Skip to main content

De ambassadeurs van je bedrijf zijn die werknemers die geëngageerd zijn en dit ook laten zien in het werk dat ze uitvoeren. Het zijn jouw werknemers die bereid zijn de extra mile te gaan voor jouw bedrijf. Ambassadeurs zijn werknemers die niet louter naar hun takenpakket en verantwoordelijkheden kijken, maar ervoor willen zorgen dat wat er gebeurt, op de best mogelijke manier gedaan wordt. 

 

Hoe herken je jouw ambassadeurs? 

 

Je ambassadeurs zijn die werknemers die de meeste betrokkenheid voelen met het bedrijf. Vaak zijn ze ook heel fier dat ze bij jouw organisatie werken. Ze zijn het eens met de bedrijfscultuur en brengen dat ook graag naar buiten. 

Ze willen ervoor zorgen dat het product juist een tikkeltje beter is en dat de service naar klanten toe optimaal is. Maar ook dat de sfeer intern goed zit. 

Neem nu bijvoorbeeld een medewerker van het salesteam die jouw ambassadeur is. Hij of zij zal verder gaan dan een klant snel even te helpen, je ambassadeur zal ervoor willen zorgen dat de klant advies en hulp op maat krijgt en blij is met de service die jouw bedrijf aangeboden heeft. 

Maar het begint vaker binnen de muren van je bedrijf. Je ambassadeurs zijn de werknemers die met veel plezier bijvoorbeeld helpen met het organiseren van een nieuwjaars- of verjaardagsdrink. Zij zijn de eersten die reageren op een mail of een berichtje in een gezamenlijke WhatsApp-groep. De manier waarop werknemers interageren met elkaar en jou, laat ook snel zien wie jouw ambassadeurs zijn en wie niet. 

Een ambassadeur zal verder gaan dan wat haar of zijn takenpakket of arbeidsovereenkomst aangeeft. Misschien houdt hij of zij ervan om uit eigen beweging een blog bij te houden over hoe het is om in jouw bedrijf te werken, zit die heel actief op je interne sociale media platform of brengt die interessante connecties en partnerships binnen. 

 

Ambassadors

Hoe motiveer je jouw ambassadeurs?

 

Gamification

Gamification is een trend die de laatste jaren veel gebruikt wordt binnen de HR. Concreet wil gamification hier zeggen dat er een bepaald gedrag van werknemers verwacht wordt en dat dat behaald gaat worden door middel van een spel. Door een soort wedstrijd te ontwikkelen kan je je werknemers sturen en aanmoedigen in de richting van het gewenste gedrag. 

Bijvoorbeeld, wanneer elke week de bureaus proper moeten gemaakt worden, kan er een beloning toegekend worden aan degene die het meeste kuist of het properste was. Of er kan een spel gemaakt worden rond wie het meeste en beste recycleert. Zie je als bedrijf graag meer groene mobiliteit en wil je je werknemers daarin steunen, koppel ook daar dan een puntensysteem aan. Ken je werknemers punten toe aan de hand van de manier waarop ze naar het werk komen, gedurende een bepaalde periode. Drie punten voor de fiets, twee voor carpoolen en één voor zelf met de auto te komen, bijvoorbeeld. Het team dat uiteindelijk de meeste punten behaalde, wint een kleine prijs. Zo stimuleren collega’s elkaar ook onderling. 

 

Het nadeel van gamification 

Het nadeel van deze gamification is wel dat die werknemers die aanvoelen dat ze bijvoorbeeld de sterkste drie spelers, niet meer in kunnen halen, hun motivatie kunnen verliezen en niet meer mee willen doen. Er zijn namelijk mensen die willen meespelen, puur omdat het leuk is, maar er zijn ook mensen die meedoen puur om te winnen en om de prijs te kunnen claimen. Daar is op zich niks mis mee, maar het risico aan een monetaire prijs, is dat winnaars telkens meer en meer willen. 

