Skip to main content

Wat is een talent pool

Een talent pool is een database die je bedrijf kan bijhouden en die bestaat uit potentiële kandidaten. Die kandidaten zijn meestal hoog opgeleid en hebben eerder al interesse getoond om in jouw organisatie te werken. 

Door een talent pool aan te leggen kan jouw bedrijf in contact blijven met mensen die de nodige competenties bezitten en zich kunnen vinden in de bedrijfscultuur en waarden en normen van jouw bedrijf. Het zijn kandidaten die misschien bij een eerdere sollicitatie door omstandigheden niet aangenomen werden, maar die het wel waard zijn op de hoogte gehouden te worden van het reilen en zeilen van je bedrijf. 

De database van potentiële kandidaten bevat informatie over hen zoals hun competenties, functies die ze zouden kunnen vervullen, hoe goed ze in het bedrijf passen enzovoort. Door deze systematisch aan te leggen en up-to-date te houden, kan jouw bedrijf bij het invullen van een nieuwe vacature als eerste stap deze kandidaten contacteren. Je hebt immers al een verzameling van getalenteerde mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.  

Waarom is een pool of talents belangrijk? 

Volgens een onderzoek van Glassdoor uit 2018, zegt 76% van de hiring managers dat het juiste talent aantrekken hun grootste uitdaging is. Dat is omdat de arbeidsmarkt drastisch veranderd is. De vraag naar talent is nu groter dan het aanbod en dat vertaalt zich in een verschuiving van bedrijf naar kandidaat. Die laatste is degene die het nu voor het zeggen heeft en de keuze maakt. 

Hierdoor ontstaat er een hoge concurrentiestrijd tussen bedrijven die naar de kandidaat met de meeste skills en het beste fit zoeken. Door een talent pool aan te leggen zal jij als bedrijf sneller die gewilde talenten kunnen aanspreken tijdens je zoektocht naar een nieuwe werknemer. 

De voordelen van een talent pool

Door een talent pool aan te leggen blijf je voor op schema tijdens je zoektocht naar nieuwe werknemers. Stel je eens voor dat je bij elke nieuwe vacature gewoon de beste kan kiezen uit je database van kandidaten. Dit zorgt voor drie grote voordelen:

Een sterkere band met potentiële kandidaten

Doordat je een groep kandidaten hebt die je frequent updates stuurt over je bedrijf creëer je een sterkere band tussen potentiële medewerkers en jezelf. Zij die na meerdere contacten nog altijd even enthousiast je mailtjes of je berichtjes openen, zullen een beter beeld hebben over wat het is om bij jou te werken. Zij zullen dus ook minder snel een ‘gap’ ervaren tussen het beeld dat je extern ophangt en hoe het effectief is om bij je te werken.

Lagere time-to-hire

De journey van kandidaat tot nieuwe werknemer kan lang duren. De recruiter dient eerst alle cv’s te screenen, kandidaten uit te nodigen voor een gesprek en een opdracht te laten uitvoeren. Een pool of talents zorgt ervoor dat deze stappen overbodig worden. Je hebt immers al een databank vol talent, waarvan je bijna zeker bent dat ze geschikt zijn voor de functie. 

Hogere quality-of-hire

Na een intense sollicitatieprocedure kan het gebeuren dat de nieuwe werknemer toch niet geschikt blijkt en na een jaar het bedrijf moet verlaten, wat een kostelijke zaak en ook gewoon jammer is. Door een talent pool aan te leggen, weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en is de kans kleiner dat jouw kandidaat het bedrijf vroegtijdig verlaat. Je weet immers wat de kwaliteiten van je kandidaten uit de talent pool zijn en kan zo gemakkelijk vergelijken met de kwaliteiten die jij als bedrijf als prioriteit stelt. 

 

Hoe maak je een talent pool? 

Segmenteer je kandidaten 

Om relevante content te kunnen sturen naar je talent pool is het slim om ze op te delen in verschillende segmenten. Dit kan je doen op basis van hun kennis, capaciteiten, interesses, waarden en normen of hoe ver ze in de candidate journey geraakt zijn. 

Afhankelijk van de richtlijnen die je bedrijf gesteld heeft kan je de kandidaten in categorieën onderverdelen. Gepersonaliseerde informatie bezorgen zorgt ervoor dat je pool of talents geïnteresseerd en betrokken blijft. 

Enkele mogelijke segmenten zouden kunnen zijn:

  • Leeftijd
  • Regio
  • Achtergrond (diploma/skills)
  • Het departement waarin ze geïnteresseerd zijn
  • Op basis van soft skills

Dat is maar een voorbeeldlijstje, uiteindelijk kies je zelf waarin je de pools wil onderverdelen. Besef gewoon dat dit dan gegevens zijn die je ook moet opvragen bij de kandidaten.

Los de verwachtingen van je kandidaten in 

Wees duidelijk naar je pool of talents over wat je verwacht van hen en vooral wat de voordelen voor hen zijn. Wat winnen je potentiële kandidaten erbij om in jouw databank te zitten? Leg hen uit wanneer je hen iets zal laten weten en op welke manier. Tenslotte is het ook handig om hen te laten weten welke informatie je nodig hebt zodat ze in je pool of talents terecht kunnen komen. 

Engageer en communiceer

Het is belangrijk om vaak genoeg te communiceren met relevante informatie, zo hou je je pool of talents geëngageerd. Hou je content interessant en doelgericht en wees origineel. Maak video’s, foto’s, webinars, blogposts en gifs over je bedrijf, waarvoor je staat en laat je huidige werknemers ook eens aan het woord. En misschien wel het belangrijkste: heb je een open vacature, laat het dan ook weten aan je pool. 

Geef regelmatige updates

Je kan niet gewoon je pool of talents maken en het dan gewoon zo laten. Je moet ervoor zorgen dat die up to date blijft. Kandidaten kunnen verhuizen, een extra opleiding gevolgd hebben, andere contactgegevens hebben en ga zo maar verder. Als je de juiste kandidaat wil kunnen bereiken op de juiste moment, moet je on top of things blijven. Dus check je pool of talents vaak genoeg. 

Creëer een community 

Sociale media zijn populair, maak hier dan ook gebruik van om een community te creëren voor je pool of talents. Maak een Facebook- of LinkedIn groep, stel interactieve vragen via je blog en organiseer online en offline evenementen. Zo blijft je pool of talents geïnteresseerd en voelen ze zich relevant. 

Meet en evalueer 

Als je je pool of talents relevant wil houden, moet je voortdurend de data meten en evalueren. Zo krijg je bovendien een goed beeld van hoe je recruitmentproces eruit ziet. Wees dan ook niet bang om feedback te vragen aan je potentiële kandidaten. 

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.