Skip to main content

Search Engine Advertising (SEA) is in tegenstelling tot SEO (Search Engine Optimization) niet gratis. Het zijn de betaalde technieken die je toepast op de boodschap, zoals een vacature, die je wil verspreiden. Welke gesponsorde content bovenaan bij een zoekmachine, zoals Google, komt te staan, hangt af van hoe gewild een relevante zoekterm is en hoeveel erop geboden wordt door jou en je concurrenten. 

 

Hoe werkt SEA? 

Wanneer je in Google, Bing of een andere zoekmachine, advertentieruimte koopt, komt je gesponsorde content bovenaan de zoekresultaten of rechts te staan. Google Ads en Bing Ads werken met een zogenaamd pay-per-click systeem. Dit betekent dat jij als bedrijf een vast bedrag betaalt iedere keer wanneer een bezoeker op je vacature klikt. Hoe hoog dit bedrag is, hangt af van de populariteit van het zoekwoord, maar ook van de kwaliteit en de relevantie van je jobsite. 

 

Je kiest zelf hoeveel geld je wil besteden aan de advertenties. Maar let wel op dat wanneer je budget op is, Google of Bing je vacature niet meer bovenaan of rechts zal tonen en de zichtbaarheid van je vacature dus ook zal afnemen. Wil je dat je vacature op doelgerichte momenten en aan de juiste personen getoond wordt? Ook dat kan. 

 

Relevantie is key

De eerste stap bij SEA begint bij het bepalen van relevante zoekwoorden. Hoe beter die bij je campagne en landingspagina, dus de pagina waar je je bezoekers naartoe wil sturen, aansluit, hoe beter je scoort in de ranking van Google. Zo is je advertentie beter zichtbaar en zal je meer clicks en uiteindelijk mogelijks ook meer conversies krijgen. 

Denk dus na over mogelijke zoektermen waarop de kandidaten die jij wil bereiken, gaan zoeken. Je hoeft geen eindeloze lijst zoekwoorden toe te voegen in één advertentiegroep, zo verlies je veel relevantie. Groepeer ze per categorie die voor jou logisch lijken, zo bouw je binnen één campagne verschillende advertentiegroepen op. 

 

De keuze van je zoekwoorden, samen met het budget dat je achter je advertentie wil stoppen, zal uiteindelijk bepalen hoe hoog je bij Google terecht zal komen. 

 

Bieden in Google Ads

Een bepaalde advertentieruimte krijgen in Google, kan je het best zien als een soort veiling. Wanneer iemand een zoekwoord invoert in Google, zal die zoeken tussen alle betaalde advertenties. Een hoger budget zal dan een factor zijn die bepaalt of Google bij jouw advertentie komt, maar ook de relevantie en waarde van je jobsite spelen een grote rol. 

 

Elke keer wanneer iemand op jouw vacature klikt, kost dat jou geld. Je kan zelf een dagbudget instellen, een maximum bedrag dat jij wil betalen voor een bepaalde zoekterm. Dit bedrag speelt dan mee in de veiling tegen je concurrenten, of jouw vacature naar boven komt wanneer iemand zoekt naar een zoekterm die jou interesseert. Jij bepaalt dus eigenlijk wat een klik je maximaal kost en Google bepaalt vervolgens aan de hand van de biedingen tijdens die veiling welke adverteerder welke plek krijgt.

 

Wanneer je kiest voor automatisch bieden, zal Google Ads trachten zoveel mogelijk clicks te genereren voor jouw vacature, zonder dat je dagbudget overschreden wordt. Jij laat hier met andere woorden de controle in de handen van Google Ads zelf liggen, zij bepalen wat voor jou de beste strategie is om clicks te krijgen. 

Google Ads

Het is belangrijk om voordat je in betaalde content investeert, je bepaalt wat het doel van je campagne is. Google Ads zal automatisch werken met CPC (cost per click, dus je betaalt iedere keer wanneer iemand op je vacature klikt), dit werkt wanneer je bijvoorbeeld mensen naar een webpagina over je bedrijfscultuur wil lokken, om hen je bedrijf te laten leren kennen. Maar wanneer je andere conversies wil uitlokken, zoals solliciteren, is dit niet genoeg en heb je een andere biedstrategie nodig. Je hebt verschillende opties voor verschillende campagnes, en kan zelfs biedstrategieën instellen voor zoekwoorden, locaties of doelgroepen.

SEA op sociale media 

Sociale media kanalen hebben een groot bereik. Uit een studie van 2021 door We Are Social en Hootsuite, blijkt dat 8,83 miljoen op 11,61 miljoen (of 76%) van de Belgen op sociale media zit. Denk dus eens aan al die Belgen die je heel doelgericht met je vacature kan bereiken. Want dat is ook het mooie aan sociale media, je kan heel veel te weten komen over de gebruiken, gewoonten en interesses van je doelgroep. 

 

Via hun profiel, posts, likes en shares kan je hun geslacht, leeftijd, woonplaats, sociale status en hun hobby’s te weten komen. Zo kan je niet enkel de inhoud van je vacature perfect afstemmen op het talent dat je binnen wil halen, maar kan je hen ook door betaalde advertenties doelgericht bereiken. Je vindt het juiste talent én je betaalt minder, (potentiële) kandidaten die je wil bereiken zijn immers enkel de mensen die klikken op je advertentie. Klinkt goed, toch? 

 

Op Facebook (en het bijhorende product Instagram) en LinkedIn kan je zelf een business account aanmaken en in handige programma’s zoals Facebook Business Suite en LinkedIn Campaign Manager zelf bepalen wie je wil bereiken met je vacatures. Bepaal eerst wat je doel is: aandacht krijgen, sollicitaties krijgen, inschrijven op je wekelijkse nieuwsbrief, enzovoort. Stel vervolgens je dagbudget op en bepaal je doelgroep. Wil je mensen in de buurt van je bedrijf bereiken? Heb je een vacature voor zeg maar een ingenieur? Dit kan je allemaal instellen. 

 

Facebook business manager

Via Facebook Business Manager kan je betaalde advertenties plaatsen.

Meten is weten 

Meten is weten, en dat geldt ook voor de resultaten van je SEA-campagnes. Door actief met je resultaten aan de slag te gaan, kom je te weten wat je sterke en minder sterke punten zijn. Waar je moet bijsturen en waarop je moet blijven inspelen. 

Heb je de juiste doelgroep bereikt? Heb je veel conversies gehad? Welke content werkt het best? Wordt er meer geklikt op tekst, video of foto? 

Nog tips nodig bij je SEA-technieken? 

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.