Skip to main content

SEO, of Search Engine Optimization, omvat alle technieken die je toepast op je website zodat die hoger in de zoekresultaten komt bij zoekmachines zoals Google. Door SEO toe te passen genereer je meer clicks voor je website, die op hun beurt weer leiden naar conversies zoals een aankoop of awareness voor je merk. Wanneer je SEO-gericht wil schrijven moet je erop letten dat enerzijds je website technisch in orde is en anderzijds dat je content goed zit. 

Content SEO schrijven: wat houdt dat in?

Content SEO schrijven of SEO geoptimaliseerde content schrijven, betekent dat je teksten schrijft die zo optimaal mogelijk gevonden kunnen worden door Google. Hoe je dat doet? Door de volgende SEO best practices toe te passen.

SEO content optimaliseren met zoekwoorden

Keywords, de heilige graal van zoekmachines. Google scant alle websites op basis van zoekwoorden die mensen ingeven wanneer ze informatie zoeken over iets specifiek. Verplaats je in de personen die iets te weten willen komen. Welke zoektermen zouden ze daarvoor gebruiken? Dit proces wordt ook wel het zoektermenonderzoek genoemd en helpt je om de tekst te schrijven. Maar let op! Overdrijf niet met het herhalen van je keywords want daar kijkt Google los door en zo verlies je al snel enkele plaatsen in de zoekresultaten.

Schrijf relevante SEO content

Relevantie is key. Je kan een volledige pagina tekst aan onderwerp wijden, maar als die niet relevant is voor het onderwerp, zal je niet goed scoren in Google. Zorg daarnaast ook dat je voor mensen schrijft en niet puur voor de zoekmachine. Je focussen op hogere scoren in Google is oké, maar je mag je echte doelgroep nooit uit het oog verliezen. Zij zijn immers degene die je content ook echt gaan lezen.

Maak het visueel

Gebruik zeker multimedia in je teksten zoals video’s, afbeeldingen, gifs enzovoort. Zorg er wel voor dat de bestanden niet te zwaar zijn en dat je de multimedia ook van een passende naam voorziet. Staat het logo van je bedrijf op je foto? Noem die foto dan bijvoorbeeld logo.jpeg en niet 158498.jpeg. Deze benaming wordt de alt-tekst genoemd en verhoogt je kansen om ook in Google Images een prominente plaats te krijgen. Beperk deze wel tot een 150-tal tekens (inclusief spaties) zodat de laadsnelheid niet aangetast wordt.

Denk aan de meta-data

Verzin een goede SEO-titel op basis van je zoektermenonderzoek. Denk aan de meest logische vragen die mensen zouden stellen als ze iets over je onderwerp opzoeken. Daarnaast is de metadata belangrijk. Denk hierbij aan de tussentitels en de meta description. Dit laatste is de benaming voor de twee zinnen die verschijnen onder de paginatitel op Google. De meta omschrijving op zich is geen ranking factor, maar wel het eerste stukje tekst dat iemand leest op de SERP. Een goede meta description zorgt dus voor een betere click through rate.

SEO content optimaliseren met links

Wees niet bang om linken te leggen in je teksten. Deze kunnen intern zijn, bijvoorbeeld een link naar een andere webpagina op je website. Maar ze kunnen ook extern zijn, naar andere websites. Let er hier ook weer op dat het om relevante links gaat. Als je schrijft over je Employer Brand, is het logisch om naar een website met relevante informatie hierover te linken.

Content cachen

Content Cache. Door onderdelen van je website zoals afbeeldingen of Java-script te cachen, kan de browser deze bestanden in zijn lokale opslagruimte bewaren. Op deze manier moeten de onderdelen niet telkens opnieuw laden maar worden ze gemakkelijk opgevraagd. Dit versnelt de paginalaadtijd en verkleint de gebruikte webruimte.

404-pagina’s

Maak een 404-pagina op maat. Dit is de errorpagina waarop mensen botsen als een webpagina niet gevonden kan worden door de browser, omwille van verschillende redenen. Zo kunnen er bijvoorbeeld links missen. Zorg ervoor dat gebruikers die op de 404-pagina van je site belanden, snel doorgestuurd kunnen worden naar pagina’s die wel werken. Zo voorkom je dat ze gefrustreerd raken en je website verlaten.

Error Page

Een voorbeeld van een originele 404-pagina

Opletten voor duplicate content

Vermijd duplicate content of dubbele content. Zoekmachines geven een lagere score aan content op een website die gelijk of bijna gelijk is aan content op een andere website. Hetzelfde geldt voor content die hetzelfde is op webpagina’s op je website. Wees dus authentiek en origineel.

 

Zo, hier heb je al een aantal tips die je kunnen helpen bij het schrijven van je SEO-content!

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.

    Leave a Reply