Skip to main content

Employer Branding, een begrip dat meer en meer gebruikt wordt en steeds belangrijker wordt. Elk bedrijf doet eraan mee, maar niet elk bedrijf weet waarvoor het staat en waarom het relevant is een strategie errond te bouwen. 

 

De betekenis van Employer Branding 

 

Zet je sterke kanten in de kijker

Meer en meer bedrijven hebben het moeilijk om de juiste persoon voor de juiste vacature te vinden én te behouden. Daarom is het belangrijk om je als bedrijf te onderscheiden van je concurrenten. 

Door een sterke Employer Branding-strategie op poten te stellen, trek jij de juiste kandidaten aan en kan je je pool of talents vergroten. Employer Branding is het geheel van de waarden en normen van een bedrijf. Deze bedrijfscultuur wil je dan ook laten uitschijnen naar potentiële nieuwe werknemers. De zogenaamde Employee Value Proposition bepalen is hierbij de eerste grote stap. Denk na over je sterke en minder sterke kanten en bepaal wat belangrijk is voor jou als bedrijf. 

Bij elk bedrijf zorgt die mix van waarden en normen, de bedrijfscultuur en de sterke kanten ervoor dat ze uniek wordt. Sommige bedrijven kunnen immers dezelfde dienstverlening of producten aanbieden, maar toch verschillen vertonen. Werken bij Delhaize is bijvoorbeeld niet hetzelfde als werken bij Lidl, ook al doen die in grote mate hetzelfde. 

 

Maak reclame via je huidige werknemers 

Door je huidige werknemers tevreden te houden, versterk je je Employer Branding. Bied bijvoorbeeld interessante extralegale voorwaarden aan, geef ze nu en dan een schouderklopje bij goed werk of laat je werknemers zien dat er doorgroeimogelijkheden zijn. 

In de eerste plaats zullen gelukkige medewerkers hun job beter uitoefenen en dus het bedrijf beter maken, uiteindelijk willen bedrijven hun werknemers gelukkig zien. Als kers op de taart zijn die productievere, gelukkigere en meer betrokken medewerkers ook die mensen die een eerlijk en positief beeld schetsen van je organisatie en dus een goede indruk geven aan potentiële kandidaten. Dat is het wonder van mond-aan-mondreclame, waarbij sociale media een grote rol speelt. In een tijdperk waarin je werknemers hun ervaringen delen op hun sociale mediaplatformen, is het belangrijk dat hun recensies goed zijn en nieuwe talenten aantrekken in plaats van ze weg te jagen. 

Hierin kan je nog een stapje verder gaan door actief te gaan samenwerken met de ambassadeurs van je bedrijf. Zij zijn die werknemers die nog een stapje verder gaan dan enkel hun takenpakket. Ze zijn vaak trots op hun functie binnen jouw bedrijf en het bedrijf in het algemeen. Geef hen aandacht en hun enthousiasme doet de rest.

 

Gebruik je eigen sociale mediakanalen

Zoals hierboven vermeld, speelt sociale media een grote rol in de Employer Branding-strategie van een bedrijf. Net zoals werknemers hun platformen gebruiken, kan jij dat als bedrijf ook doen. Creëer een mooie en consistente Facebook-, Instagram- en LinkedIn-pagina voor je bedrijf. Hierop kan je foto’s, video’s en andere multimedia posten die bijvoorbeeld een beeld achter de schermen werpen of waarin je uitlegt welke waarden belangrijk zijn voor jouw bedrijf. 

Door een sterke sociale media-campagne te lanceren, kunnen potentiële kandidaten een eerste indruk maken van waar jij als bedrijf voor staat. Zorg wel dat je consistent blijft en geen boeltje maakt van je feed. Introduceer bijvoorbeeld je logo en plaats die telkens op dezelfde plaats op je multimedia. Zeker op Instagram kan je zo een mooie tegelfeed maken en blijf je herkenbaar.  

 

De rol van marketing in Employer Branding 

 

Het is de taak van de marketeers om de boodschap van je bedrijf te verspreiden. Een boodschap die in de eerste plaats authentiek en oprecht moet zijn maar ook duidelijk en consistent voor externe partijen, zoals experten, andere bedrijven en potentiële kandidaten. 

Het is belangrijk dat de marketingafdeling duidelijk weet wat je bedrijfscultuur-, waarden en normen van je bedrijf zijn. Zij zijn immers de schakel van het bedrijf naar externe partijen. Het zijn de marketeers die bovenstaande sociale media-strategie uitwerken en instaan voor de manier waarop de Employer Branding van je bedrijf naar buiten wordt gebracht. 

 

De rol van HR in Employer Branding 

 

Recruitment van nieuwe talenten begint bij HR en zij zijn vaak de eerste gezichten die potentiële of nieuwe werknemers te zien krijgen. Een positieve candidate experience is dan ook belangrijk en dat ligt vaak bij HR, die kandidaten ontvangt. Een kandidaat die op een positieve manier afgewezen wordt, zal vaker goede woorden gebruiken om de sollicitatieprocedure van je bedrijf te omschrijven. Kandidaten die een negatieve ervaring hadden, ja, dat kan je wel raden, zeker. 

Het is ook de HR-afdeling die richtlijnen uitzet voor de werknemers, die sterk aanleunen bij de waarden en normen van je bedrijf. Net zoals de marketeers is het belangrijk dat HR goed weet wat jij als bedrijf belangrijk vindt en wat jouw sterke kanten zijn. 

 

Samen sterker

Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid van Employer Branding bij elke afdeling van een bedrijf en is het vaak een samenwerking. Als HR, Marketing, Sales en zelfs de CEO niet oprecht achter de bedrijfscultuur staan, loopt de communicatie mis. Het gevolg daarvan is dat zij niet op juiste manier deze Employer Brand naar buiten brengen. De Employer Brand van je bedrijf moet zich vertalen in acties. Als jij als bedrijf transparantie hoog in het vaandel draagt, kan je niet weigeren bepaalde informatie vrij te geven. Transparantie vertaalt zich ook in HR en de recruiters die eerlijk communiceren met kandidaten. Ze delen dan mee of er een fit is, wat de verwachtingen zijn van het bedrijf en hoeveel kandidaten er zijn. 

 

Agencies zoals ons zusterbedrijf, Insilencio, proberen bedrijven in dat stuk net te begeleiden, dat de strategie door iedereen gedragen wordt en op de juiste manier gecommuniceerd. Zo is de impact van de Employer Branding van een bedrijf zo groot mogelijk.

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.