Skip to main content

SEO, of Search Engine Optimization, slaat op alle technieken die toegepast worden zodat jouw website bovenaan de organische zoekresultaten op Google of een andere zoekmachine te staan komt. Een geoptimaliseerde website leidt tot meer clicks en meer sollicitaties. Dat moeten natuurlijk wel relevante clicks zijn in functie van jouw doel. Wil je dat mensen bijvoorbeeld jouw Employer Brand-film bekijken, solliciteren voor een job of zich inschrijven voor een job alert? 

SEO kan toegepast worden op twee verschillende manieren. Enerzijds kan je de technische kant van je website optimaliseren, anderzijds kan je ook de content op jouw website optimaliseren voor SEO. Met beide soorten SEO kan je actief aan de slag gaan om je zichtbaarheid in Google te laten stijgen.

 

Technische SEO 

Alles wat met de optimalisatie van je jobsite te maken heeft, is de technische kant van SEO. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Een optimale laadsnelheid van je website
  • Koppeltekens (-) gebruiken in je URL’s in plaats van underscores (_)
  • Een goed beveiligde website
  • Gebruikmaken van het Open Graph Protocol.

Een meer uitgebreide uitleg over Technische SEO kan je hier vinden. 

Content SEO

Ook de content op je website kan je optimaliseren door SEO-technieken toe te passen. Dat maakt het voor crawlers makkelijker om jouw website te crawlen en je op basis van zoektermen bovenaan de zoekresultaten te plaatsen. Enkele voorbeelden van content SEO:

  • Relevante zoekwoorden gebruiken
  • Dubbele content vermijden
  • De juiste titelstructuur gebruiken en metabeschrijvingen invullen
  • Interne en externe links toevoegen in je tekst. Hoe je dat doet? ⬇️????

Meer informatie over content SEO kan je hier vinden. 

 

5 tips voor een optimale SEO

 

Begin met een audit

Voor je begint met jouw website te optimaliseren, wil je natuurlijk weten waar er verbetering mogelijk is. Daarom kan je best een SEO-audit laten uitvoeren door SEO-experten. Waarom? Het heeft geen zin om al deze tips uit te voeren als bijvoorbeeld blijkt dat Google door een combinatie van technische factoren je website niet eens grondig kan indexeren. Zorg dat de basics juist staan en dat Google en andere zoekmachines je vlot kunnen indexeren, dan kan je aan de slag met onderstaande punten

Schrijf content op basis van je zoekwoordenonderzoek

SEO is nog steeds gebaseerd op het gebruikt van zoektermen. Met andere woorden: wat zoekt de persoon die jij wil bereiken op via Google? Zoekmachines zijn echter slimmer geworden waardoor black hat SEO technieken zoals keyword stuffing niet meer werken. Onderzoek dus grondig welke zoekwoorden belangrijk zijn en bouw je content op rond die relevante zoekwoorden. Een handige tool om de gepaste zoektermen te verzamelen is SEMRUSH, waarmee je trouwens nog andere interessante gegevens over je website kan verzamelen.

SEMRUSH

Met SEMRUSH vind je gemakkelijk relevante zoektermen.

Vervul de verwachtingen van je lezer 

Niets is zo erg als een misleidende titel. Wanneer een surfer op jouw titel klikt, heeft hij een verwachting op basis van wat er in die titel stond. Zorg er dus voor dat de content op jouw website antwoord geeft op de vraag die gesteld werd. Kwaliteit is extra belangrijk geworden. Prop je content ook niet vol met zoekwoorden om toch maar een hoge plaats in de ranking te krijgen, maar zorg dat je relevant blijft en een de lezer kwaliteit kan bieden.

Laat je deskundigheid zien 

Een lezer die jouw informatie vertrouwt, zal sneller tot een actie overgaan. Laat daarom zien dat je deskundigheid en kennis bezit over een bepaald onderwerp. Zo zorg je ervoor dat jouw informatie relevant is voor de doelgroep die jij wil bereiken. Relevantie is immers een belangrijk sleutelwoord van SEO. Wanneer jij een correct en deskundig antwoord hebt op vragen waar veel mensen naar zoeken, krijg je meer organische instroom.

Vermijd afleidingen 

Een pagina met een no-nonsense aanpak werkt veel beter. Verspil je tijd dus niet aan overbodige tierelantijntjes en zet je Call to Action duidelijk zichtbaar op de website. Wil je dat mensen solliciteren of contact met je opnemen? Zet de knop “solliciteer hier” of  “contacteer ons” duidelijk op de pagina. Wees niet bang om jouw bezoeker in de juiste richting te duwen.

Zo, met deze handige tips kan je zelf aan de slag gaan met de SEO van je jobsite!

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.