bedrijf? Vraag hen om de vacature op hun sociale media te zetten, vaak vind je via peer-to-peer en connecties meer geschikte kandidaten. Maak hier zeker ook gebruik van social sharing tools à la Social Seeder of Ambassify.

Zin gekregen om samen te werken?

Boek je videocall van ’15 met Jan-Bart

Gelijkaardige artikels

Data in HR – Hoe meet je succes?

Dankzij Data-Driven recruitment krijg je inzicht in je recruitment-cijfers en kan je op een kost efficiënte manier gaan rekruteren. Meer weten? Lees de blog!
HR Data & Analytics

Video Recruitment: Hoe Maak je Effectieve Wervingsvideo’s?

Video recruitment is een krachtige tool geworden in de moderne wervingsprocessen. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog
Recruitment campagne

Waarom je job posten op Indeed?

Indeed is een van de grootste en meest bezochte jobboards wereldwijd. Waarom jij het zou moeten gebruiken? Dat lees je in onze blog
Recruitment campagne

Karima Neveu

Operations Manager

Karima heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing achter de rug. Gedurende het grootste deel van haar loopbaan heeft ze zich bij een media agency opgewerkt van digital marketeer tot vennoot. Tegenwoordig combineert ze haar expertise met haar passie voor het ontwikkelen van soft skills bij individuen en het optimaliseren van teamstructuren en -processen voor een efficiëntere samenwerking.

Likes
Dislikes

Laure Borremans

Digital Recruitment Marketeer
Namasté! Als Laure niet op haar surfplank of yogamat staat, dan vind je haar achter haar computer om campagnes te optimaliseren, creatieve teksten te schrijven of zich bij te scholen in grafische vormgeving. Ze kan terugblikken op meer dan 5 jaar ervaring in social campaigns, content creation, marketing automation en e-mail marketing.
Likes
Dislikes

Ella Adam

Recruitment Marketing Strateeg

Ella heeft 8 jaar ervaring als in-house en freelance marketer, waarvan 3 jaar in digital recruitment marketing. Work is life voor haar, maar als ze niet aan het werk is, vind je haar terug op een karting track of in de Turkse les. Ze heeft een heilige schrik van pinguïns en je kan steevast op haar rekenen als Spotify diskjockey die de wekelijkse gezamenlijke jams feilloos aan elkaar rijgt.

Likes
Dislikes

Jules Giroulle

Digital Recruitment Marketeer
Jules besloot om na zijn studies TEW zich verder te verdiepen in de wereld van de digitale marketing. Bij Doorstep is hij meestal in de weer met de setups en optimalisaties van campagnes. Je kan hem herkennen aan het vibend geknik als hij zijn earpods in heeft. In zijn vrije tijd is hij praktisch altijd terug te vinden op het hockeyveld, ofwel als coach van het universitaire team, ofwel als speler bij Hoegaarden.
Likes
Dislikes

Jan-Bart Cassimon

Zaakvoerder

Zijn ouders konden niet kiezen, wij zeggen eigenlijk gewoon JB. Hij zorgt voor de avontuurlijke toets in het bedrijf. Na 2,5 jaar in Barcelona wonen en met een rugzak vol Online Marketingervaring is hij terug naar België gekomen om van Doorstep het beste Digital Recruiting Agency van België te maken. Het liefst van al is hij de missing link die de juiste mensen samenbrengt om van een project een succes te maken.

Likes
Dislikes

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.

Bob van de Voorde

Zaakvoerder

Het liefst van al lost Bob gewoon puzzels op. Een probleem om te ontleden en te bedenken hoe we dat probleem kunnen oplossen, ja dan maak je Bob blij. Die strategische vraagstukken oplossen doet hij ondertussen reeds 8 jaar lang, eerst bij Insilencio, full-service employer branding agency. Om van daaruit in 2021 samen met Jan-Bart, Yannick & Tom Doorstep op te richten.

Likes
Dislikes