Skip to main content

Wat is storytelling eigenlijk?

Het woord zegt het zelf al: storytelling is verhalen vertellen. Je vertelt een verhaal waar de lezer, de doelgroep, zich in kan verplaatsen of zich verbonden mee voelt. Op een heel subtiele manier speel je met je verhaal in op de doelen en verlangens van je doelgroep.

Storytelling inzetten als werkgever

Door middel van storytelling vertel je eigenlijk relevante verhalen over je bedrijf aan je doelgroep. Je vertelt hen over de normen en waarden, de geschiedenis en cultuur van je organisatie. Het persoonlijke verhaal van de oprichter over waarom hij/zij het bedrijf opgericht heeft, wat ze in de wereld willen veranderen met het bedrijf. Kandidaten binden zich namelijk sneller aan een merk met een duidelijke persoonlijkheid. Ze willen voor jou als persoon en niet als ‘ding’, namelijk je bedrijf, komen werken.

Het belang van storytelling voor werkgever: van “what” naar “why”

Marketinggoeroe Simon Sinek legde al eerder in een TED-talk uit wat het belang van storytelling en de ‘why’ van je bedrijf is. Kandidaten zijn niet langer op zoek naar louter een droge omschrijving van beschikbare producten, maar willen het waarom achter het bedrijf leren kennen. Ze willen een band opbouwen en zich betrokken en belangrijk voelen.

De ‘why’ is de kern van jouw bedrijf en gaat verder dan wat je aanbiedt en op welke manier je dat doet. Het slaat op alles waarvoor je staat. Wat zijn de normen en waarden? Wat is je EVP en employer brand? Wat is jouw unique selling proposition (USP)? Waar sta jij écht voor als organisatie? Het is belangrijk om de juiste kandidaten te vinden, die zich in jouw ‘why’ kunnen vinden.

Stel je even bedrijf A en bedrijf B voor. Bedrijf A investeert zijn winst in duurzame energie, bedrijf B keert de winst aan zijn medewerkers uit. Welk bedrijf kiest de kandidaat? Het bedrijf dat het dichtst aanleunt bij zijn/haar persoonlijke waarden. Iemand die veel belang hecht aan duurzame energie, zal eerder voor bedrijf A kiezen. Sluiten de waarden van bedrijf B meer aan bij deze persoon? Dan zal hij voor dit bedrijf kiezen.

Om nieuwe talenten aan te trekken, is jouw uniek en onderscheidend verhaal belangrijk. Draag jij als organisatie transparantie en doorgroeimogelijkheden hoog in het vaandel? Dan is dit een belangrijk deel van jouw storytelling en is het slim om hierover in klare en duidelijke taal te communiceren.

 

De Golden Circle van Simon Senek

De Golden Circle van Simon Sinek ©

Een kijkje in jouw geschiedenis

Kandidaten willen ook graag weten wat de drijfveer was achter het oprichten van het bedrijf. Misschien vonden jullie een gat in de markt of is het bedrijf opgericht om mensen te helpen. Ook dat is een deel van het verhaal en de why achter jouw organisatie. Brouwerij Omer Vandeghinste bijvoorbeeld, maakte hier een video rond en publiceerde die op hun website. Op deze manier leer je jouw klanten op een leuke manier dingen over jouw geschiedenis.

Zorg er wel voor dat je niet overdrijft en je verhaal niet aandikt met leukgens om het interessanter te maken. Daar prikken lezers snel door en je verliest op de koop toe je geloofwaardigheid.

Door de ontstaansgeschiedenis van je bedrijf in een verhaal te gieten, voelen kandidaten zich meer verbonden. Het kan ook geen kwaad om je uitdagingen toe te lichten. Wat was er moeilijk tijdens het oprichten van je bedrijf? In welke valkuilen ben jij gestapt? Door de menselijke kant van je bedrijf te laten zien, verklein je de afstand tussen jou en je kandidaten.

Wie zijn de mensen in je verhaal?

Kandidaten communiceren liever met jou als mens dan als bedrijf. Zet daarom de mensen in je verhaal eens in de kijker. Laat bijvoorbeeld een werknemer aan het woord of zet een 360 graden-filmpje van de werkruimte op je website. Zo kunnen kandidaten of geïnteresseerden een kijkje nemen achter de schermen van jouw bedrijf.

Vernoem ook zeker in je storytelling wie een grote rol speelde bij het ontstaan van je bedrijf. Wie hielp jou de knoop door te hakken om jouw bedrijfsidee mee vorm te geven? Wie zijn de ambassadeurs van je organisatie?

Door een concreet gezicht op je bedrijf te plakken, krijgen (potentiële) kandidaten een beter idee over jou als persoon en als bedrijf. Ze kunnen ook beter bepalen of ze al dan niet de juiste fit zijn om bij jou te komen werken.

Hoe vertel je jouw employer story?

Je weet nu waarom storytelling belangrijk is als werkgever. Maar hoe communiceer je nu jouw employer story naar je doelgroep? De mogelijkheden en kanalen zijn eindeloos.

Om te beginnen kan je jouw employer story vertellen via je website en jobsite. Daarnaast kan je ook sociale mediakanalen zoals Facebook, LinkedIn of zelfs Instagram inzetten om jouw verhaal te delen. Je kan teksten schrijven, jouw employer story verwerken in foto’s of straffe visuals of er zelfs een video rond maken.

Het belangrijkste is dat je een consistent verhaal vertelt over alle verschillende kanalen heen. Jouw verhaal is overal gelijk, maar hoe je het brengt en op welk onderdeel je focust pas je aan per kanaal.

 

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.