Als je vandaag een wedstrijd organiseert, en de prijs hiervan is een waardebon van bijvoorbeeld 50 euro, dan ga je de volgende keer dat je dezelfde inspanning van je werknemers verwacht, er niet komen met een bon van dezelfde waarde. Dan zal de prijs hoger moeten liggen. 

 

Incentivisation 

Om dat te vermijden is het belangrijk om een nuance te maken op de gamification, namelijk  incentivisation. Het doel is hierbij hetzelfde, een bepaald gedrag stimuleren bij je medewerkers, maar de opzet is anders. 

Bij incentivisation willen we dat het gedrag op een duurzame manier dagelijks verankerd wordt. Met incentivisation vermijd je dat een bepaald gewenst gedrag, wegvalt wanneer de competitie gedaan is. Ook is het niet meer nodig om je prijs voortdurend omhoog te trekken

Incentivisation vertrekt ook vanuit een spel, een competitie, maar het verschil met gamificiation ligt in het feit dat je de prijs niet op voorhand communiceert. Je wil nog steeds een bepaald gedrag, is het nu meer groene mobiliteit of meer feedback geven, veranderen bij je werknemers, maar de focus op een prijs verdwijnt hier. 

Je communiceert vanuit je waarom, de reden waarom je het spel wil opzetten.

 

Uiteraard kan je nog steeds elke maand een kleine prijs weggeven. Maar het is niet per definitie de beste die iets wint. Je kan elke maand afwisselen, bijvoorbeeld in januari de sterkste stijger of in februari de werknemer die het meest actief was. Zo heb je ook meer vrijheid in welke prijs je geeft en ontstaat er geen druk om telkens meer en meer te geven. 

Op deze manier kan je quasi elke werknemer motiveren en heeft iedereen evenveel kans op een prijs. Het feit alleen al dat je medewerkers meedoen, kan hen al een beloning opleveren. Dit is in tegenstelling tot ‘ik moet vanboven staan om kans te maken op een prijs’.

Door deze toepassing te gebruiken, vermijd je ook dat slechts één kleine groep alles op alles zet om vanboven in de ranking te staan en daarvoor misschien wel valsspelen. Om het voorbeeld van het recycleren te gebruiken: zij zouden misschien de blikjes van hun collega’s recycleren om toch maar te winnen. En dat ondermijnt het doel van je ‘competitie’. 

 

Het belonen van je ambassadeurs 

 

Hoe bepaal je nu als bedrijf hoe je je ambassadeurs gaat belonen? Het belangrijkste hierbij is dat je hen beloont voor een betrokkenheid die van henzelf komt en niet vanuit een competitiedrang. Een beloning hoeft ook niet altijd geld of een bon te zijn. Als een van jouw werknemers een blog bijhoudt, hoef je die daar niet per se voor te betalen. Een beloning kan ook komen vanuit erkenning en waardering. Laat die persoon weten dat je het werk apprecieert. Je kan ook voorstellen dat de blog ook op jouw eigen website gepubliceerd wordt. 

Beloon iemand wanneer ze het niet verwachten. Dat zal veel oprechter overkomen en zal op lange termijn ook duurzamer werken. Werknemers zijn immers gelukkiger als ze waardering en dankbaarheid voelen. 

Maar ook hier zijn risico’s te vinden. Wanneer je iets wil doen aan de verloning en hoe je met erkenning omgaat, dat deel uitmaakt van je EVP wil, moet je ook wel oppassen dat de erkenning en waardering die je toont, oprecht blijft. 

Het is niet nodig om je ambassadeurs op een voetstuk te zetten, want zo kan je ook ongenoegen creëren bij je andere medewerkers. Maar geef hen wel de erkenning die ze verdienen voor die extra inspanning naast hun verantwoordelijkheden en takenpakket. 

 

En nu kan je aan de slag met je ambassador community!

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.