Skip to main content

Hoe rekruteren jouw concurrenten?
Time to check, no?

Dat er een war on talent heerst, daar zijn we ons van bewust. Vis je in een vijver waar de meeste visjes de bedrijven voor het uitkiezen hebben, dan moet je je beste beentje voorzetten.

Voor bepaalde doelgroepen is die krapte gewoon een realiteit vandaag de dag. Dus wordt de vraag: hoe kan jij je onderscheiden? In de eerste plaats heeft het gewoon met aandacht te maken. Als je aan niemand laat weten dat ook jij jobs in de aanbieding hebt, dan ga je in deze tijden nooit voldoende relevante bezoekers krijgen op je jobsite en dus ook op je vacatures. 

Wij geloven dat je niet altijd het warm water opnieuw uit hoeft te vinden. Dus begin door jezelf eens te vergelijken met je concurrentie vooraleer je de wildste acties lanceert. 

Tijd voor een competitor audit, dus.

Wat is dat, zo’n competitor audit?

Eigenlijk niet heel complex, maar wel nuttig. We maken gebruik van verschillende online tools die er zijn om eens dieper onderzoek te doen naar je vijf voornaamste concurrenten. En dat op twee niveaus:

  • Je commerciële concurrenten (op sectorniveau, dus)
  • Je profiel concurrenten (op doelgroepniveau)

Sectorniveau

Binnen jouw sector, of het nu retail, zorg, productie is, gaan we samen vijf concurrenten bepalen die we onder de loep nemen. We gaan ervan uit dat jullie commerciële concurrenten dezelfde producten of diensten aanleveren, en dus ook dezelfde type medewerkers nodig hebben (verkopers, ict’ers, technici, ingenieurs, …). 

Doelgroepniveau

We gaan er vanuit dat je als rekruteringsverantwoordelijke of talent acquisition specialist al weet wie die concurrenten binnen je sector zijn. Maar zijn jullie zich er ook van bewust dat bedrijven uit een volledig andere sector als de jouwe ook dezelfde profielen kunnen zoeken? Een technieker wordt zowel gezocht door alle retailbedrijven als door de energiesector, als bij de zorgbedrijven. Elk bedrijf in België zoekt ook ict’ers of ieder bedrijf dat producten aanbiedt zoekt wel een digital marketeer. 

Wees je er dus bewust van dat je grootste concurrent in de rekrutering niet noodzakelijk je commerciële concurrent hoeft te zijn. 

Maar wat doen we dan concreet?

We kijken bij jouw concurrenten naar volgende zaken:

  • Hoe zit het met de jobsite? Hoe sterk is die uitgebouwd? Hoe makkelijk is het om te solliciteren als kandidaat? Welke argumenten halen ze aan om kandidaten te overtuigen?
  • Welke acties hebben ze gelanceerd op sociale media? Hoe zien hun advertenties eruit? Welke boodschappen sturen ze de wereld uit?
  • Op welke jobboards zetten ze in, of hebben ze samenwerkingen met interimkantoren?

En dat doen we voor jullie voornaamste concurrenten op sector- en doelgroepniveau.

Wat kost het en wat is de output? 

De audit kost 1.250 euro (excl btw). 

Wat krijg je daar voor terug?

Wij screenen 10 concurrenten (5 op sector- en 5 op doelgroepniveau) op alle elementen die we hierboven opgesomd hebben. Daarna gieten we die informatie in een handig rapportje dat jullie mee krijgen. We formuleren daarin ook een aantal adviezen waarvan wij zeggen “awel, wat jullie concurrent daar doet, dat zou bij jullie ook ferm goed kunnen werken.” Uiteraard aan jullie om die adviezen dan ook toe te passen in jullie rekruteringsacties. En we lichten dit rapport ook nog even toe in een meeting, zodat we ook de nodige nuance kunnen geven. 

En, klaar om dit najaar jullie concurrentie de loef af te steken?

Vul dan onderstaand formulier in met enkele contactgegevens (e-mail en telefoonnummer) en bevestig dat je graag zo’n audit bestelt. En dan nemen wij zo snel mogelijk contact op om concreet de volgende stappen af te stemmen. 

See you soon!

Klaar voor
een bezoekje
aan huis?

Vul dan hieronder een aantal gegevens in en dan contacteren wij je binnen een paar dagen om eens op de koffie te komen.