Skip to main content

Een goede jobsite hebben is belangrijk, het versterkt je zichtbaarheid in Google en helpt je de juiste kandidaten aan te trekken. Maar wat betekent dat nu eigenlijk: een ‘goede’ jobsite? Wij leggen het je uit. 

 

Wat is een jobsite?

Een jobsite is een soort mini website die volledig gefocust is op rekrutering. Je kan het zien als een aanvulling op je gewone website. Op een jobsite vinden potentiële kandidaten alle nodige informatie terug in verband met jouw bedrijf en vacatures. Maar het is meer dan alleen een verzamelplaats voor openstaande vacatures.

Wat staat er op een goede jobsite?

Op een goede jobsite vind je dus niet enkel vacatures terug. Een goed exemplaar bevat ook andere content. Denk hierbij aan een korte uitleg over wie je bent en wat je doet. Maar ook ervaringen, testimonials en verhalen van huidige werknemers. Waarom werken zij graag bij jou? Je reikt potentiële kandidaten allerlei soorten content aan waaruit zij kunnen opmaken of jouw bedrijf bij hen past.

Uiteraard mogen ook de vacatures niet ontbreken. Zorg dat je duidelijk aangeeft welke functies iemand bij jouw bedrijf kan uitvoeren. Geef duidelijk de taken en verwachtingen weer zodat potentiële kandidaten weten waar ze zich aan kunnen verwachten.

Een goede jobsite bevat ook een duidelijke call to action en sollicitatieknop zodat kandidaten eenvoudig kunnen solliciteren. Als laatste vinden kandidaten er ook terug hoe het sollicitatieproces zal verlopen. Dit schept duidelijkheid en zorgt voor minder stress bij de sollicitanten.

Waarom is een jobsite belangrijk?

Een jobsite is een belangrijk onderdeel in je rekruteringsproces. Het is dé plaats waar kandidaten alle nodige informatie kunnen terugvinden. Door je jobsite van de juiste content te voorzien, trek je meer geschikte kandidaten aan. Mensen zullen door middel van de content op je jobsite beter kunnen inschatten of jouw bedrijf bij hen past. De kandidaten die dan solliciteren, zullen een betere fit zijn voor jouw organisatie. Meer en betere kandidaten, dat is een win-win, toch?

Tips om jouw jobsite te optimaliseren

Je weet nu wat een (goede) jobsite is en welke content zeker aanwezig moet zijn. Maar wat kan je nog doen om hem te optimaliseren?

SEO inzetten

Door correct SEO technieken toe te passen, kan hij beter gevonden worden op Google. Houd daarbij rekening met zowel de inhoudelijke als technische SEO-factoren. Je site en vacatures zullen zo sneller opgemerkt worden door potentiële kandidaten. Dat zorgt voor meer clicks en uiteindelijk meer conversies. Meer sollicitaties dus!

Een gestructureerde jobsite met duidelijke vacatureteksten waarin kandidaten gemakkelijk de nodige informatie vinden is een echte must. Zorg dat de belangrijkste voorwaarden waaraan je kandidaten moeten voldoen goed zichtbaar en vooral duidelijk zijn. Scheid de “must haves” ook duidelijk van de “nice to haves”. Zo stuiten de kandidaten niet meteen op een waslijst van dingen waar ze verplicht aan moeten voldoen.

Daarnaast is het aangeraden om je ‘solliciteer hier’- knop duidelijk in het zicht te plaatsen. Deze tips dragen bij aan de user experience van je website, wat rechtstreeks invloed heeft op je SEO-ranking in Google.

Meten is weten

Onder het motto van ‘meten is weten’, duik je best eens in de cijfers van je jobsite. Om de juiste kandidaten te bereiken is het interessant om een idee te krijgen van hoe je publiek er op dit moment uitziet. Waar kan je nog aan sleutelen of wat zijn juist je sterke kanten?

Een gestructureerde jobsite werpt ook in je cijfers zijn vruchten af. Zie je dat je bounce rate (het aantal sessies waarbij maar één pagina geladen wordt vooraleer je bezoeker weer weg klikt) heel hoog ligt op je site, dan weet je dat er iets niet klopt. Je zal dan op zoek moeten gaan naar de reden waarom kandidaten niet wegwijs raken uit je jobsite. Maak in dat geval zeker gebruik van de tips die we je hierboven gaven.

 

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.