Skip to main content

SEO, of Search Engine Optimization, slaat op alle technieken die toegepast worden zodat jouw website bovenaan de organische zoekresultaten op Google of een andere zoekmachine te staan komt. Een geoptimaliseerde website leidt tot meer clicks en meer sollicitaties. Let wel op dat het relevante clicks zijn, in functie van het doel dat je voor jezelf stelt. Wil je dat mensen bijvoorbeeld jouw Employer Brand-film bekijken, solliciteren voor een job of zich inschrijven voor een job alert? 

SEO kan toegepast worden op twee verschillende manieren. Enerzijds is er de technische kant van je website, anderzijds de content die je op je website plaatst. Met beide soorten SEO kan je actief aan de slag gaan om je zichtbaarheid in Google te laten stijgen. 

 

Technische SEO 

Alles wat met de optimalisatie van je jobsite te maken heeft, is de technische kant van SEO. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • De laadsnelheid van je website moet optimaal zijn. 
  • Vermijd underscores(_) in je URL’s en ga voor koppeltekens (-). 
  • Zorg dat je website veilig is. 
  • Maak gebruik van het Open Graph Protocol

Een meer uitgebreide uitleg over Technische SEO kan je hier vinden. 

Content SEO

Ook op de content op je website is het aangeraden SEO-technieken toe te passen. Hierdoor kunnen de browsers gemakkelijk door jouw website crawlen en op basis van zoektermen plaatsen zoekmachines je bovenaan de zoekresultaten. Enkele voorbeelden van content SEO:

  • Keywords op basis van zoektermen zijn belangrijk. Zorg er wel voor dat ze relevant blijven. 
  • Vermijd dubbele content. 
  • Verzin een goede titel, tussentitels en meta description. 
  • Leg linken naar interne en externe webpagina’s. Hoe je dat doet? ⬇️😉

Meer informatie over content SEO kan je hier vinden. 

 

5 tips voor een optimale SEO

 

Begin met een Audit

Voor je begint je website te optimaliseren moet je eerst een audit laten uitvoeren door SEO-experten. Waarom? Het heeft geen zin om alle onderstaande tips uit te voeren als blijkt dat Google door een combinatie van technische zaken je website niet eens grondig kan indexeren. Of dat je website nog niet mobiel is. 

Zorg dat de basics juist staan en dat Google en andere zoekmotoren je correct kunnen indexeren, dan kan je beginnen met onderstaande punten

Vertrek vanuit een zoektermonderzoek als je content maakt

SEO is nog steeds gebaseerd op het gebruikt van zoektermen. Met andere woorden, wat de surfer die jij wil bereiken opzoekt. Zoekmachines zijn echter slimmer geworden en zomaar zoekwoorden blijven herhalen werkt niet meer. Ook synoniemen en meervoudsvormen zullen niet meer pakken. Zorg er dus voor dat je duidelijk onderzoekt welke woorden relevant zijn en pas je content hieraan aan. Een handige tool om de gepaste zoektermen te verzamelen, is SEMRUSH, waar je trouwens nog andere bruikbare gegevens over je website kan verzamelen. 

SEMRUSH

Met SEMRUSH vind je gemakkelijk relevante zoektermen.

Vervul de verwachtingen van je lezer 

Niet is zo erg als een misleidende titel. Wanneer een surfer op jouw titel klikt, doet die dat met een bepaald verwachtingspatroon. Hij of zij wil een duidelijk antwoord krijgen op de vraag die gesteld werd. Ga dus niet voor een clickbait, om zo veel clicks te krijgen, maar kies voor kwaliteit. Prop je content ook niet vol met zoekwoorden om toch maar een hoge plaats in de ranking te krijgen, maar zorg dat je relevant blijft. 

Laat je deskundigheid zien 

Een lezer die jouw informatie vertrouwt, zal sneller tot een actie overgaan, dat is nogal logisch. Laat daarom zien dat je deskundigheid en kennis bezit over een bepaald onderwerp. Zo zorg je ervoor dat jouw informatie relevant is voor de doelgroep die jij wil bereiken, relevantie is immers een belangrijk sleutelwoord van SEO. Dus wanneer jij een zinnig antwoord hebt op vragen waar veel mensen naar zoeken, ga je meer organische instroom krijgen. 

Vermijd afleidingen 

Een webpagina met een no-nonsense aanpak werkt veel beter. Verspil je tijd dus niet aan overbodige tierelantijntjes en zet je Call to Action duidelijk zichtbaar op de website. Wil je dat mensen solliciteren of contact met je opnemen? Zet de knop solliciteer hier of contacteer ons duidelijk op de pagina. Wees niet bang jouw bezoeker in de juiste richting te duwen. 

 

Zo, met deze handige tips kan je zelf aan de slag gaan met de SEO van je jobsite!

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.