Skip to main content

Door te investeren in een goede SEA-strategie kan je ervoor zorgen dat je met je advertenties de juiste talenten bereikt en binnenhaalt. Met de volgende drie tips in het achterhoofd, kan je zo aan de slag gaan met je SEA. 

Bepaal je doelgroep 

Ben je op zoek naar IT-specialisten met minstens drie jaar ervaring? Of heb je vacatures voor techniekers die gespecialiseerd zijn in bepaalde Microsoft-toepassingen? Baken dan goed af wie je wil bereiken met je advertenties. SEA biedt opties aan om specifiek op interesses en demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, te richten. Dit is een groot voordeel, op die manier kan je het juiste talent bereiken en binnenhalen. 

Aan de andere kant kan je ook juist bepaalde groepen uitsluiten. Ben je op zoek naar mensen die actief zijn in de bouw maar die geen architecten, werfleiders of projectontwikkelaars zijn? Dan kan je die in je campagne gemakkelijk uitsluiten en zo ook geen profielen aantrekken die niet aansluiten bij je vacature. 

 

Voeg extensies toe

Google Ads biedt je een beperkt aantal karakters (letters, tekens en spaties) aan om je advertentie te schrijven. Zo loop je de kans soms mis dat je boodschap volledig verwoord wordt. Gelukkig is daar een oplossing voor: extensies. Met deze extensies kan je extra informatie over je bedrijf toevoegen aan je tekstadvertenties. Denk hierbij aan de locatie van je bedrijf, openingsuren en USP’s. 

Door deze relevante informatie toe te voegen aan je advertentie, zal je hoger ranken bij Google. Een hogere positie zal op zijn beurt zorgen voor een betere ranking en uiteindelijk leiden tot meer clicks en meer conversies, zoals sollicitaties. 

 

Met Google extensions biedt je je bezoekers extra informatie aan.

 

We sommen even de drie, volgens ons, belangrijkste extensies op:

 

Sitelink-extensies 

Met sitelink-extensies kan je gemakkelijk meerdere links in je advertentie opnemen. Door deze extra links toe te voegen kan je (mogelijke) sollicitanten gemakkelijk doorverwezen worden naar andere informatie op je jobsite. Zoek je bijvoorbeeld techniekers in Antwerpen, Mechelen en Leuven? Dan kan je hen meteen naar de juiste vacature doorsturen en vinden ze sneller wat ze zoeken. 

Je kan tot 6 verschillende sitelinks toevoegen aan je advertentie. Aan deze sitelinks kan je telkens nog een korte omschrijving toevoegen van wat surfers op dit deel van je jobsite terug kunnen vinden. 

Ook goed om te weten: een click op een sitelink kost hetzelfde als een click op een ander onderdeel van je advertentie. Je geeft dus geen extra geld uit, maar voegt wel extra waarde toe. 

 

Highlight-extensies (of: Call out-extensies)

Highlight-extensies bieden je de kans om extra informatie over je bedrijf toe te voegen aan je advertentie. Wat zijn je USP’s als bedrijf? Hoe onderscheidt jij je als bedrijf van je concurrenten? Door deze headlines zo aantrekkelijk en relevant mogelijk te maken voor het publiek dat jij wil bereiken, kan je de juiste talenten aantrekken. Net zoals de sitelink-extensies kunnen je highlight-extensies maar 25 karakters bevatten. Zorg dus dat je je boodschap kort, maar krachtig verwoordt. 

 

Structured snippet-extensies 

Met de structured snippet-extensie voeg je extra informatie binnen een bepaalde categorie, toe. Zo kan je kiezen tussen bestemmingen, cursussen, modellen, typen en ga zo maar verder. Deze website-informatie zal onder je advertentietekst geplaatst worden in de vorm van een kop (bijvoorbeeld ‘vacatures’), met daarnaast of daaronder een opsomming van de verschillende vacatures (technieker, IT, …). Op deze manier kan je (potentiële) kandidaat snel informatie vinden over de vacatures die jij aanbiedt. 

 

Maak verschillende advertentiegroepen binnen één campagne aan

Vooraleer je aan de slag kan gaan met je advertentie, denk je best even na over de zoektermen die je wil gebruiken. Deze moeten immers relevant zijn en aansluiten bij je advertentie en de landingspagina naar waar je je bezoekers wil sturen. Dit zal er weer voor zorgen dat je een hogere CTR (click-through rate, ofwel het aantal mensen dat je advertentie zien en uiteindelijk erop gaan klikken), lage campagnekosten en meer conversies (dus meer sollicitaties).

Met je zoektermen kan je heel uitgebreid gaan, maar dat is in Google Ads niet aangeraden. Voeg je enorme lijsten met verschillende zoektermen toe aan één advertentiegroep, dan sluiten je advertenties nooit allemaal aan bij alle keywords. Gevolg hiervan is een lagere quality score voor je zoekwoorden en je advertentie. 

Verdeel je zoektermen dus in duidelijke groepen die bij elkaar passen en maak daar een advertentiegroep van binnen één campagne. 

Met deze drie tips ben je zeker van een efficiënte SEA-campagne!

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.