Skip to main content

Staande ovatie voor de
luchtdirigenten

Hoe we met een opvallende visuele aanpak het aantal relevante kandidaten de lucht inkregen.

De bestemming

Heb je jezelf ooit al eens afgevraagd hoe piloten weten wanneer ze mogen opstijgen en landen? Of met wie ze communiceren wanneer ze niet onduidelijk brabbelen over het weer of aankomsttijd? Dat zijn de luchtverkeersleiders van Skeyes. Met hun constante focus zorgen zij voor een veilig luchtruim van België en Groothertogdom Luxemburg. En dat dag en nacht voor jaarlijks meer dan 1 miljoen vliegbewegingen. Hou die maar eens allemaal in de maat!

Geen evidente job dus en ook geen job waar veel mensen meteen aan denken als ze de schoolbanken verlaten. Daarnaast moet je verschillende toelatingsproeven uitvoeren en krijg je een opleiding van 2 jaar. Om dit haalbaar te houden, organiseert Skeyes 2 keer per jaar een inschrijvingsmoment. Een niche job én een korte periode om te solliciteren? Daar heb je een opvallende aanpak voor nodig.

De reis

Zoals veel ideeën, begon het ook bij ons met een (v)luchtige brainstorm. Hoe kunnen we duidelijk maken wat een luchtverkeersleider doet? Is er een ander beroep waarmee we kunnen vergelijken? Een dirigent misschien? Want net zoals een dirigent moet een luchtverkeersleider leiden, een goed overzicht kunnen houden en kunnen multitasken. Ze begeleiden de vliegtuigen alsof het een echt orkest is. Dat idee klonk als muziek in onze oren!

Samen met Contentom organiseerden we een fotoshoot in de controletoren (bucketlist checked!) en creëerden we opvallende advertenties waarmee we duidelijk de juiste snaar raakten bij de kandidaten.

Media hub

Het resultaat

De opvallende beelden, copy vol met muziekwoordspelingen, juiste targeting en kanalenmix hebben voor een resultaat gezorgd dat een staande ovatie verdient.

15000

Via de campagne hebben 15.000 bezoekers de website van
Skeyes gevonden.

509

509 mensen hebben zich ingeschreven voor de
toelatingsproeven.

80

Na een eerste screening zijn 80% van de kandidaten doorgegaan
naar het eerste deel van de toelatingstesten.

Het liedje was duidelijk nog niet uitgezongen, want we gingen meteen aan de slag voor een nieuwe inschrijvingsperiode. Het sterke concept werd behouden en werd verder uitgebreid met audio ads op digitale radio en podcasts, video ads op Tiktok en advertenties met een extra focus op duurzaamheid en inclusiviteit. Skeyes zelf organiseerde dan weer een jobcafé waar geïnteresseerden de job eens van dichtbij konden beleven.
Zelfs Mozart had het niet beter kunnen componeren!

Heb jij na het lezen van deze case zin gekregen in een Doorstep-orkest voor jouw deur?

Vul dan hieronder een aantal gegevens in en dan contacteren wij je binnen een paar dagen om eens op de koffie te komen.