Skip to main content

Kandidaten identificeren zich sneller met een bedrijf dat een duidelijk bedrijfsverhaal heeft. Vertel daarom over het ontstaan en de werking van jouw bedrijf. Geen idee hoe je jouw bedrijfsverhaal op een mooie manier op papier krijgt? Lees dan deze tips! 

 

Schrijf met het oog op je doelgroep

Weet wat er speelt bij je doelgroep en hoe je ze kan boeien. Schrijf je bedrijfsverhaal niet enkel gebaseerd op wat jij als storyteller leuk vindt, dat kan misschien verschillen. Schrijf ook op maat van je doelgroep. Is die bijvoorbeeld 18- tot 34-jarigen? Schrijf dan geen saaie teksten of een oplijsting van wat jouw bedrijf aan te bieden heeft. 

Weet je niet zeker hoe je doelgroep eruit ziet? Stel dan een persona op met bijvoorbeeld bevragingen, zo krijg je een duidelijker beeld op je kandidaten en hun candidate journey. 

 

Weet wat het doel van je verhaal is

Begin pas met het schrijven van je bedrijfsverhaal wanneer je weet wat je met je verhaal wil bereiken. Wil je de lezer aan het denken zetten? Wil je hen actie laten ondernemen zoals een sollicitatieformulier in te vullen? Wil je een bepaald gevoel opwekken? 

Als je niet weet wat het doel van je boodschap zal zijn, is het moeilijk om gemotiveerd en enthousiast erover te schrijven en zal je boodschap waarschijnlijk niet overkomen bij de lezer of anders geïnterpreteerd worden. 

 

Maak het herkenbaar 

Nu je weet wat je doelgroep en je doel is, kan je jezelf identificeren met de kandidaten die je wil bereiken en uitzoeken wat voor hen belangrijk en herkenbaar is. Creëer een ‘ja, dat heb ik ook!’-gevoel bij je lezers en je zal ze meteen mee hebben in je verhaal en je doel sneller behalen. 

Een lezer heeft immers een herkenningspunt nodig in je verhaal, waarom zou die het anders lezen? Zoek een punt waarmee zij zich kunnen identificeren. Dit kan een persoon uit je bedrijfsverhaal zijn of karaktereigenschappen zoals extravert, introvert, intuïtief, creatief, doorzettend en ga zo maar verder. 

 

Keep it simple 

Een mooi bedrijfsverhaal schrijven staat niet altijd gelijk aan eindeloze beschrijvingen en een overdadig gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. Bombastisch taalgebruik is niet nodig als je je verhaal op een duidelijke manier wil overbrengen. 

Verhalen van grote schrijvers zoals J.K. Rowling en zelfs Ernest Hemingway zijn ook geschreven met het oog op een breed doelpubliek en zonder al te veel ‘moeilijke’ woorden. 

 

Hou de spanning erin 

Het opbouwen van spanning is ook belangrijk, je wilt immers dat je lezer het einde van je verhaal ook leest en niet afhaakt in het begin of in het midden. Geef daarom niet meteen je grootste troeven prijs maar geef je lezer beetje bij beetje informatie. 

Je kan daarom ook enkele ‘sneak peak’- of ‘coming soon’- artikelen schrijven. Zo blijven je lezers terugkomen en hou je de spanning erin. 

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.