Skip to main content

In Juli van 2023 stopte de bus van Hansea voor “onzen deurpel”.  Als overkoepelende organisatie boven bekende busbedrijven als Deceuninck uit Roeselare of De Polder uit Antwerpen hadden ze net een grote tender gewonnen, waardoor ze plots op zoek moesten naar een groot aantal buschauffeurs.

1.1009 sollicitanten aan een kost van €… per sollicitant en … aanwervingen aan een cost per hire van €…  Dat zijn de resultaten uit onze huidige samenwerking met Hansea. Lees snel verder en ontdek hoe we als strategische partner een succesvolle route hebben uitgestippeld. 

Chauffeurs gezocht

Chauffeurs Openbaar Vervoer, Reizen, Schoolvervoer… Elk van de 37 vestigingen  van Hansea was op zoek naar goede kandidaten die graag reizigers van alle leeftijden vlot en veilig tot op de bestemming brachten. De zoektocht naar Chauffeurs met rijbewijs D kon van start.

Met een aantal grote tenders in het vizier kwamen ze bij ons aankloppen om die zoektocht mee te faciliteren. Al snel werd duidelijk dat er een sterke match was, en werd een plan van aanpak opgesteld.

Klaar om te vertrekken?

“De hele volwassen maatschappij kan bij Hansea aan de slag”. Dat was onze mindset voor deze campagne. Hoewel we ons vooral gingen richten op chauffeurs met een rijbewijs D en liefst al wat ervaring, maakten ook andere chauffeurs kans op een job. Hen gingen we dan intern wel bijscholen om de juiste rijbewijzen te halen.

En het moest snel gaan. We waren ondertussen midden september, en met in het achterhoofd dat de meeste chauffeurs in januari beslissen voor welke firma ze dat jaar zullen rijden, hadden we geen tijd te verliezen. Een gloednieuwe branding, jobsite & social media campagne op anderhalve maand tijd? Let’s do this!

Na een grondig marktonderzoek werd de data naast de kwalitatieve info uit de intake-gesprekken gelegd om de doelgroepen te bepalen. Van daaruit gingen we elke stap van de candidate journey af: Hoe bekend zijn we als werkgever? Hoe ziet de huidige jobsite eruit? Staat daar voldoende info op? Is solliciteren gemakkelijk?

Al snel was duidelijk dat wat er vandaag lag niet voldeed om de juiste kandidaten te overtuigen. Daarom besloten we meteen Insilencio te betrekken in dit verhaal. Samen konden we nog veel dieper gaan graven naar de échte redenen waarom chauffeurs voor een bedrijf bij Hansea kiezen. Zij werkten een nieuw visueel brand uit, zorgden voor busstickers, e-mail handtekeningen en posts voor sociale media zodat wij ons konden focussen op het bouwen van een gloednieuwe jobsite.

 

En route!

Naast de website zorgden we samen met Pink Pinata Productions ook voor heel wat nieuw foto- en videomateriaal. Er werden 3 draaidagen georganiseerd in verschillende filialen om met testimonialvideo’s en nieuw beeldmateriaal de website en onze campagne op sociale media vorm te geven.

Ondertussen mogen we onszelf écht een strategische partner van Hansea noemen. We hebben wekelijks contact om campagnes bij te sturen en nieuwe acties te ondernemen. Zo reed er een week lang een “jobbus” rond langs de stations in West-Vlaanderen, of is onze campagne regelmatig te zien op schermen in en rond de grote steden.

We zitten in de driver seat bij communicatie en de beslissing over budgetten voor kanalen als Indeed en Jobat en doen er ook alles aan om hen via interne workshops ook mee te nemen in de laatste trends rond recruitment marketing.

Tot slot, hebben ook de medewerkers bij Hansea en partnerbedrijven meegedragen aan deze goede resultaten. Snel schakelen, een goede screening,… dé ideale partner voor een fijne roadtrip als je het ons vraagt! We kunnen alvast niet wachten om samen verder te schrijven aan dit succesverhaal.

Case Hansea - Doorstep recruitment marketing

250+

Op iets meer dan 4 maanden solliciteerden meer dan 250 kandidaten mét rijbewijs D voor een job als buschauffeur bij Hansea

€10,19

We verlaagden de kost per sollicitatie tot € 10,19

X

Ondertussen zijn er X mechaniciens, en buschauffeurs aangeworven bij 1 van de Hansea-filialen.

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters

Wendy Simonet, HRBP Hansea

Onze visie op deze case

Voor ons is Hansea echt het kroonvoorbeeld van hoe wij graag samenwerken. Het is een bedrijf dat vooruit wil, sterk bezig is met professionalisering en vooral veel vertrouwen geeft. Altijd met de kandidaat in het achterhoofd. Onze taak? Ervoor zorgen de groei van Hansea even duurzaam is als hun vloot.

Jan-Bart Cassimon – Zaakvoerder Doorstep

Heb jij na het lezen van deze case zin gekregen in een Doorstep-bus op uwen deurpel?

Vul dan hieronder een aantal gegevens in en dan contacteren wij je binnen een paar dagen om eens op de koffie te komen.