Skip to main content

De candidate journey zijn de verschillende stappen die sollicitanten in hun sollicitatieprocedure ondernemen. Deze journey maakt deel uit van de candidate experience die een kandidaat ervaart de moment dat hij of zij een cv en/of motivatiebrief opstuurt naar jouw bedrijf. Het proces bestaat doorgaans uit 7 stappen.

 

See

Dit is het begin van de candidate journey. Vaak begint het met uit te leggen aan je doelgroep wie je bent als bedrijf, wat voor werkgever je bent en waarom je nu op zoek bent naar nieuw talent.

Tijdens deze fase komt een potentiële kandidaat je als mogelijke werkgever tegen. Dit kan door je jobsite, je sociale media of kanalen zoals LinkedIn of de VDAB of door een aanbeveling. In deze fase is het belangrijk dat je goed weet wie jouw ideale sollicitant is. Zo trek je het juiste talent aan en bespaar je tijd voor zowel de kandidaat als jouw recruiters. 

 

Think

In deze fase groeit de interesse en afweging van de potentiële kandidaat. Het is belangrijk om hier je employer branding optimaal in te zetten. Het is de moment waarop kandidaten echt beginnen afwegen waarom ze al dan niet voor jou zouden willen werken. Dus geef hen zoveel mogelijk informatie mee, zodat ze een zo goed mogelijke beslissing kunnen maken. Wees ook consistent in de communicatie over je bedrijf wanneer je die verspreidt via je sociale media, mond-aan-mondreclame, jobsite en vacaturetekst. 

Zet je huidige medewerkers in de kijker en laat hen praten over wat het is om bij jou te werken, alle goede zaken en alle uitdagingen die erbij komen kijken. En geef ze daarnaast ook een platform om over jobinhoud te spreken. Wat is er zo boeiend om deze specifieke jobs bij jou uit te voeren?

 

Do

Indien de vorige fasen positief verliepen en de kandidaat gekozen heeft te solliciteren voor jouw vacature, zit die in de application-fase. Het is belangrijk dat deze zo vlot mogelijk verloopt voor de kandidaat, dus zorg ervoor dat je website een optimale user experience ervaart. Denk hierbij aan een mobielvriendelijke website en maak eventuele vragenlijsten niet te uitgebreid.

 

Selection 

Tijdens de selection-fase tasten de kandidaat en het bedrijf af of er echt een connectie kan ontstaan. De kandidaat komt te weten of alle zaken die hij of zij belangrijk vindt, ook belangrijk gevonden zijn voor het bedrijf. Daarnaast wil de kandidaat weten of het beeld en de verwachtingen van de job, aansluiten bij de werkelijkheid. 

 

Hire 

In deze fase zijn er twee beslissingen te nemen, de werkgever beslist of die de kandidaat zal aannemen, de sollicitant zal de job wel of niet willen. Ben jij als recruiter ervan overtuigd van de kandidaat die tegenover je zit? Is de hiring manager overtuigd van de competenties om de persoon in het team te integreren? Dan doe je hem of haar hopelijk een interessant voorstel.

Heeft de sollicitant geen goede candidate journey gehad, dan zal die waarschijnlijk het contractvoorstel weerleggen. Dit bewijst opnieuw hoe belangrijk het is om je kandidaten goed te behandelen. Als alles goed verloopt heeft je bedrijf er een nieuwe werknemer bij!

 

Onboarding 

Eens de kandidaat het voorstel aanvaardt, begint de onboardingsfase. Voordat die zijn of haar eerste dag heeft, moet er nog voldoende contact zijn tussen je bedrijf en deze nieuwe werknemer. Contracten dienen ondertekend te worden, toegangen tot het gebouw moet geregeld worden en nieuw materiaal zoals een wagen, computer of gsm moet uitgekozen te worden. Schenk hier voldoende aandacht voor en zorg dat dit duidelijk en vlot verloopt, zo kan je nieuwe werknemer met volle goesting aan zijn of haar nieuwe job beginnen. 

Bij de onboarding en in aanloop naar de eerste dag is het belangrijk om je nieuwe werknemer voldoende op de hoogte te stellen van waar en wanneer ze verwacht wordt en hoe de eerste dag eruit zal zien. 

 

Hoe zou zo’n eerste dag eruit kunnen zien? 

 

  • Neem even de tijd om je nieuwe collega welkom te heten. Toch fijn dat de collega’s al weten wie er start? Dat ze ook even met elkaar kennis kunnen maken? Maak er iets leuks van, een klein momentje samen met het team, bijvoorbeeld samen ontbijten.
  • Geef hen ook een tour doorheen het bedrijf om hen een idee te geven van waar de toiletten en de cafetaria bevinden.
  • Neem hen opnieuw even mee achter de “why” van je bedrijf, wat de core van het bedrijf is (of het nu een product verkopen of mensen helpen is), en wat de grote strategieën zijn om dat ook uit te voeren.
  • Geef meteen mee welke doelen van hem of haar verwacht wordt. Zo vermijd je misverstanden achteraf. Maar geef hen tegelijkertijd meteen mee dat ze ook tijd krijgen om daar aan te werken, die doelen moeten niet morgen al bereikt worden. Wees realistisch in je verwachtingen, zodat het ook voor de medewerker niet overweldigend wordt.
  • Leg hen nogmaals uit wat bedrijfswaarden en -normen van je bedrijf zijn. Introduceer hen in de praktische en gekke regeltjes die er gelden tussen de collega’s. Eten jullie altijd lunch samen en is er een pot waar iedereen een paar euro inlegt? Laat dat dan al even weten. Dan voelen ze zich hopelijk sneller deel van het team.
  • Als extraatje is het altijd fijn om hen ook welkom te heten met een cadeautje, een herinnering aan het nieuwe avontuur dat jullie samen starten.. Personaliseer bijvoorbeeld een mooie notitieboek of koffiemok. 

 

Het belang van onboarding

Door een duidelijke onboarding te geven die op de koop toe transparant is, kan je vermijden dat de nieuwe werknemer het bedrijf vroegtijdig verlaat. Bovenstaande puntjes zijn natuurlijk voorbeelden van hoe je onboardingsdag eruit zou kunnen zien. Volgens ons kan de onboarding zo’n 6 maanden duren. Zo lang heb je immers nodig om te zien of er ook echt op lange termijn een fit tussen jou en je nieuwe werknemer kan ontstaan. 

Denk dus ook na hoe die eerste week er voor jou uitziet, hoe de eerste maand eruit zal zien en wat je concreet verwacht van elkaar na 6 maanden. 

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.